نام فیلم: سرهنگ ثریا
انتشار: 10 آبان 1402
کارگردان: لیلی عاج
نویسنده: لیلی عاج
تهیه کننده: جلیلی شعبانی
موسیقی: بهزاد عبدی
بازیگران: ژاله صامتی، وحید آقاپور، حمیدرضا محمدی، دیبا زاهدی، سلیما رنگزن، شهروز آقایی پور، منیره حسین زاده، مجید پتکی و…
در مورد فیلم
فیلم «سرهنگ ثریا» محصول سازمان هنری رسانه اوج است که از زاویه ای متفاوت به حضور سازمان خلق مجاهدین خلق در پادگان اشرف می پردازد. داستان مادری که پسرش توسط گروهک منافقین به پادگان اشرف منتقل شده و تلاش مادر برای رهایی پسرش از دست این گروهک تروریستی است. این فیلم اولین فیلم لیلی عاج است و از یک داستان واقعی الهام گرفته شده است.
او در خلاصه داستان رسمی این فیلم نوشت: این راه با گریه باز نمی شود!
صامتی که در خلق شخصیت های دلسوز مهارت دارد، این بار هم خیلی زود مخاطب را با دغدغه های شخصیت ثریا آشنا می کند و آن ها را تا انتها می کشاند. بنابراین بسیاری از موفقیت های فیلم «سرهنگ ثریا» در انتقال مفهومی مهم را می توان به سکوت نسبت داد.
این بازیگر برای باورپذیر ساختن نقش پیش رو با چالش های زیادی روبرو بوده است. از یک سو باید اقتدار مدیریت شخصیت را نشان دهد و از سوی دیگر حس مادرانه را به اندازه کافی منتقل کند. صامتی جزییات نقش را می دانست و به درستی آنها را درک می کرد. به همین دلیل بین اتفاقات مختلف ارتباط منطقی برقرار می کند و تمام جنبه های شخصیت را جلوی دوربین نشان می دهد.
لحظات احساسی زیادی در فیلم وجود دارد که برخی از آنها در خلوت ثریا و برخی دیگر در انظار عمومی اتفاق می افتد. اوج قدرت و تجربه بازیگری صامت جایی است که با دلشکستگی پسر ریاکارش مواجه می شود، اما عشق مادری اجازه کینه را نمی دهد. او حتی نمی خواهد قبول کند که پسر دلبندش به سمت او سنگ پرتاب کند! صامتی در این سکانس حس مادرانه را نسبت به پسرش به گونه ای منتقل می کند که مخاطب چاره ای جز تسلیم ندارد.
داستان کمپ آزادی با سرهنگ ثریا خسته اما ناامید به پایان می رسد. وی در ادامه به خانواده ها امیدوار است و می گوید: این راه با اشک باز نمی شود! ژاله صامتی دیالوگ را به گونه ای بیان می کند که صدای آن در گوش مخاطب می ماند و او را تحت تاثیر قرار می دهد و او را به فکر فرو می برد.
لبه فیلم
نفرت و اشک تاریخی
فیلم «سرهنگ ثریا» برای اولین بار در جشنواره چهل و یکم فجر حاضر شد و پردیس سینمایی ملت در سومین روز جشنواره پذیرای بازیگران خود بود. علاوه بر آن ها، گروهی از پدران و مادران سالخورده نیز با در دست داشتن قاب عکس فرزندان خود توجه ها را به خود جلب کردند. آنها چشم انتظاری هستند که نزدیکانشان در دام فرقه منافقین افتاده اند و فیلم نیز به همین مضمون می پردازد. خشم، اشک و صدای آنها در زمان اکران فیلم در تهران و مشهد از جمله اتفاقاتی است که در خاطره جشنواره ثبت شد.
سخنرانی کارگردان در جشنواره فیلم فجر 1401
لیلی عاج کارگردان سرهنگ ثریا
- در سال 1388 مرکز هنرهای نمایشی از من برای چاپ کتاب دعوت کرد. من پسر گیلانگرب هستم و پدربزرگم از اعضای گروه مرصاد بود، به همین دلیل از کودکی می خواستم آن را بنویسم. هنگام جستجوی اطلاعات در مورد سازمان مجاهدین، مادری را دیدم که در کنار سیم خاردارها ایستاده بود که بسیار تأثیرگذار بود. مراحل تحقیق را کم کم و با ثریا عبداللهی انجام دادم که یکی از طرف مادرها بود، با هم آشنا شدم و فیلم تاج ثریا شکل گرفت.
- موفقیت فیلم و تمام جزئیات آن دست خداست. ربطی به کسی نداره من یک موضوع زن داغ دیدم که درام داشت و برای ساختن آن به عنوان اولین فیلمم الهام گرفتم. حداقل فایده این فیلم این است که ما به لاپوشانی پرونده فرقه رجویه و مجاهدین اعتقادی نداریم.
جوایز فیلم سرهنگ ثریا
جایزه ویژه سیمرغ بلورین گوهرشاد وزیر ارشاد چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر 1401
لیلی عاج | دیپلم افتخار بهترین فیلم اول چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر – 1401
بارانی از سکوت | جایزه بهترین بازیگر زن. هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت – 1401
جایزه ویژه هیئت داوران هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت – 1401