اخبار خودرو

6 شرکت چینی در حال تحقیق و توسعه بر روی باتری های حالت جامد برای خودرو های برقی در آینده

6 شرکت چینی در حال تحقیق و توسعه بر روی باتری های حالت جامد برای خودرو های برقی در آینده

تامین کننده باتری های کوچک Nio نیز در میان شش شرکتی است که ممکن است تحقیق و توسعه باتری های حالت جامد را افزایش دهد.

بر اساس گزارش China Daily، شش سازنده باتری ممکن است 6 میلیارد یوان (827 میلیون دلار) سرمایه گذاری دولتی برای تحقیق و توسعه باتری های حالت جامد دریافت کنند. پول دولت بین CATL، BYD، FAW، SAIC، Geely و WeLion تقسیم خواهد شد. آخرین عرضه کننده باتری نیمه جامد 150 کیلووات ساعتی Nio است. شایان ذکر است که شرکت نسبتا کوچک WeLion در این لیست قرار دارد و شرکت های دیگری مانند GAC و Great Wall که از دستاوردها و موفقیت های خود در زمینه باتری های حالت جامد خبر داده اند، در این لیست قرار ندارند.

نحوه انتخاب این شش شرکت یک راز است و بسیاری از شرکت‌هایی که با باتری‌های حالت جامد کار می‌کنند مستثنی هستند. تنها چیزی که بیان می شود این است که این شش شرکت “واجد شرایط” هستند، بدون هیچ توضیحی در مورد اینکه چه چیزی آنها را واجد شرایط می کند. علاوه بر این، با فرض صحت گزارش، مشخص نیست که آیا پول به طور مساوی بین شش شرکت تقسیم خواهد شد یا خیر.

البته این مقدار پول زیاد نیست، مخصوصاً وقتی بین شش شرکت تقسیم شود. آنچه مشخص است این است که این پروژه به هفت بخش اصلی تقسیم می شود که بر مسیرهای فنی مختلف برای توسعه موفقیت آمیز این نوع باتری ها تمرکز دارد. در حال حاضر، سه مسیر فنی اصلی برای باتری‌های حالت جامد وجود دارد که عبارتند از: باتری‌های پلیمری حالت جامد، باتری‌های اکسید حالت جامد و باتری‌های گوگردی حالت جامد.

6 شرکت چینی در حال تحقیق و توسعه بر روی باتری های حالت جامد برای خودرو های برقی در آینده
6 شرکت چینی در حال تحقیق و توسعه بر روی باتری های حالت جامد برای خودرو های برقی در آینده

یک باتری حالت جامد واقعی حاوی الکترولیت مایع نیست و مواد الکترولیت کاملاً جامد است. در حالت نیمه جامد، درصد جرمی الکترولیت مایع کمتر از 10 درصد است. این وضعیت در هر دو باتری. یکی می توانید محصول WeLion را که برای Nio تولید می کند و باتری Lightyear متعلق به IM Motors را مشاهده کنید. در حالت نیمه جامد، درصد جرمی الکترولیت مایع به زیر 5 درصد کاهش می یابد.

در حال حاضر تمامی باتری های حالت جامد در مرحله تحقیق و توسعه یا تولید آزمایشی هستند. به نظر می رسد اصلی ترین چیزی که مانع تولید انبوه می شود این است که مواد و فن آوری های آماده سازی به اندازه کافی پخته نشده اند که هزینه تولید را بسیار بالا می کند.

هنوز مشخص نیست که این هفت پروژه بزرگ چیست، اما احتمالاً موانع مختلفی را در تولید باتری هدف قرار می دهند.

با این حال، در کنفرانس بین‌المللی توسعه صنعت خودروی چین (TEDA) 2024، ژو یان‌هوا، دبیر کل انجمن نوآوری صنعت باتری خودرو چین، گفت که انتظار ندارد باتری‌های حالت جامد اکثریت بازار را در اختیار بگیرند. بازار چین از سال 2035

باتری های حالت جامد واقعی به دلیل چگالی انرژی بالا، پایداری و ایمنی بالا و توانایی کارکرد در محدوده دمایی وسیع، نقطه تکامل فناوری باتری در نظر گرفته می شوند. در باتری های معمولی یک الکترولیت مایع وجود دارد که یون ها را حمل می کند اما در باتری های حالت جامد همه قطعات جامد هستند. فناوری باتری امروزی به سرعت در حال رسیدن به بالاترین حد چگالی انرژی است. برای سلول های مایع لیتیوم یون سه تایی نیکل بالا، حد بالایی 350 تا 400 وات ساعت بر کیلوگرم تخمین زده می شود، در حالی که برای باتری های لیتیوم، منگنز، فسفات آهن و تنها 250 وات ساعت بر کیلوگرم باتری.

منبع:آخرخودرو

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا