اخبار روز

فشار بر اسرائیل و حماس برای پذیرش طرح آتش بس بایدن

در حالی که خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی از دولت خواستند آتش‌بس را بپذیرد، سه کشور آمریکا، قطر و مصر در بیانیه‌ای مشترک از اسرائیل و حماس خواستند تا طرح توافق را بر اساس اصول اعلام شده توسط جو بایدن نهایی کنند. که قرار است به جنگ غزه پایان دهد.

به گزارش رسانه ها، در این بیانیه آمده است که روز شنبه 21 آذر خرداد علنی شد که این سه کشور مشترکاً با مقامات اسرائیل و حماس تماس گرفتند تا آنها را به پذیرش طرح اعلام شده توسط رئیس جمهور آمریکا متقاعد کنند.

سه کشور میانجی می‌گویند که اصول پیشنهادی بایدن در این طرح «خواسته‌های همه طرف‌ها را در قالب توافقی گرد هم می‌آورد که منافع چندگانه را در نظر می‌گیرد».

در این بیانیه آمده است که این طرح می‌تواند به طور همزمان برای مردم رنج‌دیده غزه و گروگان‌ها و خانواده‌های آنها که مدت‌هاست نیز در رنج بوده‌اند، تسکین دهد.

ایالات متحده، قطر و مصر گفته اند که این توافق “نقشه راهی برای آتش بس پایدار و پایان دادن به بحران” است.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر نیز روز شنبه اعلام کرد که کشورهای میانجی امیدوارند نگرش مثبت همه طرف های جنگ غزه نسبت به اصول آتش بس پیشنهادی رئیس جمهور آمریکا داشته باشند.

وی در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر امور خارجه آمریکا گفت: اصول آتش‌بس پیشنهادی شامل خروج نیروهای اسرائیلی از مناطق پرجمعیت نوار غزه و آزادی گروگان‌های زن، مجروح و مسن اسرائیلی در ازای آزادی گروگان‌ها است. صدها اسیر فلسطینی و همچنین ورود کمک های بشردوستانه به نوار غزه.

قطر و مصر میانجی‌گر آتش‌بس بین اسرائیل و حماس شدند.

سامح شکری وزیر امور خارجه مصر نیز در گفت و گوی تلفنی با همتای آمریکایی خود اعلام کرد که کشورش از همه تلاش ها برای پایان دادن به جنگ غزه حمایت می کند.

طرح سه مرحله ای بایدن

روز جمعه، بایدن طرح چند مرحله‌ای اسرائیل برای توافق آتش‌بس جامع را منتشر کرد و اعلام کرد که در صورت موافقت حماس، آمریکا اجرای این طرح را توسط اسرائیل تضمین می‌کند.

طرح اعلام شده توسط بایدن شامل سه مرحله است. مرحله اول شامل آتش بس کامل، خروج نیروهای اسرائیلی از مناطق پرجمعیت غزه، آزادی تعدادی از اسرا و تحویل اجساد برخی دیگر، بازگشت غیرنظامیان فلسطینی به خانه های خود در غزه و افزایش کمک های بشردوستانه است. .

مرحله دوم نیز شامل توقف نهایی درگیری ها، همکاری برای آزادی گروگان های باقی مانده و خروج نیروهای اسرائیلی از غزه است.

و در نهایت مرحله سوم شامل تلاش برای بازسازی غزه و بازگرداندن اجساد گروگان ها به خانواده هایشان است.

حماس که چند روز قبل و بعد از حمله اسرائیل به رفح اعلام کرده بود در هیچ مذاکره ای شرکت نخواهد کرد، به این طرح پاسخ مثبت داده و آماده برخورد مثبت و سازنده با هر پیشنهادی برای آتش بس دائمی و عقب نشینی کامل است. نیروهای اسرائیلی از نوار غزه از بازسازی نوار غزه و بازگشت آوارگان به خانه های خود خبر دادند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا