دانستنی ها

خواص بومادران برای سلامتی و کاهش وزن

احتمالاً بارها با نام گیاه بومادران برخورد کرده اید که در طب سنتی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و به اشکال مختلف مانند عرق و چای استفاده می شود.

به گفته پزشکتان، خواص فوق العاده این سبزی سفید یا زرد مانند رفع استرس و اضطراب، درمان سرماخوردگی و فشار خون بالا و بهبود سیستم گوارش، مدت هاست که بومادران را به یکی از گیاهان دارویی محبوب تبدیل کرده است.

بومادران چیست؟ (بومادران)

بومادران گیاهی است علفی یک یا چند ساله از خانواده کاسنی، با گونه های مختلف، با طبیعت گرم و خشک. اما نوع بومادران هزاربرگ یا معمولی در ایران بیشتر دیده می شود. تاریخ طولانی بومادران به جنگ تروا برمی گردد و نام لاتین آن آشیل آکیله از نام قهرمان افسانه ای یونانی آشیل گرفته شده است. در طول جنگ تروا از بومادران برای درمان زخم ها، عفونت ها و خونریزی استفاده می شد. ساکسون ها همچنین معتقد بودند که بومادران از جادوگری و چشم بد محافظت می کند. به بومادران مشک چوپان یا مشک داش نیز می گویند و این به دلیل بوی تند فلفل مانندی است که از شاخه های گل بومادران احساس می شود.

بومادران چه شکلی است؟

بومادران گیاهی به رنگ سبز مایل به زرد با ساقه مستقیم و شاخه هایی به طول حدود 25 تا 60 سانتی متر با ساقه های بلند و گل های بلند سیخ دار است. دانه های بومادران صاف و کروی هستند.

چگونه از بومادران استفاده کنیم؟

گیاه دارویی بومادران را می توان به اشکال مختلف مانند چای استفاده کرد. برای تهیه دمنوش بومادران کافی است دو تا سه قاشق غذاخوری گیاه بومادران را با یک لیوان آب جوش ترکیب کرده و ده دقیقه دم کنید. برای درمان سرماخوردگی توصیه می شود اسانس نعناع را به چای بومادران اضافه کنید. مصرف این نوشیدنی به افزایش اشتها نیز کمک می کند.

عصاره بومادران به صورت قطره ای نیز موجود است که می توانید دو تا سه قطره آن را در آب مخلوط کرده و هر روز بخورید که روش بسیار خوبی برای درمان ناراحتی های مجاری ادراری است. از برگ های تازه این گیاه در سالاد به عنوان سبزی نیز استفاده می شود. روش دیگر استفاده از این گیاه به عنوان بخور است. بهتر است بسته به شرایط خود روش مصرف را با پزشک خود در میان بگذارید.

1. نحوه استفاده از بومادران برای معده (نحوه استفاده از بومادران برای هضم و خواص آن)

مصرف نصف لیوان عرق این گیاه بین غذا یا بعد از غذا برای تقویت معده، رفع نفخ معده و رفع بی اشتهایی مجاز است. طب سنتی مصرف دو لیوان دمنوش بومادران را در صبح و عصر توصیه می کند تا از شر کرم های روده و معده خلاص شوید. همچنین بومادران برای تقویت معده و رفع رفلاکس معده مناسب است و می توانید پس از رفلاکس از دمنوش این گیاه استفاده کنید.

برای درمان زخم معده و اثنی عشر نیز باید بعد از غذا چای بومادران بنوشید. کسانی که مشکل کرم روده یا معده دارند می توانند صبح و عصر یک لیوان جوشانده بومادران بنوشند. به افراد مبتلا به ورم معده یا درد معده توصیه می شود دمنوش این گیاه را نیم ساعت بعد از غذا بنوشند. می توانید 2 گرم پودر بومادران را با یک لیوان آب جوش مخلوط کرده و پس از 20 دقیقه دم کشیدن میل کنید.

2. چگونه از بومادران برای کیست تخمدان استفاده کنیم؟

مصرف عرق این گیاه در درمان عفونت های زنانه، کم تحرکی تخمدان و کیست نقش معجزه آسایی دارد. نحوه استفاده از بومادران برای کیست تخمدان به این صورت است که بومادران و دارچین را به مدت پنج روز به طور مداوم میل کنید. برای درمان عفونت‌های زنانه مبتلا به کیست تخمدان و تنبلی، نوشیدن چای این گیاه پس از هر وعده غذایی توصیه می‌شود.

برای رفع عفونت در زنان به کمک بومادران باید گل این گیاه، گل بلوط، گل بابونه، زیره و گشنیز را از هر کدام پنج گرم نصف کرد. یک قاشق غذاخوری از این مخلوط را در یک لیوان آب جوش بریزید و بگذارید 20 دقیقه بماند. بعد از صاف کردن بخورید. برای عفونت های زنانه می توانید این دمنوش چند گیاهی را دو بار در روز صبح و عصر بنوشید.

3. نحوه استفاده از بومادران برای باز کردن قاعدگی و خواص بومادران و نحوه استفاده از بومادران برای عفونت رحم

خواص ضد التهابی این دمنوش گیاهی به تسکین درد قاعدگی کمک می کند. روش استفاده از این گیاه برای تنظیم قاعدگی استفاده از عرق بومادران یا جوشانده آن به مدت دو هفته است. می توانید سه گرم (به اندازه یک چای کیسه ای) از این گیاه را با یک لیوان آب جوش مخلوط کرده و بعد از 15 دقیقه بنوشید. این گیاه همچنین در درمان و درمان سندرم پیش از قاعدگی یا PMS بسیار موثر خواهد بود.

گفته شده است که نوشیدن چای بومادران می تواند به کاهش عفونت های رحمی کمک کند. ما این روش ها را به عنوان درمان اولیه توصیه نمی کنیم. بهترین راه برای درمان عفونت های رحمی و زنان، مراجعه به پزشک متخصص زنان و زایمان است. در برخی موارد روش های سنتی و گیاهی می تواند در کاهش ناراحتی و کوتاه شدن زمان درمان موثر باشد. البته باید با مشورت پزشک مصرف شود.

خواص بومادران یا خواص عصاره بومادران (بومادران برای چیست؟)

هم برگ و هم گل این گیاه خوراکی است و هم از ساقه آن در درمان موضعی استفاده می شود. مصارف آن به صورت چای و جوشانده، روغن بومادران، عصاره بومادران و پودر خشک آن به عنوان ادویه است البته از برگ سبز بومادران نیز می توان به عنوان سبزی در سالاد استفاده کرد. در زیر می توان از خواص گیاه بومادران مانند بند آوردن عفونت، خونریزی، تقویت کبد، کاهش درد قاعدگی، تسکین درد مفاصل، تقویت معده و رفع تورم، درمان سنگ مثانه و کلیه و رفع لک و آکنه صحبت کرد. .

از دیگر خواص بومادران می توان به جلوگیری از چین و چروک صورت، کاهش ریزش مو و درمان تنگی نفس اشاره کرد. توصیه ما این است که قبل از استفاده از این گیاه دارویی، با دریافت مشاوره آنلاین یا معاینه حضوری با پزشک از نحوه مصرف آن مطمئن شوید. در زیر برخی از مهمترین خواص گیاه بومادران و کاربرد آن در طب سنتی را برای شما گردآوری کرده ایم:

1. خواص بومادران برای معده (بومادران برای عفونت معده)

فلاونوئیدهای موجود در این گیاه خاصیت ضد اسپاسم و تسکین درد در بومادران دارد و به هضم بهتر غذا و کاهش درد و ناراحتی معده کمک می کند. علاوه بر این، این گیاه برای درمان اسهال نیز توصیه می شود.

2. خواص بومادران برای کبد چرب

به طور کلی گفته می شود که آبجو یا نوشیدنی های تلخ مزه برای از بین بردن چربی اضافی از کبد مفید است. یکی یکی از خواص بومادران در طب سنتی برای درمان کبد چرب، تقویت کبد و ترشح صفرا در بدن است. بومادران گیاهی ضد میکروبی و ادرار آور است. با افزایش دفعات ادرار، مواد زائد بیشتری از بدن خارج می شود. به همین دلیل طب سنتی مصرف دمنوش بومادران را به بیماران مبتلا به قند، کلسترول و کبد چرب توصیه می کند. بیماران مبتلا به کبد چرب می توانند هر روز یک لیوان از این گیاه را قبل از صبحانه بنوشند.

3. خواص بومادران برای پوست

از خواص مرتبط با پوست این گیاه می توان به جوانسازی پوست صورت و درمان زخم های پوستی و اگزما اشاره کرد. استفاده از ماسک بومادران پوست را تمیز می کند، چین و چروک های صورت را از بین می برد و با احیای سلول های پوست، پوست را جوان می کند. خواص ضد التهابی بومادران در طب سنتی به این گیاه برای درمان زخم های پوستی و کاهش خارش جایگاه ویژه ای بخشیده است. ترکیب شیمیایی آشیل موجود در بومادران به لخته شدن سریع خون و بسته شدن زخم کمک می کند. علاوه بر این، استفاده از آن به صورت موضعی روی زخم، قرمزی اطراف زخم را کاهش می دهد.

4. خواص بومادران برای قاعدگی و درد قاعدگی و خواص بومادران برای رحم (بومادران برای سندرم پیش از قاعدگی)

مصرف دمنوش این گیاه باعث شل شدن عضلات رحم و کاهش دردهای قاعدگی و دردهای قاعدگی می شود. همین خاصیت ضد التهابی و شفابخش است که باعث می شود طب سنتی استفاده از بومادران را برای تسکین درد قاعدگی تجویز کند. طب سنتی نوشیدن سه تا پنج لیوان از این گیاه را دو روز قبل از قاعدگی برای درمان دردهای شدید قاعدگی توصیه می کند. یکی دیگر از ویژگی های این گیاه برای قاعدگی این است که رحم را تحریک می کند و سیکل قاعدگی را تنظیم می کند.

5. خواص بومادران برای عفونت ماده (نشستن در جوشانده بومادران برای عفونت – بومادران برای پاکسازی رحم)

خواص ضدعفونی کنندگی این گیاه آن را به گیاهی مفید در درمان عفونت ها و ورم پستان تبدیل کرده است. بومادران می تواند از عفونت و خونریزی ناشی از زخم های عفونی جلوگیری کند. مصرف دمنوش و دارچین این گیاه به مدت 5 روز متوالی برای درمان عفونت های زنانه مبتلا به کیست تخمدان توصیه می شود.

خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی این گیاه برای پاکسازی رحم مفید است که می تواند عفونت رحم را کنترل کرده و زخم های رحم و دهانه رحم را در زنان التیام بخشد. عصاره بومادران از تکثیر سلول های آدنوکارسینومای تخمدان جلوگیری می کند و از رحم محافظت می کند.

6. خواص بومادران برای کیست تخمدان و بومادران برای تنظیم هورمون

یکی از خواص جادویی این گیاه درمان کیست های ساده تخمدان، کم تحرکی تخمدان، میوم رحم، اندومتریوز و عفونت های زنانه است.

اختلال در تنظیم هورمونی معمولاً یکی از عوارض کوتاه مدت سندرم پیش از قاعدگی است، اما گاهی اوقات طولانی مدت است و خطرات و بیماری های جدی ایجاد می کند، البته علل دیگری هم برای عدم تطابق هورمون ها وجود دارد. اینجاست که بومادران به تنظیم هورمون ها در بدن کمک می کند. ترکیب این گیاه با گیاهان دیگر مانند انگور آمریکایی ممکن است به تنظیم هورمون ها کمک کند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا