اخبار روز سینما

تکرار یک پروژه ضد ایرانی؟ / «300» تولید انبوه است

پایگاه خبری تحلیلی بازتاب آنلاین (rimino.ir):

منابع آگاه هالیوود از آغاز پروژه سریال تلویزیونی «300» از کمپانی «برادران وارنر» خبر دادند.

به گزارش اختصاصی «ورایتی»، این مجموعه که هنوز جزئیات آن مشخص نیست، به ماجراهای پیش از داستان فیلم «300» به کارگردانی زک میلر اکران شده در سال 2005 می پردازد.

این فیلم فانتزی حماسی اقتباسی از کتاب کمیک با همین عنوان بود که توسط فرانک میلر و لین ورلی ساخته شده بود. داستان در مورد نبرد تاریخی ترموپیل بین ارتش عظیم پادشاهی هخامنشی و معدود مدافعان یونانی است که شهرت جهانی دارد.

این فیلم داستان لئونیداس پادشاه اسپارت با بازی جرارد باتلر را روایت می کند که با 300 سرباز با ارتش 300 هزار نفری خشایارشا با بازی رودریگو سانتورو روبرو می شود و سرانجام پس از مقاومتی طولانی می میرد.

مذاکرات اولیه برای ساخت این سریال در حال انجام است اما گفته می شود زک اسنایدر کارگردان و تهیه کننده اجرایی سریال است. برخی دیگر از بازیگران دست اندرکار فیلم احتمالا در ساخت این پروژه سریالی شرکت خواهند کرد.

کمپانی برادران وارنر هنوز به طور رسمی این خبر را تایید نکرده است.

اگرچه فیلم 300 با استقبال خوبی در گیشه مواجه شد و بیش از 450 میلیون دلار فروخت، اما به ویژه مورد انتقاد ایرانی ها قرار گرفت.

منتقدان سازندگان را به جعل تاریخ و تحریف واقعیت متهم کردند و برخی 300 را اثری توهین‌آمیز و ضدایرانی می‌دانستند که برای اهداف خاصی ساخته شده است.

تورج ماریا، استاد تاریخ ایران و مدیر مرکز مطالعات ایرانی ساموئل جردن در دانشگاه کالیفرنیا، ایروین، می‌گوید: «فیلم‌های هالیوودی اغلب تحت تأثیر شرایط سیاسی آن زمان قرار دارند. این را در فیلم اسکندر دهه 50 می بینیم که ارتش ایران بیشتر شبیه روس ها بود و یونانی ها بیشتر شبیه ارتش آمریکا. اسکندر الیور استون باعث شد اسکندر تاریخی‌تر به نظر برسد و همین امر باعث خشم مردم یونان شد و آنها از او شکایت کردند.

وی می افزاید: همچنین فیلم 300 بعد از حمله بن لادن به آمریکا ساخته شد و هم تاریخ نگار و هم فیلمساز با دنیای خاورمیانه ارتباط خوبی نداشتند و ایرانی ها را تروریست و تروریست جلوه دادند. آنها خاشقجی را به گونه ای ناپسند برای جامعه آمریکا و غرب نشان دادند.

ماریا می‌گوید: «در همان زمان مقاله‌هایی نوشتم که چگونه فیلم 300 ایرانیان را نادرست معرفی می‌کند و سپس درباره فیلمسازان و دیدگاه‌های سیاسی آنها صحبت کردم. این فیلم نه تاریخی بود و نه مستند و فقط سعی داشت ایرانی ها را بد جلوه دهد. بدترین چیز در مورد فیلم 300 این بود که بر اساس یک کتاب طنز یا مصور ساخته شد تا توجه جوانان را به خود جلب کند.

به گفته تورج ماریجا این ایرانیان هستند که باید تلاش کنند اهمیت تاریخ ایران و جایگاه شخصیت های تاریخی ایرانی را به جهانیان معرفی کنند و تا حدودی این کار قبلا انجام شده است.

این استاد تاریخ ابراز امیدواری کرد که با گسترش نفوذ ایران در کشورهایی مانند آمریکا در آینده نزدیک کارهایی از این دست انجام شود.

پس از 300، فیلم دیگری با عنوان “ظهور یک امپراتوری” در سال 2013 اکران شد که از کمیک منتشر نشده “خشایارشا” ساخته فرانک میلر اقتباس شده بود، اما به عنوان اولین فیلم موفق نبود.

با گسترش شبکه‌های پخش اینترنتی، این شرکت‌ها علاقه زیادی به تولید مجموعه‌ای از فیلم‌های پرطرفدار از گذشته دارند و این مجموعه‌ها معمولاً به دوران قبل یا بعد از داستان فیلم اصلی می‌پردازند و یا ماجراجویی‌های شخصیت‌های فرعی را روایت می‌کنند.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا