اخبار روز

تفرشی: انتخابات زودهنگام یک شکست سیاسی برای سوناک و حزب محافظه کار بود. حزب کارگر شانس بالایی برای پیروزی دارد

ابوالفضل خدایی: 4 ژوئیه (14 تیر) اتفاق مهمی قرار است در بریتانیا بیفتد. یک انتخابات زودهنگام که ریشی سوناک معتقد است لحظه انتخاب آینده برای بریتانیا است. در این انتخابات، رای دهندگان در سراسر انگلستان تمام 650 عضو مجلس عوام را برای دوره های حداکثر پنج ساله انتخاب می کنند. حزبی که اکثریت مجلس عوام را به تنهایی یا در یک ائتلاف به دست آورد، دولت بعدی را به ریاست نخست وزیر تشکیل خواهد داد. مضمونی که نشان می دهد بریتانیا بار دیگر با تغییرات سیاسی مواجه خواهد شد.

مجید تفرشی پژوهشگر و مورخ در تحلیل خود از برگزاری انتخابات زودهنگام در انگلیس در گفتگو با بازتاب آنلاین گفت: پس از شکست سیاسی دولت 45 روزه لیز تراس و روی کار آمدن ریشی سوناک، صحبت از برگزاری انتخابات زودهنگام برای تصمیم گیری هر چه سریعتر در مورد وضعیت دولت شد. دولت محافظه‌کار چون اکثریت پارلمان را در اختیار داشت، نیازی به برگزاری انتخابات زودهنگام نمی‌دید، اما تحت فشار احزاب مختلف بود تا اینکه سرانجام در درون آن حزب انشعاب به وجود آمد و حتی در درون آن حزب نیز نیاز به برگزاری انتخابات زودهنگام بود. مطرح شد. در این میان، ریشی سوناک برای تقویت موقعیت خود و حزبش دست به اقدامی غیرعادی زد و با استفاده از عضویت دیوید کامرون در مجلس اعیان، راه را برای انتصاب وی به عنوان وزیر خارجه هموار کرد تا از این موضوع برای پیروزی در انتخابات استفاده کند.

سوناک همیشه تاکید می کرد که انتخابات در پاییز یا زمستان برگزار می شود و به نوعی از موضوع طفره می رفت. وی در بیانیه ای قابل توجه اعلام کرد که انتخابات در نیمه اول سال 2024 برگزار نخواهد شد. اما پس از گذشت تنها دو روز، اعلام شد که این انتخابات در 13 تیرماه برگزار خواهد شد. توافقی در این زمینه حاصل شد؛ کسانی که معتقد بودند انتخابات باید هر چه زودتر برگزار شود و خود ریشی سوناک که سعی کرد آن را به تعویق بیندازد و در نیمه دوم سال برگزار کند. بنابراین در نهایت نوعی سازش حاصل شد و نخست وزیر انگلیس در نهایت برگزاری این انتخابات زودهنگام را پذیرفت.

تفرشی در پاسخ به دلیل سوناک برای برگزاری انتخابات زودهنگام گفت: وی آمادگی لازم را برای این انتخابات نداشت و با اجرای برنامه ها و سیاست ها سعی در جلب نظر مثبت رای دهندگان داشت. این مشکل نیز مستلزم زمان بود و هرچه زمان بیشتری به دست آورید، شانس شکست کمتری خواهید داشت. اما چنین روندی صورت نگرفت و او مجبور شد روز 13 تیر را برای برگزاری انتخابات زودهنگام بپذیرد. می توان گفت که این اتفاق برای سوناک و گروهش شکست بوده و صرفاً مربوط به دولت نیست، زیرا در درون حزب محافظه کار اختلافات جدی در زمینه های اقتصادی، سیاسی، نظامی و دیپلماتیک وجود دارد.

این پژوهشگر در نهایت درباره فضای رسانه ای انگلستان و آینده انتخابات زودهنگام گفت: اگر به انتخابات میان دوره ای و محلی اخیر در انگلیس نگاه کنیم، متوجه می شویم که حزب محافظه کار وضعیت خوبی ندارد و در حال افول است. حزب محافظه‌کار در حال حاضر اکثریت مطلق پارلمان را دارد و بیش از نیمی از نمایندگان در مورد اکثر موضوعات نظرات مثبت دارند، اما همین طیف نظرات و عملکرد دولت سوناک را رد می‌کنند و معتقدند دولت او در حال رویافروشی است.

مهم ترین دلیلی که لیز تراس پس از 45 روز مجبور به استعفا یا استعفا شد، ادعاهای اقتصادی برای بهبود وضعیت بود که ساختار اقتصادی و اداری منطقی بریتانیا آن را رد کرد و این ادعا را به چالش کشید. ریشی سوناک در آن زمان معتقد بود که بهبود وضعیت کشور در کوتاه مدت امکان پذیر نیست و تنها در میان مدت امکان پذیر خواهد بود. اکنون می‌دانیم که ادعاهای قبلی لیز تراس به طور گسترده‌تری توسط ریشی سوناک مطرح می‌شود. در واقع، کمپین سوناک برای نخست وزیری نیز جواب نداد و نشان داد که شرایط اقتصادی بریتانیا پس از برگزیت، اپیدمی کرونا و جنگ در اوکراین به روند مطلوبی نرسیده است و رویای سوناک برای فروش لیز تراس در شرایط پیچیده و پیچیده ای پیش می رود. روشی هوشمندانه و همچنین شامل موضوعات غیراقتصادی است

آنچه رسانه های انگلیسی مطرح می کنند، احتمال شکست حزب محافظه کار است. اما این به معنای قدرت دو حزب رقیب دیگر نیست. حزب لیبرال دموکرات پس از یک دوره افول و انحطاط در حال بازسازی خود است و آرای آن اندکی افزایش یافته است، اما هنوز تا رسیدن به مسیر مطلوب و تبدیل شدن به یک حزب قدرتمند راه زیادی در پیش دارد.

پس از یک دوره طولانی تحت رهبری تونی بلر و سپس جرمی کوربین، حزب کارگر اکنون فردی به نام کیر استارمر را به عنوان رهبر دارد که معتقد بود او حد وسط بین تونی بلر و گوردون براون خواهد بود. اما هرچه بیشتر پیشرفت می کرد، رویکردها و سیاست های او در موضوعاتی مانند خاورمیانه، رفاقت با آمریکا و دوستی با اسرائیل به بلر نزدیک می شد. از نظر سیاست داخلی نیز ثابت کرد که سیاست هایش به سیاست های بلر نزدیک است. بنابراین اگر حزب محافظه کار در انتخابات شکست خورد، به خاطر قدرت دو حزب رقیب نیست. ناگفته نماند که حزب کارگر نیز روند رو به رشدی از خود نشان داده و رسانه های انگلیسی بر این عقیده اند که در صورت رأی گیری امروز، حزب کارگر ظرف چهل روز پس از انتخابات زودهنگام پیروز خواهد شد. پیروزی مطلق آسان با اکثریت کمی بیش از 50 درصد یا حتی بدون کسب اکثریت پارلمانی و نیاز به اتحاد با احزاب دیگر. چه احزاب محلی، چه اسکاتلندی یا ولزی، چه سبزها و چه لیبرال دموکرات ها و سایر نمایندگان مستقل.

311311

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا