اخبار روز

کارت فرش 2 انتخابی; سرنوشت هاشمی 68 یا ناطق نوری 76 در انتظار اوست/ آیا به ائتلاف تکیه می کند؟

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، مجلس دوازدهم سرانجام پس از ماه ها تنش و جنگ روانی و افشاگری جریان های سیاسی مخالف، کار خود را آغاز کرد. در بودجه 1403 200 میلیارد تومان برای هزینه های مراسم افتتاحیه در نظر گرفته شد.

اما هدف از تنش و افشاگری علیه یکدیگر تنها جلسه امروز مجلس است نبود; مرحله بعدی نبرد در سحرگاه فردا صبح آغاز می شود. اختلاف بر سر صندلی میانی هیئت مدیره؛ جایگاه رئیس مجلس.

راه سخت قالی بافی

چند ماه بود که گمانه زنی هایی در رسانه ها و سیاستمداران درباره رئیس جدید مجلس وجود داشت، اما با گذشت زمان برخی سوالات روشن شد و برخی از نامزدهای احتمالی از لیست خارج شدند و برخی دیگر به کاندیدای واقعی تبدیل شدند.

محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس یازدهم یکی از این اسامی است. شاید تا قبل از انتخابات اسفند قالیباف ماه گذشته تصور کرد که از سرگیری ریاست جمهوری یک روند ساده خواهد بود. اما با توجه به اتفاقات منتهی به مرحله اول انتخابات مجلس دوازدهم و تعداد آرای کسب شده، متوجه شد که صحنه و مدیران صحنه مجلس دوازدهم با نمایندگان مجلس یازدهم متفاوت است. مهمترین نشانه او چهارم شدن در انتخابی تهران بود. بر اساس نتایج اعلام شده انتخابات، قالیباف پشت سر محمود نبویان، حمید رسایی و امیرحسین ثابتی قرار گرفت.

زمانی که انتخابات مجلس به دور دوم کشیده شد، افشاگری ها و هجمه ها علیه قالیباف به اوج خود رسید و او تحت فشار بیشتری قرار گرفت. طیف مخالف قالیباف مانع از تصدی مجدد او به ریاست مجلس شد. و برای رسیدن به این هدف از هر چه در چنته داشتند استفاده کردند.

با حوادث پس از شهادت رئیس جمهور کشورمان و برگزاری زودهنگام انتخابات مجلس چهاردهم، قالیباف بار دیگر متاثر شد. یکی یکی از نامزدهای احتمالی این انتخابات مورد حمله قرار گرفته است. قالیباف در واقع شخصیتی است که در حال هدایت هر دو قوه مجریه و مقننه است.

مقاصد دور و نزدیک قالی بافی

از یک سو، ریاست مجلس را نزدیک ترین هدف قالی بافی به نشستن بر صندلی رئیس دولت می دانند. وی در واقع نامزد ریاست مجلس شد و دو شخصیت دیگر به نام های منوچهر متکی و مجتبی ذوالنوری نیز برای ریاست مجلس آماده شده بودند.

اگر قالیباف می خواهد در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند و ثبت نام کند، ابتدا باید در انتخابات ریاست مجلس پیروز شود تا خیالش بابت تصدی کرسی ریاست جمهوری راحت باشد. یعنی حداقل یک بار ریاست جمهوری داشته باشد تا اگر حضورش در انتخابات ریاست جمهوری به سرنوشت دوره های گذشته دچار شود، از اینجا اخراج یا رها نشود.

بنابراین قالیباف احتمالا با لابی گسترده و قدرتمند وارد انتخابات ریاست مجلس خواهد شد.

یک فرضیه و دو پاسخ

فرض بر این است که قالیباف رئیس مجلس شود. او احتمالاً از دهم تا چهاردهم است خرداد وی برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری و اعلام حضور در این انتخابات به وزارت کشور می رود.

در اینجا دو حالت وجود دارد؛ یکی ناکامی یا استعفای قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری؛ مثل سه دوره ای که تاکنون به پای صندوق ها رسیده است. در این صورت او نیز مانند ناطق نوری پس از شکست از محمد خاتمی در سال ۱۳۷۶ به جایگاه خود در مجلس بازخواهد گشت.

اما ایالت دوم که باید کشور ایده آل قالیباف باشد، در انتخابات ریاست جمهوری پیروز می شود. در این صورت باید اثاثیه را از بهارستان به پاستور حمل کند تا مستاجر جدیدی برای دفتر بهارستان پیدا کند.
مانند هاشمی رفسنجانی که در سال 68 و همزمان با ریاست مجلس سوم، نامزد ریاست جمهوری شد و از مجلس به مقام کشیش رسید.

اما در چنین شرایطی قالیباف مجلس را نادیده نمی گیرد و برای رسیدن نامزد خود به ریاست مجلس باید به وعده هایی که قبل از پیروزی در انتخابات داده بود پایبند بماند.

منوچهر به ریسک ها متکی است یا…

محتمل ترین و نزدیک ترین فردی که برای دادن و گرفتن در نظر گرفته می شود، منوچهر تاتکی است. یعنی متکی باید در ریاست مجلس قالیباف را همراهی کند. منطقی ترین راه حمایت از متکی با قالیباف، انصراف به نفع او و ادامه توصیه به جمع آوری رای قالیباف است. که اگر قالیباف به ریاست جمهوری رسید، قالیباف باید با اتکا به مجلس برای ریاست جمهوری هم لابی کند.

احتمال ریسک این فرضیه و سناریو برای قالیبافان تقریباً صفر است. مگر اینکه ریاست جمهوری را بیشتر از ریاست جمهوری دوست داشته باشد!

اما این سناریو خطراتی را برای متکی به همراه دارد. به این معنا اگر متکی در انتخابات ریاست جمهوری به نفع قالیباف استعفا دهد و قالیباف رئیس جمهور نشود دوره ریاست مجلس او کوتاه می شود.
البته اگر متکی در انتخابات هیئت مدیره بماند، احتمال پیروزی متکی به میزان قابل توجهی کمتر از قالیباف و البته بیشتر از ذوالنور است.

در یک مورد دیگر قالیباف رئیس مجلس می شود و ماه آینده ریاست مجلس را به دست می آورد. در این صورت متکی می تواند امیدوار باشد که لابی رئیس جمهور جدید در مجلس در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود. البته قالیباف اساساً موظف است به تعهدات خود عمل کند; این نکته را نیز باید در نظر گرفت که سیاست ثابت نیست و همیشه امکان تغییر و تحول و حتی ترک تعهد وجود دارد.

اما ریسک اتکا به قبول قرارداد با تولیدکننده فرش کمتر از ریسک عدم پذیرش پیشنهاد آنهاست. یعنی اگر متکی بتواند امتیاز خوبی برای انصراف از انتخابات هیئت مدیره از قالیباف بگیرد، این بازی می تواند برای او امتیاز مضاعفی باشد.

قالیباف در صورتی که بتواند تقریباً همزمان به دو حوزه دسترسی داشته باشد، می تواند همزمان رئیس دو شعبه از سه شعبه کشور باشد. عملکرد قالیباف در ترکیب با عوامل بیرونی خارج از کنترل او، شاید تعیین کند که سرنوشت او مانند ناطق نوری در انتخابات 76 خواهد بود یا مانند سرنوشت هاشمی رفسنجانی در سال 68.

27.27.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا