اخبار روز

مستند «عشق و فلسفه» درباره زندگی «نادیا مفتونی» استاد فلسفه دانشگاه تهران

چیزی را گزارش کنید جمعیت فیلم مستند “عشق و فلسفه”; تصویری از «نادیا مفتونی» استاد فلسفه دانشگاه تهران وجود دارد که در روز پنجشنبه 15 می توانید ببینید. اردیبهشت ماه ساعت 19:00 از شبکه چهار پخش می شود.

این مستند یازدهمین فیلم از مجموعه مستند آینه عمر است که توسط گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما به تهیه کنندگی صدرا صدوقی و کارگردانی حسن علیزاده فرد پخش می شود.

حسن علیزاده کارگردان این فیلم با اشاره به بخش هایی از زندگی نامه «مفتونی» گفت: دکتر. نادیا مفتونی پژوهشگر فلسفه و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران است که به صورت حرفه ای به نویسندگی و نقاشی نیز می پردازد و در دانشکده الهیات و معارف اسلامی با درجه دانشیاری تدریس می کند و از معدود چهره های فلسفه معاصر ایران است. که ارتباط مستقیمی با فیلسوفان جهان دارد.

وی افزود: «مفتونی» در جامعه فلسفی ایران به احیای فلسفه هنر فارابی، تبیین فلسفه علمی حکمای مسلمان و استخراج مضامین جدید از حکمت شهاب الدین سهروردی شهرت دارد. او پژوهشگر ارشد دانشکده حقوق دانشگاه ییل است و همچنین عضو هیئت مشاوران فصلنامه تاریخ فلسفه دانشگاه ایلینویز است.

کارگردان مستند «عشق و فلسفه» درباره مهم ترین بخش پژوهش نادیا مفتونی گفت: نادیا مفتونی بیشتر به خاطر تمرکز بر آثار ابونصر فارابی و بازخوانی ابعاد مختلف دیدگاه های او شناخته می شود. آثار اولیه او به استخراج، تحلیل و تبیین فلسفه هنر فارابی می پردازد. بخشی از این محتوا به جایگاه هنرمندان در اتوپیا و نقش کلیدی آنها در ساختار اجتماعی آن مربوط می شود. بخش دیگر که ارتباطی با هنر و تخیل انسان دارد، بر تأثیر تخیل عموم مردم و در نتیجه تأثیر آنها از آثار هنری متمرکز است. قبل از «مفتونی» توجه فیلسوفان مسلمان به فلسفه هنر به حدی بود که در این زمینه عمدتاً به نکاتی از ابن سینا و غزالی تکیه می کردند و نگاه قابل توجهی به فارابی وجود نداشت، اما مقالات و کتاب های مفتونی موضوع جدیدی است. فصلی در مطالعات او اسلام را به روایت فارابی گشود.

علیزاده در خصوص ساختار این مستند گفت: در مستند «عشق و فلسفه» که به بررسی شخصیت و رفتار علمی و فرهنگی دکتر می پردازد. نادیا مفتونی بررسی می کند، روایت جالبی از نحوه ازدواج با استاد حسین نوری (نقاش مجرب و کارگردان سینما و تئاتر) وجود دارد. به نظر من مخاطب پس از تماشای این فیلم به علاقه و علاقه این استاد دانشگاه به تحصیل، تحقیق و تدریس در کنار دغدغه ها و مشکلاتی که در زندگی شخصی او را مبتلا کرده بود پی خواهد برد. شگفت زده خواهد شد.

کارگردان مستند «عشق و فلسفه» تاکید کرد: در این فیلم چند تن از اساتید فلسفه، کلام و معارف قرآنی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران در مورد دکتر دکتر صحبت کردند. جایگاه علمی مفتونی در ایران گفتاری و جهان اندیشه موضوع پژوهشی این فیلم را غنا و غنا بخشیده است.

بر اساس این گزارش بازیگران این مستند 40 دقیقه ای عبارتند از: مدیر پروژه: مهراب محمدزاده، مشاور رسانه ای: سیده الهام کاظمی، پژوهش و پژوهش: محمد آسیابانی و سیامک صدیقی، تدوین: مینا سیفی، دستیار تحریریه: کارن دراینده، صدا. و انتخاب موسیقی: عرفان حسن زاده، صدابرداران: مجید نجاتی، سینا اله وردی پور و علی کرامت منش، فیلمبردار: حسن علیزاده فرد، دستیاران عکس: مبینا سلمانی، محمدحسین سلطانی، میلاد محمدزاده، دستیار کارگردان: علی محمد صادق و مدیر تولید: علی هیهاوند

«آینه عمر» کاری از گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما است که زندگی، رفتار علمی و فرهنگی و میراث پژوهشی 26 تن از مشاهیر علوم انسانی، فرهنگ و هنر ایران را ارائه می کند.

مجموعه مستند «آینه عمر» پنجشنبه ها ساعت 19 و تکرار آن جمعه ها ساعت 12:30 است.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا