اخبار روز

افزایش مستمری به 20 میلیون تومان کذب است!

در 16 اردیبهشت ماه این ماه یکی وی در گفت و گو با یکی از نمایندگان مجلس درباره موضوع یکسان سازی حقوق بازنشستگان، مواردی را مطرح کرد که بعدها توسط برخی رسانه ها توسط خبرگزاری ها تغییر کرد.

به گزارش ایلنا، صحبت از افزایش حقوق بازنشستگی مستمری بگیران از صندوق های مختلف از جمله صندوق بیمه اجتماعی با اجرای قانون جبران خسارت به حدود 20 میلیون تومان است. یکی از نمایندگان شورای اسلامی تا یکی این خبر به یکی از پرمخاطب ترین اخبار در فضای مجازی تبدیل شده است، حتی اگر این خبر مربوط به گمانه زنی های رسانه ای باشد و نقل قول آن از کمیسیون برنامه و بودجه صحت نداشته باشد.

در 16 اردیبهشت ماه خبرگزاری تسنیم در گفت وگو با حمیدرضا حاجی بابایی (عضو کمیسیون تلفیق و کمیسیون برنامه و بودجه) در ماه جاری مواردی را در رابطه با یکسان سازی حقوق بازنشستگی مطرح کرد که بعداً توسط برخی رسانه ها تغییر یافت.

حاجی بابایی در این گفت و گو اعلام کرد: بر اساس برنامه هفتم توسعه، حقوق بازنشستگان از ابتدا تعدیل می شود. فروردین ماه باید اجرا شود. اما هنوز قانون برنامه هفتم به دولت ابلاغ نشده و پس از تصویب شورای نگهبان، آیین نامه جدید حقوق بازنشستگان ابلاغ می شود.

حاجی بابایی خاطرنشان می کند: حقوق بازنشستگان از ابتدا متناسب بوده است فروردین باید در ماه جاری اجرایی شود، گفت: بودجه هم پیش بینی شده بود اما چرا از ابتدا فروردین ماه اضافه پرداخت به دلایل قانونی انجام نشده است. موضوع تناسب 90 درصدی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم تصویب شد، یعنی سازوکار اجرایی آن در برنامه هفتم توسعه گنجانده شده است که هنوز به تایید شورای نگهبان نرسیده است.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه گفت: بر این اساس دولت موظف است با اجرایی شدن برنامه هفتم توسعه آیین نامه جدیدی برای حقوق بازنشستگان وضع کند. هر بار که دولت دستورات جدیدی صادر می کند فروردین سهم حقوق بازنشستگان محاسبه شده و ما به التفاوت پرداخت می کنیم.

همانطور که از این مصاحبه مشخص است، طبق قانون در پایان اجرای این برنامه توسعه، میزان جبران خسارت باید به 90 درصد برسد و این معاونت از آغاز اجرای قانون صحبت کرد، اما با وجود این حاجی بابایی هیچ وقت در این مصاحبه مبلغ 20 میلیون دریافت نکرد . تومان صحبت نکرد و ارقامی را ارائه کرد که برخی رسانه ها آن را «حیرت انگیز» توصیف کردند.

طبق قانون، طرح همسان سازی در چند مرحله اجرا می شود. ساده ترین توضیح را سخنگوی شورای نگهبان در هنگام تصویب طرح جبرانی در برنامه هفتم توسعه اینگونه بیان کرد: «آیین نامه برنامه هفتم در مورد تناسب حقوق بازنشستگی، خلاف شرع و قانون اساسی تشخیص داده نشد. و ظرف مدت 3 سال بازنشستگان باید 90 درصد حقوق کارمندان را دریافت کنند. مبلغ 90 درصد حقوق کارمندان مربوطه از سال 1403 تاکنون هر سال 40 درصد در سال اول و 30 درصد در سال دوم و سوم بوده است.

به این ترتیب طبق قانون سه سال طول می کشد تا مبلغ مستمری کشوری به 90 درصد حقوق کارمندان هم تراز افزایش یابد و با این حال پس از سه سال میزان آن مشخص نیست!

با این حال چند هفته پس از مصاحبه حاجی بابایی با خبرگزاری تسنیم، برخی رسانه های به ظاهر موثق در اقدامی عجیب با افزودن یک سطر به کل مصاحبه، موضوع افزایش حقوق بازنشستگان تا سقف 20 میلیون تومان را مطرح کردند و تیتر یک شدند. همانطور که «افزایش حقوق سرسام آور بازنشستگان تا 20 میلیون تومان در حین پرداخت غرامت» فضای فکری بازنشستگان را شعله ور کرد.

نحوه کارزار رسانه ای پنجم و ششم به این صورت بود خرداد (با گذشت بیش از سه هفته از این مصاحبه) تعداد قابل توجهی از این رسانه ها جمله ای را به اظهارات حاجی بابایی اضافه کردند که در مصاحبه اصلی نبود! جمله ای که مخاطبان تصور می کردند از سوی یک مقام آگاه بیان شد: همسان سازی حقوق بازنشستگان در شرف آغاز است و بر این اساس حقوق بازنشستگان با افزایش 90 درصدی به نزدیک به 20 میلیون تومان می رسد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا