اخبار روز

45 کشته در حمله اسرائیل به چادر پناهجویان در غزه (+عکس)

در جریان حمله هوایی ارتش رژیم صهیونیستی به منطقه رفح در جنوب غزه، چادرهای آوارگان فلسطینی آتش گرفت و باعث سوختگی و مرگ ساکنان شد. در این حمله 45 نفر کشته شدند.

به گزارش عصر ایران، در این حمله چادرهایی که آوارگان فلسطینی با تجهیزات ساده و ابتدایی برای پناهگاه های خود برپا کرده بودند مورد حمله قرار گرفت و آتش سوزی بزرگی را به همراه داشت. این حادثه مورد محکومیت و انتقاد شدید مقامات بین المللی از جمله کشورهای اروپایی قرار گرفت.

اگرچه دادگاه بین المللی لاهه جمعه گذشته رای داد که اسرائیل باید حمله نظامی به رفح (جنوب نوار غزه) را متوقف کند، ارتش اسرائیل به حملات خود ادامه می دهد.

در پاسخ، ایالات متحده از اسرائیل خواست تا تلاش های بیشتری برای حمایت از غیرنظامیان انجام دهد، اما تا آنجا پیش نرفت که حملات به رفح را متوقف کند.

حدود 1.5 میلیون نفر در شهر رفح در جنوب نوار غزه ساکن شده اند که اکثر آنها از سراسر نوار غزه آواره شده اند.
امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه گفت که از این حادثه خشمگین است. وی در توییتر نوشت: این عملیات نظامی (در رفح) باید متوقف شود. هیچ منطقه امنی برای غیرنظامیان در رفح وجود ندارد.

45 کشته در حمله اسرائیل به چادر پناهجویان در رفح غزه

هزاران نفر در پاریس علیه حمله اسرائیل به غزه تظاهرات کردند.

وزیر امور خارجه آلمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت که باید به تصمیم دیوان بین المللی دادگستری مبنی بر توقف حمله نظامی به رفح احترام گذاشته شود.
وزیر امور خارجه آلمان گفت: قوانین بین المللی بشردوستانه شامل همه مردم می شود. همچنین در مورد رفتار اسرائیل در جنگ.

وزیر امور خارجه کانادا (Milani Jolly) نیز با انتقاد شدید از حمله اخیر اسرائیل به اردوگاه آوارگان در رفح، گفت: کانادا از عملیات نظامی اسرائیل در رفح حمایت نمی کند.

خانواده های فلسطینی: می خواستیم بخوابیم…

بازماندگان گفتند که خانواده ها در زمان حمله هوایی اسرائیل خواب بودند.

این حمله در منطقه «تل السلطان» انجام شد که هزاران خانواده فلسطینی به دلیل تهاجم زمینی ارتش اسرائیل مجبور به پناهندگی شدند.

یک مادر فلسطینی می‌گوید: «ما داشتیم نماز می‌خواندیم… تخت‌ها را درست کرده بودیم تا بچه‌ها بخوابند. ناگهان صدای بلندی شنیدیم و آتش ما را فرا گرفت.»

45 کشته در حمله رژیم صهیونیستی به خیمه آوارگان غزه

وی افزود: بچه ها جیغ می زدند…صدا وحشتناک و مهیب بود… ترکش در اتاق ها به سمت ما آمد.

تصاویری که رویترز به دست آورده است آتش سوزی در تاریکی و فریاد مردم را نشان می دهد. عده ای سعی کردند آتش را خاموش کنند و وسایل را جابه جا کنند.

مقامات بهداشتی غزه گفتند بیش از نیمی از کشته شدگان حمله اسرائیل به اردوگاه آوارگان در رفح زنان، کودکان و سالمندان بودند. همچنین انتظار می‌رود که تعداد قربانیان افزایش یابد زیرا بسیاری از مردم دچار سوختگی شدید شده‌اند.

مقامات بهداشتی در نوار غزه تحت کنترل حماس اعلام کردند که بیش از نیمی از کشته‌شدگان زن، کودک و سالخورده بودند و احتمال افزایش تلفات در میان افرادی که دچار سوختگی شدید هستند وجود دارد.

45 کشته در حمله اسرائیل به چادر پناهجویان در غزه (+عکس)

انتقاد از فرانسه/ محکومیت دبیرکل سازمان ملل متحد

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه از حمله اسرائیل به رفح به شدت انتقاد کرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد حمله اسرائیل به اردوگاه آوارگان در رفح را محکوم کرد و خواستار جلوگیری از این حوادث شد.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز دوشنبه گفت که این حمله “ده ها غیرنظامی بی گناه را که به سادگی از این درگیری مرگبار پناه می بردند، کشته است.”

وی در توییتر (X) نوشت: هیچ جای امنی در غزه وجود ندارد. این حوادث وحشتناک باید متوقف شود.

در واکنش به حمله اخیر اسرائیل به رفح، دولت آمریکا از اسرائیل خواست تا تمام اقدامات احتیاطی لازم را برای حفاظت از غیرنظامیان در غزه اتخاذ کند.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: اسرائیل حق آزار و اذیت حماس را دارد. اسرائیل به ما اطلاع داده است که در این حمله هوایی دو تروریست حماس که مسئول حملات به غیرنظامیان اسرائیلی بودند کشته شدند، اما همانطور که توضیح دادیم، اسرائیل باید تمام اقدامات ممکن را “برای محافظت از غیرنظامیان” انجام دهد.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا همچنین گفت که دولت این کشور در حال “ارتباط فعال” با ارتش اسرائیل و سایر افراد حاضر در میدان برای ارزیابی اتفاقات است.

انتقاد چندین نماینده کنگره آمریکا: توقف صادرات تسلیحات به اسرائیل

رویترز نوشت که برخی از اعضای حزب دموکرات از بایدن خواسته اند صادرات نظامی آمریکا به اسرائیل را متوقف کند.

«الکساندریا اوکاسیو کورتز» یکی یکی از اعضای برجسته دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا حمله اسرائیل به رفح را “عملی وحشتناک” خواند که قابل دفاع نیست. او در توئیتر خود خطاب به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نوشت: رئیس جمهور وعده خود را به تعویق انداخته و کمک نظامی به اسرائیل را تعلیق کرده است.

آیاانا پریسلی، یکی از اعضای مجلس نمایندگان نیز گفت: تصاویر هولناک و دردناکی از رفح منتشر شده است.

45 کشته در حمله اسرائیل به چادر پناهجویان در غزه (+عکس)

رشیده طلیب، تنها نماینده فلسطینی‌تبار کنگره آمریکا، از حمله اسرائیل به رفح به شدت انتقاد کرد و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را «علاقمند به نسل‌کشی» خواند.

ارتش اسرائیل روز دوشنبه اعلام کرد که در حال بررسی این حمله هوایی در رفح است. اوایل روز یکشنبه، ارتش اسرائیل مدعی شد که به دو مقام ارشد حماس با “مهمات خاص” حمله کرده است و این حمله علیه اهداف قانونی بر اساس قوانین بین المللی بوده است.

نتانیاهو همچنین روز دوشنبه گفت که هدف از این حمله ایجاد تلفات غیرنظامی بوده است، اما متأسفانه چیزی به طرز غم انگیزی رخ داده است.

همزمان وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواستار دیدار با اسرائیل شدند تا تل آویو درباره ادامه حملات خود در رفح با وجود تصمیم دیوان بین المللی دادگستری برای توقف حملات توضیح دهد.

«جورب بورل» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: حکم دیوان بین المللی دادگستری (دیوان بین المللی دادگستری لاهه هلند) که به دنبال توقف حملات اسرائیل به رفح است، باید اجرایی شود.

وزیر دفاع اسپانیا همچنین گفت که جنگ غزه یک “نسل کشی واقعی” است.

علاوه بر این، رسانه های اسرائیلی از کشته شدن دو سرباز مصری در تیراندازی با نظامیان اسرائیلی در مرز غزه و اسرائیل در رفح خبر دادند. به گفته ارتش مصر تنها یک سرباز کشته شده است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا