اخبار روز

چقدر نفت در جهان باقی مانده است؟

به گزارش گجت نیوز، صدها میلیون سال است که نفت در مخازن عمیق زیر پای ما انباشته شده است. این روغن در زمان های مختلف بر اثر گرما و فشار وارده بر بقایای جانوران و گیاهانی که در زمین فرو رفته و توسط ماسه و سنگ مدفون شده اند، ایجاد می شود.

مقدار نفت باقی مانده در ذخایر جهانی

حدود 165 سال است که انسان با کشف و استخراج منابع طبیعی مختلف مانند نفت، زندگی خود را متحول کرده است. با این حال، نرخ تولید نفت بسیار سریعتر از نرخ تولید است که در ابتدا نگرانی هایی را در مورد این مشکل ایجاد کرد.

بنابراین در برخی مناطق باید نفت در این مدت تمام می شد، اما می بینیم که هنوز نفت تولید می شود. این سوال مطرح می شود که چقدر نفت در جهان باقی مانده و چه زمانی تمام می شود؟

پاسخ کوتاه این است: به طور کلی، کره زمین هرگز با نفت تمام نخواهد شد. زیرا برخی از ذخایر آن در مناطقی مانند قطب جنوب هنوز دست نخورده و البته غیرقابل دسترس هستند. علاوه بر این، ما نمی دانیم چه مقدار نفت در اعماق زمین وجود دارد و حتی نمی دانیم برای رسیدن به آنجا چقدر باید حفاری کنیم.

شرایط مناسب برای استخراج نفت

دیوید مک دونالد، استاد بازنشسته زمین شناسی نفت در دانشگاه آبردین در بریتانیا، در مصاحبه ای گفت که ما به طور کلی می دانیم که بیشتر نفت جهان کجاست. دلیل ارائه شده توسط دیوید مک دونالد این است که تکتونیک یک صفحه زمین شناسی تا حدی نشان می دهد که ذخایر نفت به کجا ختم می شود و دانشمندان این مشکل را نسبتاً خوب درک کرده اند.

حوضه های اقیانوسی در حال توسعه شرایط مساعدی را برای حرکت سریع مواد گیاهی و جانوری ایجاد می کنند. در حالی که حرکت پوسته زمین می تواند گرما و فشار لازم برای تبدیل این حیوانات و گیاهان مدفون شده را به نفت ایجاد کند. پدیده هایی مانند فرورانش و شکاف می تواند حوضه هایی با ذخایر عظیم نفت ایجاد کند. بنابراین احتمال یافتن میادین نفتی در برخی مناطق بیشتر از مناطق دیگر است.

سایر ذخایر نفت باقیمانده

بر اساس منابع مختلف، در سال 2023 همچنان حدود 1.6 تریلیون بشکه نفت قابل استحصال در سراسر جهان وجود خواهد داشت. همچنین نفت قابل بازیافتی وجود دارد که مهندسان هنوز به طور کامل آن را کشف نکرده اند و ارقام موجود برای آن نیز مشکوک است. با این حال، در سال 2012، سازمان زمین شناسی ایالات متحده این میزان را 565 میلیارد بشکه برآورد کرد.

کارشناسان صنعت بر این باورند که ذخایر نفت موجود می تواند نیازهای بشر را تا 50 سال آینده تامین کند. اما چگونه این آمار را بدست می آورند؟

روش محاسبه به این صورت است که سال‌های باقی‌مانده از ذخایر جهانی نفت را با تقسیم ذخایر شناخته شده فعلی بر تقاضای جهانی سالانه تخمین می‌زنیم. البته در این برآورد ذخایر شناخته شده به دلیل کشف میادین جدید در این مدت افزایش یافته است، اما از سوی دیگر تقاضای جهانی نیز افزایش یافته است. بنابراین ما از روغن جدید به همان سرعتی که آن را کشف می کنیم استفاده می کنیم. اما در مقطعی این تعادل به هم می خورد.

دلیل این امر این است که سرعت یافتن و تولید نفت ثابت نیست و فرصت‌های اکتشافات جدید کاهش می‌یابد زیرا استخراج ذخایر آسان‌تر می‌شود. در نتیجه، ما مجبور به توسعه فناوری های جدید برای بهبود توانایی خود در یافتن ذخایر جدید خواهیم بود.

آینده صنعت نفت

کوین بوک، مدیرعامل ClearView، یک شرکت تحقیقاتی مستقر در واشنگتن دی ببینید، چه کسی روندهای انرژی را مطالعه می کند، گفت:

من معتقدم که هوش مصنوعی یافتن ذخایر جدید را آسان‌تر می‌کند و فناوری‌های جدید استخراج معدن بهره‌برداری را آسان‌تر می‌کند. زمین می تواند برآورد ما از کل ذخایر نفت قابل بازیافت را در سال های آینده افزایش دهد. ما آینده بسیار مهمی برای نفت انتظار داریم.

بر اساس گزارش چشم انداز انرژی 2023 BP، تغییر ترجیحات استفاده به سمت وسایل برقی می تواند تقاضای کلی نفت را با دور شدن جهان از نفت به عنوان منبع اولیه انرژی تغییر دهد. همچنین در اکتبر 2023، آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که انتظار دارد مصرف نفت تا سال 2030 به اوج خود برسد و پس از آن کاهش یابد.

این بدان معناست که ما می‌توانیم برای مدت طولانی‌تر از 50 سال پیش‌بینی‌شده نفت داشته باشیم. همانطور که دیوید مک دونالد گفت: صنعت نفت سقوط نخواهد کرد. هنوز مقدار زیادی نفت باقی مانده است که باید استخراج شود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا