اخبار روز

16 کلانشهر و 800 شهر درگیر پدیده فرونشست هستند/ نرخ 42 در دشت بهرمان

رئیس اداره تسطیح دقیق و تداخل سنجی راداری سازمان نقشه برداری کشور از تهیه بانک جامع فرونشست زمین در کشور خبر داد و گفت: دامنه فرونشست زمین در 16 کلانشهر کشور و 800 شهر کشور نفوذ کرده است. در محدوده فرونشست زمین هستند.

به گزارش ایسنا، معصومه عامق پی امروز در وبینار عوامل موثر بر فرونشست زمین در ایران که در موسسه بلایای طبیعی برگزار شد، کمبود آب را یک بحران جهانی دانست و در ایران نیز این پدیده در برخی استان ها به حد بحران رسیده است که اقلیم است. تغییر اقلیم نیز نتیجه ناسازگاری انسان با محیط زیست است که خود را در خشکسالی و سیل نشان می دهد.

وی با بیان اینکه ایران رتبه پنجم شاخص کم آبی را دارد، گفت: به دلیل خشکسالی، آب های زیرزمینی تحت فشار شدید قرار گرفته اند.

آمیگپی انتشار اولین گزارش از فرونشست زمین در کالیفرنیا را در سال 1997 ذکر کرد و اظهار داشت: علت این فرونشست زمین در کالیفرنیا توسعه فعالیت های کشاورزی و استفاده از موتور پمپ ها برای به دست آوردن آب های زیرزمینی بوده که در مدیریت آب زیرزمینی رخ داده است. . این پدیده کنترل شده است.

رئیس اداره تسطیح دقیق و تداخل سنجی راداری سازمان نقشه برداری کشور، ایران را منطقه ای در کمربند خشک و نیمه خشک زمین عنوان کرد و ادامه داد: بخش بزرگی از کشور در اقلیم کمربند خشک و نیمه خشک قرار دارد. پیشینیان در شرایط خشک زندگی می کردند. آنها سازگار شده بودند، اما با صنعتی شدن کشور، نشانه هایی وجود دارد که با اقلیم خشک سازگار نیستیم.

وی افزود: بنابراین در حال حاضر 70 درصد سطوح در کشور سطوح ممنوعه، 17 درصد سطوح فاقد پتانسیل و 13 درصد سطوح آزاد هستند، اما تحقیقات اخیر ما نشان می دهد که 13 درصد از سطوح جزء سطوح هستند. سطح آزاد تحت تأثیر فرونشست زمین است.

آمیغپی خطر اصلی فرونشست زمین را تهدیدی برای امنیت غذایی دانست و اظهار داشت: فرونشست زمین منجر به از بین رفتن تخلخل خاک و به سرعت تخریب زمین های کشاورزی می شود. نمونه آن دشت ورامین است که برخی از مناطق آن غیر قابل کشت شده است.

رئیس اداره تسطیح دقیق و تداخل سنجی راداری سازمان نقشه برداری کشور شور شدن آب های زیرزمینی، ایجاد فروچاله و ترک خوردگی سطحی را از دیگر اثرات فرونشست زمین عنوان کرد و خاطرنشان کرد: تشکیل فروچاله ها باعث تجمع آب باران می شود که در نهایت منجر به سیل می شود. و نمونه ای از این پدیده دشت گلستان است که از یک سو با بحران کم آبی و از سوی دیگر با سیل شدید مواجه است.

وی با بیان اینکه اولین گام برای کنترل فرونشست زمین شناسایی مناطق آسیب دیده از این پدیده است، گفت: در این زمینه بانک جامع فرونشست زمین را تهیه کرده ایم که قدیمی ترین نقشه های فرونشست زمین مربوط به اوایل دهه 80 است سازمان نقشه برداری کشور ایجاد و هشدارهای لازم را ارائه کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فرونشست زمین در 44 منطقه به صورت کمی اندازه گیری شده است، افزود: همچنین ایستگاه های ژئودینامیکی دائمی شامل 130 ایستگاه در سراسر کشور وجود دارد و از زمان زلزله بم بسیاری از این ایستگاه ها برای رفتار کشور مورد استثمار را بررسی کنید.

آمیگ پی ادامه داد: 16 ایستگاه ژئودینامیکی دائمی در مولفه Z شاهد روند ریزش سطح زمین هستند که در دشت گرگان، فرودگاه امام خمینی (ره)، دشت مشهد، طوس و رفسنجان در بهرمان مشاهده می‌کنیم. سطح را رعایت کنید

وی تاکید کرد: در این مطالعات 254 فرونشست سرشماری شد و در 25 درصد فرونشست ها شاهد نرخ فرونشست بیش از 10 سانتی متر در سال هستیم. این مناطق مناطق بحرانی هستند و نیاز به توجه بیشتری دارند.

رئیس اداره تسطیح دقیق و تداخل سنجی راداری سازمان نقشه برداری کشور، استان های سمنان، قزوین، تهران، البرز، خراسان رضوی و کرمان را استان های بحرانی از نظر فرونشست زمین عنوان کرد و یادآور شد: بررسی های ما نشان داد که دشت بهرمان رفسنجان کمترین میزان فرونشست تحت تاثیر 42 سانتی متر است که می توان آن را یک فاجعه جهانی توصیف کرد.

وی افزود: همچنین منطقه فرونشست زمین به 16 کلانشهر کشور هجوم آورده است و 800 شهر کشور در حوزه فرونشست زمین قرار دارند.

آمیغپی نقشه فرونشست در طرح های توسعه شهری، طرح های فاضلاب شهری و مترو، جلوگیری از گسترش زمین های کشاورزی در مناطق فرونشست، مدیریت منابع آب، تغییر الگوی کشت، تغییر روش های آبیاری و اجرای طرح های آبخیزداری را از جمله روش هایی برای جلوگیری از فرونشست های بیشتر در منطقه می داند. کشور.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا