سید محمد زهیر سهری، مدیرعامل

هنر قاجاریه یکی یکی از مهمترین دوره های تاریخ هنر ایران است که در چند دهه اخیر بیش از پیش مورد توجه کارشناسان و پژوهشگران هنر ایران قرار گرفته است.

کتاب پرتره های قصر (هنر قاجار در گنجینه روسیه تزاری) شامل آثار مهم و کمتر شناخته شده قاجارها از منطقه جغرافیایی روسیه تزاری در موزه ارمیتاژ، سن پترزبورگ، مسکو و موزه ملی گرجستان است. مورد بررسی قرار گرفت. دوره قاجار دوره ای بود که نقاشی پیشرفت کرد و تصاویر فراوانی وجود داشت. در این میان، اهمیتی که به ساخت پرتره های سلطنتی در کاخ و فضای اجتماعی دوره فتحعلی شاه داده شد و نیز گسترش چهره قدرت، موجب توسعه هنرهای تجسمی در سطوح مختلف شد. بعدها با آغاز دوره ناصری و گسترش روابط ایران با غرب، ظهور و ظهور رسانه های هنری جدید (عکاسی و چاپ) و سفرهای فرنگ شاهان و شاهزادگان قاجار به اروپا، سبک دربار. پرتره تجدید شد. تغییرات ساختاری و معنایی جدید بررسی و بازخوانی تاریخ نقاشی ایران در دوره قاجار از منظر دوگانه تاریخ هنر و تاریخ فرهنگ مادی، آخرین فصل از تاریخ سنتی تحولات تصویر در جهان ایران است.

هنر قاجار، اثری از اواخر تاریخ ایران و هنری که پیوندی تنگاتنگ با سیاست، جامعه، ادبیات و باورهای مذهبی دارد، دارای ظرفیت‌های بالقوه و ویژگی‌های منحصربه‌فردی است. یکی یکی از ویژگی‌های مهم در هنر نیمه اول هنر قاجار، ایجاد نقوش جدید در مضامین کاخ‌ها بود که پس از تأیید شاه و استقرار آن‌ها در ساختار کارگاه سلطنتی، بارها تکثیر شد.

کتاب پرتره های درباری (هنر قاجار در خزانه های روسیه تزاری) به تلاش کیانوش مشتیادی و علیرضا بهارلو برای بررسی و ارزیابی مجموعه های فوق الذکر که عمدتاً در دوره فتحعلی شاه و محمد خلق شده اند، اختصاص دارد. شاه قاجارها از ایران به مجموعه های روسیه تزاری وارد می شدند. در این کتاب، نزدیک به صد اثر معرف هنرهای تجسمی سلطنتی، عامیانه و مذهبی دوره قاجار معرفی و تحلیل شده است. شایان ذکر است که بخش آخر کتاب ضمیمه‌ای است بر تداوم سنت‌های تصویری ایده‌آلیستی اوایل دوره قاجار و آغاز پیدایش سبک و رویکردهای جدید در زمینه تصویرسازی عینی دوره ناصری. با تفاوت های ظاهری آشکار با گذشته اش.

در این مجلد، نقاشی‌های سلطنتی قاجار (گنجینه‌های روسیه) در دو جزء موضوع و مضمون طبقه‌بندی شده و برای هر بخش یک متن توضیحی-تحلیلی آورده شده است. ضمناً از سه منبع برای انتخاب تصاویر و نشان دادن روند توسعه بصری استفاده شد: بازدید و بازدید از موزه ها، مطالعه و مطالعه کتاب و کاتالوگ و مشاوره درگاه های اینترنتی موزه ها و مجموعه ها. این کتاب مشتمل بر 160 صفحه خوش رنگ به زبان قطز وزیری توسط انتشارات فرهنگ و هنر من منتشر و به بازار نشر عرضه شده است.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما