اخبار روز

عروس دریایی؛ برنده بزرگ تغییرات آب و هوایی؟

با گرم شدن آب دریا، زیستگاه چتر دریایی گسترش می یابد و آنها را به موجودات غالب در اکوسیستم های دریایی تبدیل می کند.

به گزارش تجارت نیوز، تغییرات اقلیمی حیوانات دریایی بی شماری را تحت تاثیر قرار داده است، اما آیا چتر دریایی واقعا می تواند از گرم شدن آب دریا بهره مند شود؟

در مطالعه ای که توسط محققان موسسه آلفرد وگنر آلمان (AWI) انجام شد، هشت گونه مختلف از چتر دریایی قطب شمال مورد بررسی قرار گرفت. دانشمندان با استفاده از مدل‌های کامپیوتری، این موجودات را در معرض افزایش دمای آب، ذوب شدن یخ‌های دریا و سایر شرایط محیطی در حال تغییر قرار دادند.

دانشمندان دریافتند که در نیمه دوم قرن، هفت گونه از هشت گونه توانستند قطب های زیستگاه خود را در این شرایط گسترش دهند. شبیه سازی ها یک چتر دریایی با یال شیری را نشان دادند یکی به عنوان یکی از بزرگترین چتر دریایی در جهان، می تواند تقریباً سه برابر اندازه زیستگاه فعلی خود را افزایش دهد.

تنها یک گونه به نام Sminthea arctica دچار کاهش جزئی زیستگاه خواهد شد. این گونه برای یافتن محدوده دمایی مطلوب خود نیاز به عمق بیشتری دارد.

دیمیتری پانتیوخین، یکی از اعضای گروه تحقیقاتی موسسه آلفرد وگنر، می گوید: «این نتایج به وضوح نشان می دهد که چگونه تغییرات آب و هوایی می تواند به طور چشمگیری بر اکوسیستم های اقیانوس منجمد شمالی تأثیر بگذارد.

گسترش برنامه ریزی شده زیستگاه های چتر دریایی می تواند تأثیرات عظیمی بر کل شبکه غذایی داشته باشد. این موجودات ژلاتینی شفاف که اغلب در مطالعات اکولوژیکی نادیده گرفته می شوند، نقش مهمی در اکوسیستم دریایی ایفا می کنند.

اثرات تغییرات آب و هوایی بر اقیانوس ها

به گزارش یورونیوز، با ادامه گرمایش جهانی و تغییرات آب و هوایی، چتر دریایی و سایر زئوپلانکتون های ژلاتینی می توانند از معدود موجوداتی باشند که از این تغییرات سود می برند. مطالعات نشان داده اند که موجودات دریایی معروف به cnidarians، ctenophores و pelagic tunicates می توانند در برابر افزایش دمای آب، آلودگی مواد مغذی و صید بی رویه انعطاف پذیر باشند.

وقتی همه این عوامل با هم جمع شوند، می تواند به معنای تغییر از یک اکوسیستم دریایی متنوع و تحت سلطه ماهی به اقیانوسی پر از چتر دریایی باشد. اکنون بسیاری از محققان در مورد خطر ژلاتینه شدن در اقیانوس ها هشدار می دهند.

پانتیوخین می‌گوید: چتر دریایی نقش مهمی در شبکه غذایی دریایی بازی می‌کند. اکنون که تغییرات آب و هوایی فشار بیشتری بر جانداران دریایی وارد می‌کند، اغلب می‌تواند منجر به برتری زئوپلانکتون‌های ژلاتینی از رقبای غذایی خود مانند ماهی شود.»

این امر به نوبه خود بر کل زنجیره غذایی و در نهایت بر خود ماهی ها تأثیر می گذارد.

چتر دریایی نقش مهمی در شبکه غذایی دریایی ایفا می کند و بر جمعیت ماهی ها که منبع غذایی مهمی برای انسان هستند، تأثیر می گذارد. هر کسی که به آینده ماهیگیری علاقه دارد باید مراقب چتر دریایی باشد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا