اخبار روز سینما

اکران فیلم مستند شیون فومنی در خانه هنرمندان ایران

اولین نمایش مستند پرتره شیون فومنی با عنوان «شب شیون فومنی» به میزبانی مجله بخارا با همکاری بنیاد فرهنگی شیون فومنی برگزار می شود.

بازتاب آنلاین حامد فومنی مدیر بنیاد فرهنگی شیون فومنی اظهار داشت: اولین نمایش فیلم مستند «پرتره شیون فومنی» نشریه بخارا با همکاری بنیاد فرهنگی شیون فومنی با عنوان «شب شیون فومنی». ساعت پنج به جای بعدازظهر روز پنج شنبه دهم برگزار شد خرداد 1403 در تالار خانه هنرمندان ایران استاد جلیل شهناز اتفاق می افتد.

وی گفت: در این مراسم پس از صحبت های کاوه بهرامی مقدم، علی دهباشی و حامد فومنی در اکران فیلم مستند «دره پروانه ها» حضور خواهیم داشت.

مدیر بنیاد فرهنگی شیون فومنی در ادامه گفت: فیلم مستند «دره پروانه ها» درباره پرتره شیون فومنی است. بر جامعه و شعر و ادبیات معاصر تمرکز دارد.
حامد فومنی درباره عوامل تولید مستند «دره پروانه ها» گفت: کاوه بهرامی مقدم کارگردان، فیلمنامه نویس و مدیرمسئول پروژه، هامون بهرامی مقدم تصویربرداری، تدوین و صدابرداری و حامد فومنی به تحقیق و بازخوانی گیلکی و گیلکی می پردازند. فارسی- اشعاری از تهیه کنندگان این فیلم و تهیه کننده مستند شیون فومنی بنیاد فرهنگی شیون فومنی است.

شیون فومنی (میراحمد فخری نژاد) سوم به دنیا آمد دی 1325 شاعر و ترانه سرا، یکی از نام آورترین چهره های فرهنگی و از معدود شاعران موفق دوزبانه معاصر، از یک سو یکی از برجستگی های شعر گیلان و از شاعران محبوب و محبوب ایران است. شمال کشور و یکی از مشهورترین چهره های معاصر شعر و غزل فارسی است. اشعار گیلکی شیون فومنی ذهن همه گیلانیان را درگیر کرده و در دل مردم جای دارد. مجموعه آلبوم های صوتی اشعار گیلکی شیون فومنی با نام گیل اوخان (پژواک گیلان) از نظر ارزش، شأن و اعتبار فرهنگی به آثار معروفی چون شاهنامه فردوسی، زوج های بابا طاهر، مثنوی مولانا و بستان و گلستان و حافظ سعدی شباهت دارد. و غیره. یکی یکی از گنجینه ها و میراث معنوی، نمونه ای از هویت و شناسنامه فرهنگی مردم گیلان به شمار می رود. او خالق آهنگ های فراموش نشدنی گیلکی و فارسی است.
اشعار و غزل فارسی شیون فومنی در سه سطح زبانی، ادبی و فکری نشان از ازدواج مبارک «نوآوری» و «سنت» دارد و این معنا برخاسته از پشتوانه غنی و درک عمیق شاعر از فرهنگ و ادب گذشته با جریان های ادبی معاصر است. با نگاهی نو به جهان و مردم در زمینه، بیان، روح و زبان شاعرانه، شیون را با انواع غزل معاصر از جمله جریان خلاق غزل نو، غزل تصویری و… آشنا می کند.
شیون در 23 شهریور وی در سال ۱۳۷۷ پس از یک دوره بیماری کلیوی درگذشت. بسیاری از آثار او به زبان‌های گیلکی و فارسی منتشر شده و در حال انتشار است.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا