رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت طی چند روز گذشته با ابراز نگرانی از شناسایی موارد تب دنگی در برخی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از شهروندان خود پرسید که آیا اخیراً سفری داشته‌اند یا خیر؟ کسانی که پس از بازگشت از مسافرت علائم بیماری را نشان می دهند در اسرع وقت با نزدیکترین مرکز بهداشت تماس بگیرند.

تب دنگی یا تب دنگی چیست؟

به گزارش تسنیم، تب دانگ از طریق پشه ها پخش می شود. این پشه ها در نزدیکی سکونتگاه های انسانی زندگی می کنند و رشد می کنند. هنگامی که پشه فردی را که به ویروس دنگی مبتلا شده است نیش می زند، این ویروس وارد بدن پشه می شود. سپس وقتی پشه آلوده فرد دیگری را نیش می زند، ویروس وارد جریان خون آن فرد می شود.

چه چیزی باعث تب دنگی می شود؟

سفر به مناطق گرمسیری یا زندگی در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری خطر ابتلا به ویروس دنگی را افزایش می دهد. مناطق خاصی که ساکنان آن در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند عبارتند از آسیای جنوب شرقی، جزایر اقیانوس آرام غربی، آمریکای لاتین و کارائیب.

علائم تب دنگی چیست؟

بسیاری از افراد، به ویژه کودکان و نوجوانان، ممکن است هیچ علامتی را تجربه نکنند، اما علائم معمولاً حدود چهار تا هفت روز پس از آلوده شدن فرد به پشه شروع می شود. تب دنگی باعث تب بالای 40 درجه سانتیگراد و حداقل دو مورد از علائم زیر می شود:

ضایعات پوستی

دردهای عضلانی، استخوانی و مفاصل

حالت تهوع

بالا آوردن

تورم غدد لنفاوی

درد پشت چشم

سردرد

چه زمانی باید با پزشک مشورت کنیم؟

اگر اخیراً در منطقه ای بوده اید که تب دنگی گزارش شده است و علائمی مانند درد شدید شکم، استفراغ، مشکل در تنفس، یا خونریزی از بینی، لثه یا لثه دارید، با 911 تماس بگیرید یا به نزدیکترین اورژانس بیمارستان بروید. .

در صورت بروز تب یا علائم نوع خفیف تب دنگی به پزشک مراجعه کنید.

نحوه تشخیص بیماری دنگی

تشخیص تب دنگی می تواند دشوار باشد زیرا علائم و نشانه های آن را می توان به راحتی با سایر بیماری ها مانند مالاریا اشتباه گرفت. پزشک احتمالاً در مورد سابقه پزشکی و سفر شما سؤال خواهد کرد. مطمئن شوید که سفر بین المللی خود را به طور دقیق برای پزشک خود شرح داده اید، از جمله کشورهایی که به آنها سفر کرده اید، تاریخ سفر و قرار گرفتن در معرض پشه ها. برخی از نتایج آزمایشگاهی می‌توانند شواهدی از ویروس دنگی را شناسایی کنند، اما نتایج آزمایش اغلب برای تصمیم‌گیری مستقیم برای درمان خیلی دیر در دسترس است.

عوارض تب دنگی

اگر به نوع شدید تب دنگی مبتلا شوید، می تواند به کبد، قلب یا ریه های شما آسیب برساند. فشار خون فرد نیز ممکن است افزایش یابد.

روش درمان تب دنگی چیست؟

هیچ درمان خاصی برای تب دانگ وجود ندارد. پزشک ممکن است به شما توصیه کند که مایعات زیادی بنوشید تا از کم آبی بدن ناشی از استفراغ و تب بالا جلوگیری کنید. هنگام ابتلا به تب دنگی مراقب علائم و نشانه های کم آبی بدن باشید.

راه پیشگیری از تب دنگی چیست؟

کنترل جمعیت پشه Aedes و جلوگیری از قرار گرفتن در معرض ناقل بیماری در پیشگیری از این بیماری بسیار مهم است. اگر در منطقه ای زندگی می کنید یا به منطقه ای سفر می کنید که تب دنگی در آن شایع است، بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری، اجتناب از قرار گرفتن در معرض پشه های ناقل این بیماری است.

این راهکارها همچنین ممکن است به کاهش خطر ابتلا به این بیماری از طریق نیش پشه کمک کند:

در مکان های دارای تهویه مطبوع بمانید.

لباس محافظ بپوشید: زمانی که به مناطقی که پشه ها متراکم هستند، می روید، پوشیدن پیراهن آستین بلند، شلوار بلند، جوراب و کفش در پیشگیری از انتقال بیماری موثر است.

از مواد دافع پشه استفاده کنید: مواد دافع حشرات مانند پرمترین را می توان روی لباس، کفش، وسایل کمپینگ یا ملافه اسپری کرد. همچنین می توانید از لباس های آغشته به پرمترین استفاده کنید.

زیستگاه پشه ها را بررسی کنید: پشه هایی که حامل ویروس تب دنگی هستند اغلب در اطراف خانه ها زندگی می کنند و از آب ایستاده و وسایلی مانند لاستیک های فرسوده ماشین برای تخم گذاری استفاده می کنند. شما می توانید جمعیت پشه ها را با از بین بردن زیستگاه هایی که پشه ها در آن تخم می گذارند کنترل کنید.

حداقل هفته ای یکبار ظروف را خالی کرده و با آب ایستاده تمیز کنید. ظروف گیاهان، کاسه های آب حیوانات و گلدان های گل و مخازن آب ایستاده را تمیز نگه دارید.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :