اخبار روز

انتخابات ریاست جمهوری؛ کرباسچی از تعداد ثبت نام ها انتقاد کرد و راهکار ارائه کرد

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

روند ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری با ثبت نام 43 نفر تنها در آخرین روز ثبت نام به پایان رسید.

به گزارش فرارو، در کل روزها 81 نفر برای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم ثبت نام کردند که تعداد ثبت نام کنندگان با واکنش هایی همراه بود.

بین ثبت نام کنندگان در هر دو شکل تنوع و شباهت وجود دارد، به عنوان مثال نمایندگان یک دوره مجلس خاص به اعضای یک کابینه واحد از دوره ثبت نام برای رای دادن در انتخابات استفاده کرده اند.

این شرایط سوالاتی را در مورد علل این نوع ثبت نام در انتخابات و پیامدهای آن ایجاد می کند. غلامحسین کرباشی، فعال سیاسی و مدیرمسئول روزنامه هم میهن در گفتگو با فرارو به این سوالات پاسخ داد:

من از وضعیت ثبت نام ها انتقاد دارم

غلامحسین کرباشی به فرارو گفت: من از وضعیتی که در ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری شاهد بودیم انتقاد می کنم، معتقدم این نقص باید هر چه زودتر برطرف شود و این در شأن جمهوری اسلامی نیست که بعد از 45 سال انتخابات ریاست جمهوری به این ترتیب برگزار خواهد شد. در انتخابات در سراسر دنیا قوانینی وجود دارد که به هیچکس اجازه ورود به وزارت کشور برای ثبت نام را نمی دهد. یا اینکه قانون بر اساس نامزدی احزاب باشد که به موجب آن در کشورهایی که انتخابات احزاب برگزار می شود، نامزدهای احزاب مشخص شود. معمولاً همان احزاب در انتخابات پیروز می شوند. اگرچه گاهی اوقات نامزدهای مستقل در انتخابات حضور دارند، اما هر فردی نمی تواند کاندیدای مستقل باشد و شرایط خاصی دارد.

وی افزود: حتی کشورهایی که خیلی جناحی عمل نمی کنند از قانون پیروی می کنند، مثلاً 500 استاد دانشگاه باید فردی را که می خواهد کاندیداتوری کند تأیید کنند. در واقع باید از ثبت نام ریاست جمهوری حمایت شود. در گذشته هر فردی برای ثبت نام از خیابان و از کوچه ها وارد وزارت کشور می شد و حتی برخی از این افراد به عنوان موضوعات خنده دار و شوخی از صدا و سیما پخش می شد. این بار از این لایه جلوگیری شد، اما هنوز نقص هایی وجود دارد. مثلاً 5 نفر از یک هیئت دولتی ثبت نام می کنند و همه دور هم می نشینند. مردم در مورد این رفتار چه فکری باید بکنند؟ یعنی هیچ کدام از این 5 نفر از اعضای هیات اجرایی دولت نیستند یکی همه ثبت نام نمیکنن؟ چرا باید 5 نفر از یک رهبری و یک دولت ثبت نام کنند؟

رئیس و نایب رئیس همدیگر را قبول ندارند؟

این فعال سیاسی ادامه داد: در دولت قبل هم شاهد ثبت نام اولین نماینده و وزرا از مجلس بودیم. نه تنها رئیس مجلس بلکه معاون وی نیز ثبت نام کردند. حتی دیدیم دو برادر هم ثبت نام کردند، پس این دو برادر همدیگر را قبول ندارند؟ اینها موقعیت های عجیبی است. چون یا بعضی ها همفکر هستند یا نیستند. وعده ها و حرف هایی که زده می شود جای سوال دارد. چرا افرادی که چهار یا هشت سال مسئولیت داشتند به وعده هایی که الان می دهند عمل نکردند؟ چرا برنامه ای نیست؟ شاید یکی یکی از راه های بهبود وضعیت ثبت نام این است که متقاضی برنامه ارائه دهد و هیئت داوران بررسی کند که آیا می داند مشکلات کشور چیست و چگونه می تواند این مشکلات را حل کند. در هر صورت این وضعیت عاقبت مضحکی دارد.

قالی بافی گزینه بحث؟

وی تاکید کرد: اساساً من با هیچ نامزدی مشکلی ندارم و از انگیزه های پشت پرده که چرا تصمیم به کاندیداتوری می گیرند، قطعاً ایشان مجلس دارند و حتی اگر مجلس هم داشته باشد، نمی دانم تصویب نامه نداشته باشد یا رای نیاورد، سمت ریاست مجلس محفوظ است. شاید آقای قالیباف معتقد است که در مقام ریاست جمهوری بیشتر به کشور خدمت خواهد کرد، شاید مشاوران ایشان توصیه کرده اند که بهتر است در انتخابات شرکت کنید و شاید با آمدن آقای جهانگیری و احتمال اینکه مناظره های انتخاباتی شود. شروع انتقاد از دولت قبل آقای قالیباف یک گزینه مناظره محسوب می شود. به خصوص اینکه آقای لاریجانی چندان مستعد پرخاشگری در مناظره نیست. من همیشه تاکید می کنم که نه از مسائل پشت پرده و لایه های پنهان خبر دارم و نه از طرفداری و حمایت از شخص خاصی صحبت می کنم. ضمن اینکه نمی دانیم چه تغییراتی در ضوابط شورای نگهبان ایجاد شده است. اما برخی از متقاضیان از جمله افرادی هستند که در انتخابات قبلی رد شده بودند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا