سبک زندگی

ما بیماری های صعب العلاج را از سرزمین فیلیپین و زامبیا درمان می کنیم!

تینا مزدکی_ دانشمندان موفق به کشف یک خانواده کاملاً جدید از باکتری ها با پتانسیل بالا برای تولید مواد فعال شده اند. مدت‌هاست که مشخص شده است که پاتوژن‌های باکتریایی به طور فزاینده‌ای در حال ایجاد مقاومت در برابر عوامل دارویی هستند.

با این حال، از دهه 1980، مواد فعال جدیدی که می توانند در درازمدت با مقاومت در پاتوژن ها مقابله کنند، کشف نشده اند. علاوه بر گران بودن، جستجوی آنتی بیوتیک های جدید بسیار دشوار است.

محققان بر روی میکسوباکتری‌هایی که قبلاً کمی مطالعه شده بودند، به عنوان منبع مواد فعال جدید تمرکز کردند. این باکتری های شکارچی مواد ضد میکروبی تولید می کنند تا سایر میکروارگانیسم ها را شکار کنند و از آنها به عنوان منبع غذایی استفاده کنند. تیمی به رهبری پروفسور رولف مولر موفق به جداسازی خانواده ناشناخته ای از میکسوباکتری ها با پتانسیل بیوسنتزی بالا و در نتیجه پتانسیل پزشکی شدند.

تا کنون راسته میکسوباکتریا از هفت خانواده تشکیل شده بود. خانواده تازه جدا شده، متشکل از چهار نماینده Pendulisporaceae، یک خانواده هشتم را به این راسته اضافه می کند. همچنین جالب این است که گونه های جدیدی در نمونه های خاک گرفته شده از فیلیپین و زامبیا یافت شد.

Pendulisporaceae از نظر مورفولوژیکی از همه میکسوباکتری‌های شناخته شده قبلی متمایز است. آنها ویژگی های مورفولوژیکی استرپتومایسس را نشان می دهند، اما از نظر فیلوژنتیکی به وضوح متعلق به مایکسوباکتری ها هستند. این ترکیب منحصر به فرد است و دانشمندان امیدوارند اطلاعات بیشتری در مورد این باکتری ها کسب کنند.

با استفاده از تجزیه و تحلیل ژنتیکی، دانشمندان همچنین دریافتند که خانواده باکتریایی جدید پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای تولید محصولات طبیعی دارد: کشف Pendulisporaceae تعداد طرح‌های ژنتیکی شناخته شده (به اصطلاح خوشه‌های ژن بیوسنتزی) را برای محصولات طبیعی از میکسوباکتری‌ها افزایش داد. محققان می گویند محصولات طبیعی نقطه شروع امیدوارکننده ای برای توسعه درمان های متعدد هستند. بیش از 70 درصد از تمام مواد فعال تایید شده در زمینه آنتی بیوتیک ها محصولات طبیعی یا مشتقات آنها هستند.

علاوه بر این، برخی از مولکول‌های یافت شده در این تحقیق در آزمایش‌های آزمایشگاهی فعالیت خوبی در برابر عوامل بیماری‌زای باکتریایی و قارچی و همچنین خواص ضد ویروسی نشان دادند.

این احتمال وجود دارد که Pendulisporaceae و محصولات طبیعی آن در سال‌های آینده بیشتر مورد تحقیق و بررسی قرار گیرند و به‌عنوان نامزدهای دارویی جدید شناسایی شوند. چنین امکانی شانس بالایی دارد زیرا 98 درصد از خانواده‌های خوشه ژنی که در سویه‌های جدید یافت می‌شوند، نمونه‌های اولیه محصول طبیعی هستند که هنوز در پایگاه‌های داده عمومی موجود نیستند.

منبع: فیزیکی

۲۲۷۳۲۳

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا