اخبار روز

اولین شرکت در خاورمیانه 4000 سال پیش تاسیس شد (+عکس)

اسرار پنهان فلات آناتولی را در الواح باستانی کشف کنید

یک لوح گلی 4000 ساله کشف شده در کلتپه نشان می دهد که اولین شرکتی که در فلات آناتولی تأسیس شد توسط 12 نفر با سرمایه 15 کیلوگرم طلا تأسیس شد.

به گزارش بازتاب آنلاین، کاوش در ویرانه های تپه کانیش کاروم در مرکز ترکیه، رمز و راز تاریخی تجارت در فلات آناتولی را آشکار کرده است.

طبق یافته ها، آشوری ها در سال های اول هزاره دوم ق.م. شهرک های تجاری متعددی در قرن اول قبل از میلاد در آناتولی تأسیس شد. در اصطلاح باستان شناسی، دوره استعمار آشور (دو قرن اول هزاره دوم پس از میلاد) را عموماً عصر برنز میانه می نامند.

در این دوره آشوری ها به شدت در تجارت بین المللی و سرمایه گذاری بازرگانی شرکت داشتند و مرکز فعالیت های بازرگانی آنها شهر کلتپه (که با نام های دیگری مانند نسا یا کانش نیز شناخته می شود) بود.

الواح گلی به صورت اسناد تجاری

پس کلتپه یکی این مرکز با قدمتی 6000 ساله یکی از قدیمی ترین مراکز تجاری آناتولی است. در 75 سال گذشته کاوش هایی در این منطقه انجام شده و تا به امروز بیش از 20000 لوح به خط میخی در این منطقه یافت شده است و بسیاری از این لوح ها به تفصیل فعالیت های تجاری آن زمان را مستند می کنند.

اکنون پروفسور فکری کولاک اوغلو، رئیس حفاری در کلتپه، می گوید: «اولین شرکت در آناتولی چهار هزار سال پیش توسط 12 نفر با سرمایه 15 کیلو طلا تأسیس شد کشف شده در کلتپه برای مقاصد تجاری بوده و معاملات مالی مختلفی از جمله هزینه های کاروان و روابط اعتباری و بدهی افراد را ثبت کرده است.

همه این لوح ها نشان می دهد که کلتپه در آن زمان مرکز تجاری بسیار فعال و بزرگی بوده است.

قوانین تاسیس اولین شرکت آناتولی

پروفسور دکتر کولاک اوغلو در ادامه خاطرنشان کرد: بر اساس اطلاعات هیئت مدیره، اولین شرکت در فلات آناتولی با سرمایه 15 کیلوگرم طلا تأسیس شد و دارای 12 شریک تجاری بود که هر یک از شرکا سهامدار شرکت شدند و طلا را در قالب های مختلف اهدا کردند. نسبت ها سرمایه شرکت به مدت دوازده سال در اختیار تاجری به نام عمور ایشتر بود و یک سوم سود بین شرکا تقسیم می شد و البته کلیه معاملات مربوط به شرکت در حضور شهود ثبت می شد.

کولاک اوغلو در ادامه توضیح داد: در آن زمان اگر هر یک از شرکا می خواستند قبل از موعد مقرر سهم خود را از سرمایه شرکت خارج کنند، به جای یک کیلو طلا، حدود چهار کیلو نقره به او می دادند سرمایه خود را قبل از سررسید، آنها متضرر می شوند. این بدان معناست که سهامداران باید به طور ضمنی تضمین می کردند که سرمایه آنها برای دوازده سال در شرکت باقی می ماند.

به گفته باستان شناسان، قدمت الواح کشف شده در این منطقه به سال 1950 قبل از میلاد برمی گردد. قبل از میلاد مسیح؛ یعنی دوره ای که برای اولین بار نوشتن در آناتولی شروع شد. این پلاک یافت شده اولین اظهارنامه شرکتی در آناتولی است که در واقع شبیه یک سند شرکتی است.

لازم به ذکر است که الواح گلی یافت شده نه تنها اطلاعات تجاری را ارائه می دهند، بلکه بسیاری از آنها حاوی جزئیاتی از زندگی اجتماعی افراد مانند ازدواج، طلاق، اسناد وراثت و تشریفات سردفتری هستند. این نشان می دهد که درک زندگی اجتماعی و اقتصادی در کلتپه در آن زمان پیشرفته و جاری بوده است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا