اخبار روز

تفاوت فاحش جهانگیری با قالی بافی / هر جنگ اقتصادی باید دوره ای داشته باشد / صدای شکستن استخوان های مردم به گوش می رسد.

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، آخرین روز ثبت نام رای دهندگان در شرایطی برگزار شد که اخبار اصلی ثبت نام تحت تاثیر حضور اسحاق جهانگیری، عباس آخوندی و محمدباقر قالیباف در وزارت کشور بود. علاوه بر این، ثبت نام حمیده زرآبادی نماینده مجلس در انتخابات ریاست جمهوری نیز توجه بسیاری را به خود جلب کرد.

به گزارش اعتماد، جهانگیری که توییت های خود را با هشتگ «برای ایران» و «بله با هم» منتشر کرده بود، نوشت: آمدم: با درک عمیق چالش های امروز ایران، به امید اصلاح رویکردهای غلط و. رویه، زیرا برای ایجاد ظرفیت های جدید، احیای سرمایه اجتماعی و حفظ کرامت زنان و جوانان، اصلاح طلب هستم و ملی می اندیشم.

اگرچه جهانگیری و قالیباف برای ثبت نام در انتخابات در همان روز وارد وزارت کشور شدند، اما ماجرای این دو در اسناد انتخاباتی تفاوت های عمده ای را نشان می دهد. حضور جهانگیری در راهپیمایی انتخاباتی هدف نیست بلکه وسیله ای برای ارائه خدمات بیشتر به مردم و پیشبرد پروژه عمرانی کشور است. راهی که او و همراهانش پیش از این در دولت اصلاحات طی کرده بودند، اما تغییر جهت و انحراف در سال های 84 تا 92 این روند را به تاخیر انداخت.

جهانگیری در گفتگو با اعتماد به دستاوردهای دولت اصلاحات اشاره کرد و گفت: سند چشم انداز بر اساس این دستاوردها نوشته شده است. دستاوردهای از دست رفته در دولت احمدی نژاد که ایران را در معرض تحریم های سنگین سازمان ملل، شورای امنیت و سوء مدیریت داخلی قرار داد.

مبنای حضور جهانگیری در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، زمزمه هایی بود که در روزهای قبل از انتخابات ۹۶ درباره رد صلاحیت حسن روحانی شنیده شد. برخی از محافل راست افراطی که در نهادهای ذی نفوذ حضور داشتند، بر این عقیده بودند که روحانی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم شرکت نکند و رئیس دولت یازدهم با تیغ رد صلاحیت از چرخه انتخابات حذف شود! در مقابل این گروه، تعدادی دیگر از تصمیم گیران بودند که تاکید کردند روحانی جایگاه خود را در میان مردم از دست داده است و بهتر است با به میدان گذاشتن رقیب تا دندان مسلح و ترکیب همه نیروها، او را در میدان انتخابات شکست دهیم. به این ترتیب حامیان شکست روحانی توانستند موافقان رد صلاحیت وی را مغلوب سازند و رئیس جمهور فرصت حضور در انتخابات را پیدا کرد.

حسن روحانی که از تحرکات رقبای خود آگاه بود، از جهانگیری خواست برای مبارزه با آنها به پای صندوق رای برود. تیر آنها باید دو نشانه نشان دهند: از یک سو از دستاوردهای دولت یازدهم در برابر رقبای خشمگین اصولگرا دفاع خواهند کرد و از سوی دیگر اگر روحانی رد صلاحیت شود، می تواند در انتخابات شرکت کند و همچنان رهبری کند. دولت. سید محمد خاتمی پس از ثبت نام جهانگیری با انتشار پیامی در شبکه های اجتماعی نوشت: «و ما اسحاق را… دادیم» با استفاده از آیه ای از قرآن.

اما شرایط به گونه ای پیش رفت که محبوبیت جهانگیری در ستاد انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم حتی از حسن روحانی نیز فراتر رفت، به طوری که بسیاری از تحلیلگران معتقد بودند که اگر اسحاق در آخرین ماراتن انتخاباتی باقی بماند، این احتمال وجود دارد که انتخابات برگزار شود. به دور دوم کشیده شد و احتمالاً رقابت دوگانه روحانی و جهانگیری به وجود می آید. اما این مدیر اصلاح طلب-عمل گرا به قول خود به روحانی پایبند ماند و به نفع خود از انتخابات کنار رفت و به روحانی اجازه داد در انتخابات دوازدهم رکورد 24 میلیون رای را ثبت کند. تجربه بعدی حضور جهانگیری در انتخابات، انتخابات سال 1400 بود که او نیز مانند بسیاری از چهره های اصلاح طلب و اعتدالی با تیغ تیز رد صلاحیت ها مواجه شد.

جهانگیری این بار با پشتوانه سال ها تجربه و دستاوردها خود را برای حضور در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آماده می کند. جهانگیری در آستانه سال 1403 در گفت و گو با «اعتماد» تصویری از مهم ترین نیازهای امروز کشور را ترسیم کرد.

هر جنگ اقتصادی باید دوره ای داشته باشد

اسحاق جهانگیری در گفت و گو با گروه سیاسی اعتماد با انتقاد از طیف اصولگرایی که از حل مشکلات و رونق اقتصادی صحبت می کنند اما ابعاد مشکلات مردم را بزرگ می کنند، گفت: معیشت مردم ایران سخت شده است. در روز روی کار آمدن آقای روحانی در سال 2012، تورم حدود 40 درصد و رشد اقتصادی در سال 2011 منفی 7 درصد بود. خوب می دانستیم وقتی این اعداد را داریم تورم 40 درصد است، رشد اقتصادی پارسال منهای 7 درصد است، یعنی سفره مردم کوچک شده است. یعنی معیشت مردم ایران کم شده است. همه سهم کمتری نسبت به سال گذشته دارند. هر سال مردم آرزو می کنند که این کیک کمی بزرگتر شود و بخشی بزرگتر از زندگی آنها باشد. با کوچک شدن این پای و افزایش جمعیت، نسبت افراد بسیار کم می شود و مردم این را در زندگی خود احساس می کنند.

بلافاصله امید به وجود آمد، تورم شروع به کاهش کرد. تورم به 40 تا 25 درصد، سپس 11، 6، 8 درصد رسید. واضح است که تورم قابل کاهش است. یک مثال واضح وجود دارد. 92، 93، 94، 95 و 96 در هر سال، تورم را از 40 درصد به 6 درصد کاهش داد. مشکلات بین المللی که حل خواهد شد، برجام حل خواهد شد. در سالی که فقط برجام را داشتیم، شرکت ها و کشورهای خارجی به ارزش بیش از 80 میلیارد دلار با ایران تفاهم نامه و قرارداد امضا کردند تا خط اعتباری برای اجرای برنامه های توسعه در ایران فراهم کنند. پس این کشور جاذبه دارد. اگر این شرایط وجود داشته باشد می توان کشور را توسعه داد. زمانی که ترامپ از برجام خارج شد، مشخص بود که ما وارد دوره جدیدی شده ایم.

وی ادامه داد: معلوم بود که یک احمق رئیس جمهور آمریکا شد، او هم قدرت دارد و می تواند ایران را عصبانی کند. گفتیم باید اقتصاد را مدیریت کنیم تا جان مردم آسیب نبیند. این میز نباید کوچکتر باشد. آیا کسی هست که بگوید من مشکلات اقتصادی را می دانم اما دوباره ارز ترجیحی تعیین می کنم؟ نه آقا، مواقعی مثل جنگ اقتصادی هست که باید کوپن توزیع کرد، سهمیه گذاشت و برای حفظ جان مردم کاری کرد. آقای مهندس موسوی چه می کرد؟ روی اجناس کوپن گذاشته بود و سهمیه همه چیز مشخص بود و می گفت حداقل ها را تحویل خانواده ایرانی بدهم. این هم یک جنگ اقتصادی بود. اما هر جنگی باید دوره ای داشته باشد. نمی تواند به طور نامحدود ادامه یابد. بیایید بی پایان ادامه دهیم، قربانیان مردم هستند. شک نکن روزگاری می شد مشکلات دنیا را از منظر عزت حل کرد. من فکر می کنم معیشت مردم موضوع دوم است.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۹۶ تا امروز مردم با تورم حدود ۴۰ درصدی مواجه هستند. همین امسال که دولت گفت تورم را کنترل می کنیم، رهبری آن را سال «کنترل تورم»، تورم نامیدند. دی ماه 1402 نسبت به دی ماه مشابه پارسال 43 درصد است و تا پایان سال 1402 و ابتدای سال 1403 قطعا افزایش خواهد یافت. فرهنگی و کارمندان ناراضی هستند. حقوق ها قطع می شود، کارگران ناراضی می شوند، سفره های مردم کوچکتر می شود. نکته دومی که می خواهم بگویم این است که معیشت مردم را جدی بگیریم. صدای شکستن استخوان های مردم را می شنوید.

جهانگیری یادآور شد: باید مشکل اقتصاد ملی را حل کنیم. دولت می تواند راه حلی بیابد و آن را حل کند. نارضایتی یک مشکل جدی است. ما اختلافاتی داریم که به دلیل عدم تصمیم گیری به موقع پیچیده و سخت شده است و هر روز سعی می کنیم تصمیم بگیریم سخت تر از روز قبل می شود. آب یک معضل جدی برای ایران امروز است. یک ایرانی که می‌خواهد توسعه پیدا کند و الان وقتی شما درخواست مجوز می‌کنید می‌گویند اگر واحد تولیدی شما نیاز به آب داشته باشد، چیزی برای دادن به آن واحد صنعتی نداریم. آب و هوا به یک معضل جدی برای مردم تبدیل شده است. کلان شهرها به همان اندازه درگیر هستند. برکه ها یکی خشک شدن دریاچه ارومیه مشکل جدی است. عدم تعادل انرژی وحشتناک است. کشوری که در انرژی نفت و گاز جهان پیشتاز است و امروز اگر شما به عنوان تولیدکننده بروید و بگویید من می خواهم کارخانه بسازم و به گاز نیاز دارم، می گویند گاز نداریم. می گویند برق نیاز دارم، می گویند برق نداریم، خودت باید برق بدهی. اگر شما یک واحد تولیدی هستید اردیبهشت ماه وقتی زمان فرا رسید، اولین هشدار برای آماده سازی برای محدود کردن مصرف برق داده می شود. در تابستان مصرف برق محدود به واحدها می باشد.

این فعال سیاسی گفت: به محض اینکه در فصل زمستان بدون برق بمانید، اخطار بعدی برای آمادگی برای محدودیت مصرف گاز دریافت خواهید کرد. مصرف گاز واحدهای تولیدی محدود است. واضح است که کشور اینطور کار نمی کند. این اعتراضات نیاز به پول دارد.

تحریم ها باید حل شود تا بتوانیم بر اساس راه حل تحریم به ایران پول وارد کنیم. عدم تعادل انرژی حداقل در حوزه نفت و گاز، در حال حاضر با توجه به اطلاعاتی که دارم می گویم بیش از 300 میلیارد دلار طرح آماده وجود دارد که می تواند بدون صرف یک دلار پول جذب کند. ده ها میلیارد دلار پروژه در بخش حمل و نقل برای مدرنیزه کردن خودروهایی که این همه سوخت مصرف می کنند، منابع کشور را هدر می دهند، هوا را آلوده می کنند و یک سیستم حمل و نقل خوب ایجاد می کند که حیثیت و جایگاه مردم ایران را رعایت کند. .

29215

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا