دانستنی ها

بهترین غذاهای بهاری که نباید از دست بدهید!

بهار همیشه با غذاهای سالم همراه می شود (البته هر فصلی غذاهای سالم به همراه دارد) و تا می توانید مصرف کنید. می توانید برنامه غذایی خود را با غذاهای بهاری تغییر دهید. برای سهولت در کار شما، لیستی از بهترین غذاهای بهاری را گردآوری کرده ایم و هر کدام را برای شما توضیح می دهیم.

دکتر. به گزارش سایت کرمانی، اگر می خواهید انرژی خود را تقویت کنید، سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید یا روده خود را سالم نگه دارید، از قوانین تغذیه بهاری غافل نشوید.

در فصل بهار چه غذاهایی بخوریم؟

امسال به جای پرهیز یا حذف هر چیزی از رژیم غذایی خود، غذاهای تازه بهاری را بیشتر مصرف کنید و به تدریج غذاهای غنی یا سنگین را حذف کنید. در فصل بهار از غذاهای زیر غافل نشوید:

میوه ها و سبزیجات بهاری

از میوه ها و سبزیجات زیر در رژیم غذایی خود غافل نشوید:

ترب کوهی

دکتر فیزیولوژیست ورزشی بورخس می گوید: “تربچه را به عنوان میان وعده میان روز استفاده کنید. این سبزی تند سرشار از ویتامین C، پتاسیم و فیبر است که همگی به کاهش التهاب کمک می کنند. اما راه های زیادی برای خوردن تربچه وجود دارد.” یکی یکی از بهترین راه ها استفاده از آن در سالاد و مصرف آن با نمک، فلفل سیاه و لیمو است.

تربچه بسیار کم کالری است و یک فنجان آن کمتر از 20 کالری دارد. خواص ضد التهابی ترب به تسکین تورم و گرفتگی عضلات کمک می کند.

تربچه یکی یکی از بهترین سبزیجات بهاری است.

لیمو

نوشیدن یک لیوان آب و مقداری آب لیموی تازه برای شروع صبح با یک نوشیدنی سم زدا توصیه می شود. لیمو سرشار از پتاسیم و ویتامین C است، اما برای هضم غذا نیز مفید است، PH بدن را متعادل می کند، عملکرد سیستم ایمنی را تقویت می کند، التهاب را کاهش می دهد و پوست را شفاف نگه می دارد.

لیمو سرشار از بیوفلاونوئیدها، ویتامین C و آنتی اکسیدان است که با خستگی مبارزه می کند و از بدن در برابر سرماخوردگی، آنفولانزای فصلی و برخی انواع سرطان محافظت می کند. شروع روز با آنتی اکسیدان ها به طور طبیعی انرژی شما را افزایش می دهد و از سیستم ایمنی بدن حمایت می کند.

اسفناج

اسفناج یک غذای فوق العاده با فواید بسیاری است، اما با افزایش محبوبیت کلم پیچ، ممکن است آن را فراموش کرده باشید.

پسندیدن یکی از غذاهای بهاری مانند اسفناج در اسموتی ها استفاده کنید. یکی یکی از مواردی که متخصصان توصیه می کنند این است که اسفناج را به دو سیب سبز، یک لیمو، دو عدد خرما با دانه های کوچک، یک موز یخ زده و دو برگ کلم پیچ اضافه کنید و مخلوط کنید.

میوه ها

بهار بهترین فرصت برای تجدید انرژی و خروج از خواب زمستانی است. میوه ها انواع مختلفی دارند و همگی سرشار از مواد مغذی برای بدن هستند.

در فصل بهار از میوه ها غافل نشوید.

آناناس

اگر ورزش های بهاری به شما آسیب رسانده است، آناناس اینجاست تا به بهبودی بدن شما کمک کند. آناناس حاوی آنزیم خاصی به نام بروملین است که التهاب را کاهش می دهد. افزودن آناناس به عنوان یک میان وعده می تواند تا حد زیادی به بهبودی پس از تمرین کمک کند.

آناناس به لطف ویتامین C که مواد مضر را سم زدایی می کند، به تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین مبارزه با سرطان کمک می کند. یک لیوان آناناس حاوی 100 درصد نیاز روزانه شما به ویتامین C است.

مارچوبه

اگر عاشق مارچوبه هستید، مارچوبه را می شناسید. یکی یکی از غذاهای بهاری است. مارچوبه سرشار از ویتامین K است که برای لخته شدن خون، سلامت قلب و استخوان، پیشگیری از سرطان و بسیاری از عملکردهای دیگر به آن نیاز دارید. همچنین حاوی مس، سلنیوم، ویتامین های گروه B و بسیاری از مواد مغذی مهم دیگر است. مارچوبه همچنین برای کاهش وزن و سلامت کلی مفید است.

مارچوبه یکی یکی از غذاهای بهاری است.

هویج

همه ما با این سبزی قدیمی آشنا هستیم. این غذای بهاری سرشار از ویتامین A و سایر آنتی اکسیدان ها است که برای حفظ سلامت مو، پوست و ناخن عالی است. به همین دلیل است که آن را یک ماده غذایی «ضد پیری» می دانند و همچنین یک مبارزه کننده قوی با سرطان است.

نعناع

این گیاه قدرتمند مانند یک علف هرز رشد می کند و گاهی اوقات اعتبار کافی برای خواص درمانی قدرتمندش به آن داده نمی شود. نعناع حاوی آنتی اکسیدانی به نام رزمارینیک اسید است که ممکن است علائم آلرژی فصلی را تسکین دهد. منتول موجود در آن یک ضد احتقان طبیعی است و می تواند ناراحتی معده را برطرف کند.

توت فرنگی

آیا چیزی بهتر از گاز گرفتن یک توت فرنگی تازه، رسیده، معطر و خوشمزه در اواخر بهار وجود دارد؟ توت فرنگی فواید زیادی دارد، زیرا جزو پنج منبع اصلی میوه های غنی از آنتی اکسیدان است و به بازسازی سلول های سالم و بسیاری از عملکردهای دیگر کمک می کند.

توت فرنگی یکی یکی از زیباترین میوه های فصل بهار است.

علاوه بر میوه ها و سبزیجات بهاری، غذاهای دیگری نیز مخصوص بهار وجود دارد. در اینجا منظور ما غذاهایی است که می توانید برای ناهار یا شام بخورید.

بادام چغله

کیک بادام میوه ای کمیاب و خوشمزه است که حتی برای مدت کوتاهی در ماه های بهار یافت می شود. این میوه مغذی سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها است که فواید سلامتی زیادی دارند. مغز بادام به تقویت سیستم ایمنی، بهبود سلامت قلب و عروق، پیشگیری از سرطان، کاهش التهاب، محافظت از سلامت پوست و مو و غیره کمک می کند. می تواند کمک کند و در این فصل میوه بسیار مفیدی محسوب می شود.

انواع دیگ مناسب برای فصل بهار

حالا که با انواع میوه ها و سبزیجات بهاری آشنا شدید، می توانید با آنها غذاهای مختلفی تهیه کنید و برای ناهار یا شام نوش جان کنید. معروف ترین غذاهای فصل بهار عبارتند از:

قابلمه ریواس

خورش کنگر

هویج برنج

کاسه گوجه سبز

قابلمه بادام

پیتزا مارچوبه

لازانیای اسفناج

اسفناج بورانی

برای وعده های غذایی بهاری ضروری است

برای در امان ماندن از بیماری ها و بیماری های مختلف در فصل بهار باید نکات زیر را در نظر داشته باشید:

مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهید

به تدریج غذاهای سرد مزاج را اضافه کنید

مصرف گیاهان بهاری مانند بید، نارنج، تره و کاسنی

بورانی اسفناج، خورش بادام و… با استفاده از غذا

افزایش مصرف سوپ های بهاری مانند سوپ شبدر…

یکی یکی از بهترین غذاهای فصل بهار بورانی اسفناج است، آن را از دست ندهید.

برای وعده های غذایی بهاری ضروری است

به دلیل تغییرات آب و هوایی در فصل بهار، بهتر است از مصرف غذاهای زیر پرهیز کنید:

غذاهای تند پر از ادویه

غذاهای گرم و مرطوب

غذاهای سنگین و چرب

مصرف زیاد غذاهای حساسیت زا

پرخوری و گیجی

آنچه از مقاله غذاهای بهاری آموختیم:

در این مطلب با انواع غذاها و غذاهای فصل بهار آشنا شدید. به یاد داشته باشید که اگرچه این غذاها مفید و راحت هستند، اما نمی توانند معجزه کنند و باید بخشی از یک برنامه غذایی سالم و ورزش باشند. اگر استفاده منظم از این گونه مواد غذایی ادامه یابد، خطر ابتلا به چاقی، دیابت، بیماری های قلبی و برخی از انواع سرطان را کاهش می دهد.

سوالات متداول در مورد غذاهای بهاری:

1- در فصل بهار چه غذاهایی بخوریم؟

فصل بهار بهترین فصل برای مصرف میوه ها و سبزیجات تازه، انواع دلمه، شربت و آب میوه های تهیه شده از سبزیجات تازه بهاری است.

2- در فصل بهار از کدام غذاها دوری کنیم؟

غذاهای تند و تند، غذاهای چرب و سنگین، غذاهای حساسیت زا و غذاهای گرم و مرطوب بدترین غذاها برای مصرف در فصل بهار هستند.

3- کدام میوه ها و سبزیجات در فصل بهار مفید هستند؟

میوه ها و سبزیجات مفید در فصل بهار عبارتند از: مارچوبه، تربچه، اسفناج، توت فرنگی، نعناع، ​​هویج و …. موجود است.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا