حسین قره: در دهه اخیر، اتفاقات زیادی در صحنه سریال ها و فیلم های هنرمندان و بدلکاران رخ داده است. این فهرست طولانی است، از حوادثی که منجر به صدمات جدی شد تا حوادثی که منجر به مرگ یکی از عزیزان شد.
انفجار در سریال ده نمکی به آتش در سریال سیروس مقدم
در دهه اخیر چند مورد را می توان نام برد که مرگبارترین آنها انفجار سر صحنه سریال «میراجیها» مسعود ده نمکی بود که در سال 1391 منجر به مرگ پنج بازیگر آن سریال شد. در این حادثه دردناک «علی اکبر رنجبر» مدیر سینمای دفاع، «جواد شریفی راد» مدیر جلوه های ویژه، «رضا فرجی» دستیار تولید، «مهدی مرادی» مدیر جلوه های ویژه و «جمشید اصفهانی فر» متضرر شدند. “، نگهبانان پروژه فوت کردند.
یکی یکی دیگر از این اتفاقات مرگ وحید جعفری طراح صحنه بود که پشت صحنه سریال خواب به کارگردانی سیروس مقدم کار می کرد. او ابتدا بر اثر آتش سوزی به کما رفت و سپس جان باخت.
«ارشا اقدسی» بدلکار معروف ۲۲ دی ماه درگذشت مرداد 1400 هم خیلی ها را شوکه کرد، او که در بدلکاری خبره بود و در سنین جوانی به شهرت رسید، سر صحنه یک پروژه سینمایی در بیروت با سمت چپ ماشینش تصادف شدیدی کرد و در بیمارستان درگذشت.
از بریدگی انگشت مهران مدیری تا تصادف شدید باران کوثری
تصادفات زیادی در صحنه های تولید رخ داد، از قطع انگشت مهران مدیری تا شکستگی مچ پای امین حیایی، از تصادف شدید باران کوثری تا آویزان کردن چکش آهنگر روی نخ ماهیگیری که منجر به آسیب دو مهره در ستون فقرات وی شد.
برای بررسی این اتفاقات و دلایل آن در سینمای ایران به ادامه مطلب بروید یکی به سراغ پیشکسوتان تولید، نویسنده و تهیه کننده «مجتبی متولی» رفتیم تا درباره وضعیت چنین اتفاقاتی صحبت کنیم. متولی در خصوص علت حادثه می گوید: مدیران تولید و تولیدکنندگان در حال انجام اقدامات اولیه برای اطمینان از ایمنی در محل تولید و در محل تولید هستند، اما به نظر من این اقدامات ضروری است. اما کافی نیست. باید بارها و بارها امکانات صحنه بررسی و نظارت شود و کوچکترین احتمالات هم بررسی شود تا خدای ناکرده حادثه ای پیش نیاید.
فقدان تجربه و صرفه جویی در زمان و هزینه سه عامل بروز حوادث ناگورا هستند
گاردین تاکید می کند: درباره آخرین حادثه یعنی غرق شدن دو جوان در سریال جدید تحقیقی ندارم. اما در کل معتقدم در صنعت سینما و تلویزیون ایران کمبود جوانی و کم تجربه وجود دارد یکی اتفاقاتی از این دست یکی از عوامل مهم است. همکاران و دوستان جوانی وارد این قسمت از سینما شده اند که تجربه ندارند. حمایت و رعایت سلسله مراتب رشد به جوانان کمک می کند تا نکات فنی و دقیقی را از تجربیات گروه های مقابل خود بیاموزند و از حوادث ناگوار جلوگیری کنند.
مجتبی متولی که تولید چهار فیلم «سراب»، «اتاق 1»، «مقاومت» و «ثبت با سند است» را در کارنامه کاری خود دارد و در بیش از 36 فیلم به عنوان مدیر تولید فعالیت داشته است، می افزاید: یکی عامل دیگر عجله برای تکمیل کار است و گاهی اوقات تیم سازنده دقت را فدای سرعت می کند که می تواند منجر به تصادف شود. یادم هست سر صحنه سریال خوبویدار که نویسنده، کارگردان و بازیگر بود، آقای فخیم زاده از من خواست برای صحنه ای که از لبه پنجره می پرم بدلکار بیاورم. وقتی ارتفاع پنجره را تا زمین دیدم به آقای فخیم زاده گفتم که بلند نیست چرا خودتان این کار را نمی کنید. آقای فخیم زاده نکته بسیار دقیقی را بیان کرد: تصادف خبر نمی دهد، شاید از آن ارتفاع افتادم و مجروح شدم، سپس همه کارگران متوقف می شوند و خسارت کل گروه از ورود بدلکار بیشتر است. «این نکته برای من هم تجربه شد، بعضی از کارها نیاز به زمان، هزینه و دقت زیادی دارند تا آسیبی به آنها وارد نشود.
این نویسنده و تهیه کننده که در آثار جنگی مانند کانی مانگا و… نیز نقش آفرینی کرده است، می گوید: در آثار تاریخی، آثار جنگی و اکشن باید مدام مکان را بررسی کرد و زمان و هزینه تنها عامل اصلی نیست. باز هم تاکید می کنم مردم باید سر جای خود باشند، نکته ای که می گویم ربطی به اتفاقات اخیر این دو سریال (رویای نیمه شب و سلمان فارسی) ندارد اما متاسفانه افرادی به بدنه سینما اضافه می شوند که نمی کنند. تجربه کافی، عنوان تولید کننده فقط سرمایه گذاری یا یافتن سرمایه گذار نیست، تولید کننده مسئول کل گروه است. جوانان یا افرادی که بدون تجربه وارد این حرفه شده اند و مسیرهای این حرفه را طی نکرده اند می توانند سینما را دچار مشکل کنند.
توتولی به ما یادآوری می کند: ما باید تحقیقات امنیتی انجام دهیم. به نظر می رسد بهتر است در مورد حوادث اخیر تحقیقات جامعی انجام شود تا اشتباهاتی از این دست تکرار نشود.
وی درباره شرایط بازیگران و صحنه توضیح می دهد: از روز اول و پس از صدور پروانه ساختمانی، هم وزارت ارشاد و هم تهیه کنندگان تمام بازیگران و صحنه را در برابر حوادث بیمه می کنند تا در صورت لزوم خسارت جبران شود. با این حال، آنها اطلاعاتی در مورد برخی رویدادها ارائه نمی دهند و برای استفاده از خدمات آنها باید نماینده بیمه باشید. از جمله بیمه بیکاری برای فردی که در صحنه تصادف مجروح شده و نیاز به درمان طولانی مدت دارد.
مدیری در پاسخ به این سوال که آیا دستورات ایمنی از سوی وزارت فرهنگ و رهبری و سینما برای ایمنی در صحنه فیلمبرداری وجود دارد یا کمبود امنیتی وجود دارد، تاکید می کند: همانطور که گفتم وزارت رهبری در زمان اعطای اعطا توجه لازم را داشته است. امنیت تایید ارائه شده است. این درست است، اما کافی نیست. پیشنهاد من این است که سینما، وزارت فرهنگ و ارشاد و سازمان سینمایی بر اساس دستورالعملی که قابل تهیه و تنظیم است، افراد شایسته و با تجربه را برای نظارت بر ایمنی هنگام فیلمبرداری بفرستند. هم سریال های تلویزیونی، هم سریال های نمایش خانگی و هم سینماها باید امنیت صحنه هایشان را تضمین کنند تا شاهد حوادث تلخ نباشیم.
5757