محمدعلی فردین یکی او یکی از مطرح ترین بازیگران سینمای قبل از انقلاب بود که در طول دوران فعالیت خود در بیش از 100 فیلم و سریال حضور داشت. با این حال، او قبل از بازیگر شدن از راه دیگری به شهرت رسید: کشتی. آنچه در این مطلب می خوانید گزارش مجله اطلاع رسانی جوانان از سال 1338 است، زمانی که فردین تازه از ورزش به سینما گذر کرده بود.

به گزارش بازتاب آنلاین، محمدعلی فردین (1309-1379)، ستاره فقید سینمای ایران، پیش از ورود به عرصه بازیگری، یک کشتی گیر حرفه ای بود.

در اواخر دهه 40 یکی از دوستان قدیمی خود به نام ناصر ملک مطیعی او را به دکتر معرفی کرد. اسماعیل کوشان موسس و مدیر استودیو پارس فیلم بود و پس از مدت کوتاهی نقش اصلی را در این فیلم ایفا کرد.

این فیلم در سال 1338 به نمایش درآمد. بابک ساسان و جواد کلهر دو روزنامه نگاری بودند که همزمان در گزارشی با عنوان «خداحافظ ورزش…سلام بر سینما» آینده درخشان فردین را در فیلم فارسی پیش بینی کردند.

مشروح گزارش این دو در مجله جوان اطلاعات 15 خرداد منتشر شده است خرداد در سال 1338 منتشر شد. در زیر می خوانید:

محمدعلی در سال 1309 فرزند یک هنرمند متولد شد. پدرش علی فردین از بنیانگذاران تئاتر ایران بود یکی او یکی از بازیگران بسیار خوب تراژدی و کمدی کشورمان به شمار می رفت و هنوز هم هستند کسانی که بازی او در هتل بزرگ را فراموش نکرده اند.

محمد علی این علاقه به بازیگری را از پدرش به ارث برده است. در کودکی تنها آرزوی او این بود که روزی نقش بازیگر نقش اول زن در فیلم های قهرمان را بر عهده بگیرد و خودنمایی کند و محبوب و مشهور شود.

وقتی وارد مدرسه شد عده ای از همکلاسی هایش را جمع کرد و بیشتر وقتش را به ایفای نقش یک هنرمند می گذراند و چون همیشه نقش «هنرمند» یا قهرمان فیلم را بر عهده داشت، بقیه بچه ها هم بودند. مسئول زخمی شد و برای مدت طولانی زیر ضربات محکم مشت هایش ناله کرد. این اتفاقات باعث شد که او چندین بار از مدرسه اخراج و مجدداً پذیرش شود.

از آن زمان رفتار و حرکات محمد علی به گونه ای بود که همه دوستان و نزدیکان و خانواده اش می گفتند: محمدعلی بازیگر خوبی می شود اما خانواده اش – البته به استثنای پدرش – این را به شدت رد کردند و نسبت به محدودیت های مذهبی تعصبات زیادی داشت. تلاش آنها این بود که راهی متفاوت از راهی که پدرش در پیش گرفته بود برای محمد علی انتخاب کنند.

دوران ابتدایی را در دبستان ترقی و راهنمایی را تا چهارم ابتدایی را در دبیرستان اقبال گذراند و در آن زمان با انجام ورزش ژیمناستیک و نرمی و زیبایی بدنش آرزوی دیرینه بازیگری خود را دنبال کرد. بدن، اما وزنه برداری یک سال بعد و کشتی پس از هشت ماه اضافه شد.

چرا محمدعلی فردین کشتی را کنار گذاشت؟  روایتی جالب از دوران بازیگری فردین در دهه 30

برجسته شوید

محمدعلی یک بار متوجه شد که تمام وقت خود را صرف ورزش می کند، بنابراین یک سال دیگر در سال چهارم دبیرستان ماند. این عقب ماندگی، تمایل او به بازیگر شدن و تمام وقتش در شبانه روز به ژیمناستیک، وزنه برداری و کشتی باعث شد محمدعلی فردین از ادامه تحصیل امتناع کند و یک سال بعد متوجه استعداد عجیبی شد که برای همیشه در کشتی از خود نشان داد. دو رشته دیگر و کشتی را انتخاب کردند.

فردین احساس می کرد که با کمی تلاش و کوشش می تواند به همان شهرت و جایگاهی که به عنوان بازیگر می خواست، اما بسیار بیشتر و بالاتر – از طریق قهرمانی جهان در کشتی دست یابد. از این رو تمام افکار و رویاهای قبلی را کنار گذاشت و به طور منظم به ورزش کشتی پرداخت و با تمام توان و تلاش خود فنون خود را فرا گرفت.

چرا محمدعلی فردین کشتی را کنار گذاشت؟  روایتی جالب از دوران بازیگری فردین در دهه 30

قهرمان دوم جهان

زمانی که مسابقات جهانی در سال ۱۹۵۴ در ژاپن برگزار شد، دعوتنامه ای برای انجمن کشتی ایران ارسال شد و تیم ملی کشتی ایران برای شرکت در مسابقات جهانی ژاپن دعوت شد. انجمن هم اکنون در حال برگزاری مسابقات کشتی آزاد در تهران برای انتخاب قهرمانان اعزامی است.

فردین تا آن زمان در هیچ مسابقه رسمی حتی مسابقات قهرمانی کشور شرکت نکرده بود، فقط در مسابقات باشگاهی و دبیرستانی توان و استعداد خود را محک زده بود. وی با تشویق دوستان و آشنایان خود در مسابقات مقدماتی مسابقات جهانی ژاپن شرکت کرد و با امتیاز قابل توجهی برای حضور در این مسابقات انتخاب شد.

چرا محمدعلی فردین کشتی را کنار گذاشت؟  روایتی جالب از دوران بازیگری فردین در دهه 30

قدرت، انرژی، استعداد و فداکاری این جوان زمانی نمایان شد که در مسابقات جهانی ژاپن به مقام دوم دست یافت و یک ماه بعد در کشتی سوئد که به همراه تختی، توفیق و زندی در آن شرکت کرد، تمامی حریفان خود را شکست داد.

فردین در سال 1336 به همراه تیم ملی به شوروی سفر کرد و در باکو بر «داداش اف» اولین قهرمان مسابقات لهستان پیروز شد. در همان سال در مسابقات جهانی کشتی در ترکیه شرکت کرد و مقام چهارم را به دست آورد.

چرا محمدعلی فردین کشتی را کنار گذاشت؟  روایتی جالب از دوران بازیگری فردین در دهه 30

من به کشتی حسادت نمی کنم

فردین خیلی زودتر از حد انتظار کشتی را ترک کرد. او هنوز جوان بود، قدرت و انرژی زیادی داشت و از نظر فنون کشتی فردی منحصر به فرد به حساب می آمد، اما خودش پاسخ جالب و شایسته ای به کسانی که دلیل بازنشستگی اش را زیر سوال می برند، دارد: «افرادی که از ورزش استفاده می کنند جام جهانی را برنده شوید و تصمیم بگیرید که جای افتخار را بگیرید و کار خود را با یک هدف بزرگ، اراده قوی و اشتیاق زیاد شروع کنید.

آنها سعی می کنند تمرین کنند، تجربه کسب کنند و به عنوان قهرمانی و قهرمانی جهان برسند و در اینجا ورزشکار به هدف نهایی خود رسیده است. در تمامی این مراحل احساس خاصی و عاملی خاص ورزشکار را همراهی می کند و موفقیت و پیروزی او را تضمین می کند.

من این احساس و عامل را شور ورزش منتخب این ورزشکار نامیده ام همانطور که آن را شور کشتی در رشته خود می نامم. باید صادقانه اعتراف کنم که دیگر آنقدر اشتیاق به کشتی ندارم. برد و باخت برای من یکی است، یعنی نه شکست روی من تأثیر می گذارد و نه پیروزی باعث خوشحالی من می شود، می دانم که دیگر نمی توانم کشتی گیر خوبی باشم. پس آیا بهتر نیست از میدان نبرد کنار بکشم و میدان را برای کسانی که پیروز و سربلندی هستند خالی بگذارم؟ …”

چرا محمدعلی فردین کشتی را کنار گذاشت؟  روایتی جالب از دوران بازیگری فردین در دهه 30

در “بهار زندگی”

فردین دکتر شد. کوشان توسط ناصر ملک مطیعی از دوستان قدیمی خود معرفی شد و پس از مدت کوتاهی برای اجرای نقش اول فیلم محصول استودیو پارس فیلم انتخاب شد. این فیلم که در ابعاد و رنگ ساخته شده «چشمه آب حیات» به کارگردانی سیامک یاسمی ساخته شده است.

محتشم و ایرن نیز در این فیلم نقش های برجسته ای دارند. ایرن در این فیلم نقش دختری با ظاهری معصوم و روحی سرکش، شیطانی و وحشی را بازی می کند.

«چشمه آب حیات» افسانه‌ای جذاب و شیرین است که وقایع آن در تهران و شیراز می‌گذرد: سه برادر پدر ثروتمند خود را از دست داده‌اند، اما مرتباً از او، برادر کوچک‌تر «فردین» نامه‌هایی دریافت می‌کنند. دو برادر بزرگتر با احساس علاقه شدید پدر به این برادر و ترس از اینکه پدرشان اموالش را به او بدهد، با کمک شخصی به نام مرتضی (محتشم) تصمیم به کشتن او می گیرند.

ضمناً در آخرین نامه ای که پدرش برای پسر کوچکش می فرستد، ذکر می کند که من در حال مرگ هستم و از او می خواهد که «چشمه های زندگی» را پیدا کند و ثروت پدرش را صرف ساختن آنها کند و همچنین نقشه فواره ها را نیز درج کرده است. به نامه به فرزندش وقتی دو برادر دیگر از مضمون نامه مطلع می شوند، برادرشان را در بیابان کتک می زنند و نقشه را از او می دزدند و راهی سرچشمه زندگی می شوند.

چرا محمدعلی فردین کشتی را کنار گذاشت؟  روایتی جالب از دوران بازیگری فردین در دهه 30

کاروانی از یکی او در راه از کشور دور می شود یکی یکی از دختران روستایی (ایرنه) از کاروان جدا می شود و اتفاقاً با مرد جوانی آشنا می شود و از اینجا به او می پیوندد. نتیجه در پایان یکی یکی از دو برادر توسط دیگری کشته می شود و برادر کوچکتر با مذاکره با دختر روستایی موفق می شود بهار زندگی را بیابد.

هنر و زندگی

“منبع زندگی” مسیر زندگی یکی یکی از بزرگترین قهرمانان ملی ما را تغییر داد. فردین قهرمان کشتی جهان در آینده به عنوان بازیگر فیلمفارسی و شاید به عنوان “قهرمان فیلم فارسی” شناخته خواهد شد.

چرا محمدعلی فردین کشتی را کنار گذاشت؟  روایتی جالب از دوران بازیگری فردین در دهه 30

فردین که در 20 سالگی ازدواج کرده است، یک پسر هفت ساله و دو دختر دارد یکی دو سال و دو ماه دیگر. او می‌خواهد آینده‌اش را وقف پیشرفت و موفقیت هنری کند، فرزندانش را تربیت کند و زندگی خانوادگی‌اش را تا حد امکان خوب کند که برایش بسیار مهم است.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما