دانستنی ها

به این 9 دلیل هر روز آجیل بخورید

آجیل یکی از خوراکی های اصلی ما ایرانی ها در مهمانی ها و مراسم های مختلف سنتی است. با وجود قدمت و محبوبیت فندق در بین ایرانیان، شاید بیشتر ما اطلاعات کافی در مورد فواید آن برای سلامت عمومی نداشته باشیم.

آجیل مملو از مواد مغذی ضروری از جمله چربی های سالم، پروتئین، فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی است و هنگامی که در یک رژیم غذایی متعادل گنجانده شود، فواید سلامتی مختلفی از حمایت از سلامت قلب گرفته تا مدیریت وزن را ارائه می دهد. این مقاله در مورد 9 دلیل صحبت می کند که چرا باید آجیل را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید.

سلامت قلب: آجیل هایی مانند بادام، گردو و پسته سرشار از چربی های تک غیراشباع و چند غیراشباع هستند که نشان داده شده است که سطح کلسترول را بهبود می بخشد و خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد. مصرف منظم آجیل با سطوح پایین تر کلسترول LDL (بد) و سطوح بالاتر کلسترول HDL (خوب) مرتبط است که به سلامت کلی قلب کمک می کند.

محافظت آنتی اکسیدانی: آجیل منابع قوی آنتی اکسیدان ها از جمله ویتامین E، سلنیوم و ترکیبات فنلی هستند که به محافظت از سلول ها در برابر آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کنند. این آنتی اکسیدان ها نقش مهمی در کاهش التهاب و کاهش خطر بیماری های مزمن مانند سرطان و بیماری آلزایمر دارند.

مدیریت وزن: بر خلاف باور عمومی، آجیل می تواند مکمل ارزشمندی برای یک برنامه مدیریت وزن در صورت مصرف متعادل باشد. اگرچه آجیل کالری بالایی دارد، اما آجیل سیر کننده هستند و ممکن است به سرکوب گرسنگی و کاهش کالری دریافتی کلی کمک کنند. مطالعات نشان داده است افرادی که از آجیل در رژیم غذایی خود استفاده می کنند وزن کمتری دارند و کمر باریک تری نسبت به افرادی که این کار را نمی کنند دارند.

کنترل قند خون: آجیل دارای شاخص گلیسمی پایین و سرشار از فیبر، پروتئین و چربی های سالم است که به تعادل سطح قند خون و بهبود حساسیت به انسولین کمک می کند. گنجاندن آجیل در وعده های غذایی و میان وعده ها ممکن است به جلوگیری از افزایش قند خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.

سلامت مغز: اسیدهای چرب امگا 3 موجود در برخی مغزها مانند گردو و بادام برای سلامت مغز و عملکردهای شناختی ضروری هستند. مصرف منظم آجیل با بهبود حافظه، تمرکز و عملکردهای شناختی کلی مرتبط است و آجیل را به یک رژیم غذایی تقویت کننده مغز تبدیل می کند.

سلامت استخوان: سرشار از کلسیم، منیزیم و فسفر است که از مواد معدنی ضروری هستند که نقش مهمی در سلامت و تراکم مغز و استخوان دارند. افزودن آجیل به رژیم غذایی ممکن است به تقویت استخوان ها، کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان و بهبود استحکام و یکپارچگی کلی استخوان کمک کند.

سلامت دستگاه گوارش: آجیل منبع عالی فیبر رژیمی است که با تقویت حرکات منظم روده و جلوگیری از یبوست از سلامت گوارش حمایت می کند. محتوای فیبر موجود در آجیل همچنین به حفظ میکروبیوم روده سالم کمک می کند و خطر ابتلا به اختلالات گوارشی مانند دیورتیکولیت و سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

جذب مواد مغذی: چربی های سالم و ویتامین E موجود در آجیل باعث افزایش جذب ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین های D، E، A و K و همچنین سایر مواد مغذی محلول در چربی مانند بتاکاروتن و لیکوپن می شود. گنجاندن آجیل در وعده های غذایی می تواند به حداکثر رساندن فواید تغذیه ای سایر غذاها و افزایش جذب کلی مواد مغذی کمک کند.

زندگی طولانی: مطالعات قبلی نشان داده است که مصرف منظم آجیل با کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری های مزمن مختلف از جمله بیماری های قلبی عروقی، سرطان و بیماری های تنفسی مرتبط است. افزودن آجیل به رژیم غذایی می تواند به شما کمک کند با بهبود سلامت و تندرستی کلی زندگی طولانی تر و سالم تری داشته باشید.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا