اخبار روز

ایرانی ها دیگر خانه نمی خرند. دلیل ش چیه؟


به گزارش مانیبان؛ معاملات مسکن کاهش یافت. آخرین گزارش ها نشان می دهد که معاملات مسکن در فروردین در این ماه نسبت به ماه قبل 75.6 درصد کاهش داشته است. داود بیگی نژاد، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در جدولی که در اختیار خبرگزاری بازتاب آنلاین قرار داده است، از کاهش 75 درصدی معاملات ملکی در سال جاری خبر داد. فروردین 1403 نسبت به اسفند 1402 اشاره شد. بر اساس این گزارش، معاملات مسکن در فروردین امسال حتی در مقایسه با فروردین در سال 1402 بیش از 14 درصد کاهش داشت.

گزارش های استخراج شده از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک کشور نشان می دهد که میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در فروردین در سال 1403 حدود 81.6 میلیون تومان بوده در حالی که این رقم در آخرین ماه سال 1402 به 81.4 میلیون تومان می رسد که این اختلاف قیمت حاکی از آن است که قیمت مسکن در ماه اول سال 1403 تقریباً 0.2 درصد افزایش یافته است که البته قابل مشاهده است. در جدول آماری که قیمت هر متر مربع مسکن در فروردین 1402 حدود 66.4 میلیون تومان قیمت گذاری شد که نشان دهنده افزایش 22.9 درصدی قیمت ملک در طول یک سال است.

قیمت ملک افزایش یافته است.

داود بیگی نژاد نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت و گو با خبرگزاری بازتاب آنلاین درباره وضعیت بازار املاک گفت: در حال حاضر و در اردیبهشت ماه ماه تردد به دفاتر املاک و مستغلات. فروردین به دلیل اجاره و خرید ملک افزایش یافته است اما اینکه این عدد قابل توجه نیست.

وی دلیل رکود در بازار مسکن را سنگینی قیمت ها عنوان کرد و افزود: با توجه به چسبندگی قیمت مسکن، اگر سقف قیمتی را تجربه کنند، بازگشت از آن سقف دشوار است و این امر دیر اتفاق می افتد.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران تصریح کرد: واقعیت این است که قیمت هایی که برای خرید در بازار املاک ارائه می شود بالاست. البته این را هم بگویم که قیمت های اعلام شده مربوط به قیمت نهایی ملک است.

بیگی نژاد خاطرنشان کرد: وقتی قیمت نهایی ملک را بررسی می کنید، می بینید که قیمت خانه با توجه به هزینه ساخت و قیمت تمام شده زمین تعیین می شود و قیمت ملک برای سازندگان بالاست.

وی یادآور شد: با توجه به گرانی نسبتاً ملک، قیمت ملک و عرضه آن نیز افزایش یافته است، اما از سوی دیگر با تورم در حوزه املاک، ظرفیت خریداران و مردم افزایش نیافته است.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تاکید کرد: بر این اساس مسکن از دسترس مردم خارج شده و به نوعی می توان گفت خرید ملک خارج از سبد خانوارها است و در حال حاضر مردم بیشتر قراردادهای اجاره خود را تمدید می کنند.

آیا رکود بازار مسکن تشدید می شود؟

این فضا در بازار املاک در آمارها و گزارش‌هایی که اخیراً توسط کیانوش گودرزی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در تحلیل شرایط فعلی و پیش‌بینی‌های آتی بازار املاک برجسته شده است، روایت می‌شود: مشاوران املاک در حال حاضر در رکود و واکنش ها آنچه از بازار مسکن دریافت می کنیم در آینده نزدیک هیچ حرکتی را نشان نمی دهد.

به گفته وی دلیل اصلی کاهش توان مصرف کنندگان متقاضی است و پیش بینی من بر اساس شرایط موجود به سمت رکود پیش می رویم و در نیمه اول امسال اتفاق خاصی نمی افتد.

گودرزی بیان کرد: البته این رکود برای مشاوران املاک و حوزه املاک به عنوان یک حوزه محرک جالب نیست و تبعات منفی برای اقتصاد کشور دارد.

وی تصریح کرد: اگر دولت بتواند عرضه مسکن را افزایش دهد و صنعت اجاره را راه اندازی کند، می توان انتظار داشت قیمت ها با اندک تغییر در سطح فعلی باقی بماند یا حداقل شاهد نوسانات جزئی در این بازار باشیم. اما گردش اقتصادی در بازار املاک نباید متوقف شود. زیرا اشتغال این حوزه را به چالش می کشد. رکود معاملات بر خلاف هر دوره دیگری در گذشته است.

این در حالی است که سیامک قاسمی، کارشناس اقتصادی در یادداشتی در واکنش به کاهش معاملات ملکی نوشت: رکود معاملات و نقدینگی در بازار املاک ایران شبیه هیچ دوره ای از گذشته نیست.

به گفته وی، تعداد معاملات در شهر تهران به کمتر از پنج معامله مسکن در روز برای هر منطقه شهرداری رسیده است.

قاسمی خاطرنشان کرد: امروزه در بازار املاک و مستغلات قیمت و رشد قیمت از اهمیت بسیار کمتری برخوردار است و چالش اصلی نقدینگی و امکان فروش است و با این شرایط مشتریان اول و آخر بسیاری از قطعات زمین، ویلا و املاک تجاری و اداری آنها صاحبان فعلی آن هستند.

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی برای هر سرمایه گذاری در بازار مسکن اولویت اول و آخر نقدینگی و امکان مذاکره در آینده است نه وعده و امید رشد قیمت.

منبع: بازتاب آنلاین


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا