اخبار روز

این نقاشی چگونه تاریخ پارچه “جین آبی” را تغییر می دهد؟ (+عکس)

منبع یکی یکی از محبوب ترین انواع پارچه در جهان اخیراً مورد بحث قرار گرفته است، زیرا طبق یک نقاشی قدیمی، منشا جین به قرن هفدهم ایتالیا برمی گردد، 200 سال قبل از “اختراع” آن در سال 2010 آمریکا!

به گزارش فرادید، شلوار جین آبی که تقریباً به نمادی از زندگی سنتی آمریکایی تبدیل شده است، این روزها در مورد ریشه و تاریخچه آنها بحث می شود. بسیاری هنوز بر این باورند که حدود 150 سال پیش در سانفرانسیسکو، یک مهاجر آلمانی به نام لوی اشتراوس ایده ساخت لباس کار از این پنبه مقاوم را مطرح کرد. اما نظرات دیگری نیز وجود دارد.

اکنون یک گالری متعلق به فروشنده بین المللی آثار هنری Maurizio Canso در حال انجام تحقیقات بیشتر برای شناسایی نقاش ناشناس است که متخصص در صحنه های خیابانی است که افراد فقیر را با شلوار جین آبی در شمال ایتالیا به تصویر می کشد.

یکی یکی از ده تابلوی این استاد ناشناس، ملقب به “استاد جین آبی”، “زن گدا با دو فرزند” نام دارد. چهره مرکزی این نقاشی لباسی شبیه دامن جین پوشیده پوشیده است.

این نقاشی چگونه تاریخ پارچه

این تابلو با عنوان “خیاطی مادر با دو فرزند” اثر دیگری از همان نقاش گمنامی است که “زن گدا” را کشیده است. در این نقاشی وجود شلوار جین آبی به وضوح نمایان است.

ورونیک دامیان از گالری کانسو در پاریس گفت: متأسفانه ما هیچ نظریه جدیدی در مورد اینکه چه کسی استاد شلوار جین آبی بود نداریم. هنوز شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این هنرمند بیشتر دوران حرفه‌ای خود را در اواخر قرن هفدهم در لمباردی گذرانده است، اگرچه دلایلی وجود دارد که باور کنیم او در جای دیگری آموزش دیده است.

شش ماه پیش، شهر ساحلی جنوا که گفته می شود زادگاه شلوار جین است، ادعای خود را با نمایشگاه بزرگی به نام “جین جین جنوا” ثابت کرد. مارکو بوچی، شهردار شهر گفت: «ما در جنوا آماده میزبانی رویدادی هستیم که منجر به کشف مجدد شود. یکی این به یکی از معروف ترین پارچه ها و لباس های جهان تبدیل خواهد شد که ریشه های آن به طور جدایی ناپذیر به شهر ما پیوند خورده است.

اما تاریخچه آمریکایی شلوار جین به ساخت راه آهن در آمریکای شمالی و رشد معدن و دامداری بازمی گردد. بر اساس برخی گزارش ها، بلو جین در 20 می 1873 متولد شد. زمانی که لوی اشتراوس و جیکوب دیویس، یک خیاط نوادا، حق ثبت اختراع ایالات متحده را برای استفاده از پرچ در شلوارهای کار مردانه به دست آوردند.

این محصول اکنون یک صنعت 91 میلیارد دلاری در سال است. بعداً شلوار جین به رنگ آبی معروف تولید شد و شرکت Levi's تا دهه 1960 به جای شلوار جین آنها را “شلوار کار کمری” نامید.

این نقاشی چگونه تاریخ پارچه

برد پیت در فیلم «روزی روزگاری در هالیوود»؛ جین بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ گاه به گاه آمریکایی است

اما باز هم فرانسوی ها خواسته های خود را دارند. آنها استدلال می کنند که جین از شهر Nîmes سرچشمه گرفته است، جایی که پارچه پنبه ای مخلوط با پشم و ابریشم به عنوان سرژ دی نیم شناخته می شود. طبق این داستان، این پارچه برای بادبان های کشتی و لباس ملوان به اندازه کافی قوی بوده است.

این تضاد فرهنگی به این دلیل رخ می دهد که شلوار جین آبی هنوز در صفحات مد همه جا وجود دارد. این علاقه هرگز از بین نمی رود، حتی برخی از استایلیست ها یا طراحان مد در حال حاضر از پوشیدن نه تنها شلوار جین دو تکه (تاپ جین و شلوار آبی) بلکه از جین های سه تکه نیز حمایت می کنند تا اعتقاد واقعی خود را به جین آبی نشان دهند.

فقط در کره شمالی شلوار جین برای همیشه از مد افتاده است. در کشور کمونیستی، در یکی از قسمت‌های برنامه باغبانی بی‌بی‌سی به میزبانی آلن تیچمارش، شلوار جین او به دلیل ارتباط با فرهنگ آمریکایی و غربی، رنگ و رو رفته نشان داده شد.

یک طراح فرانسوی به نام Yves Saint Laurent یک بار گفت: “کاش شلوار جین آبی را اختراع می کردم، زیرا آنها روح، فروتنی، جذابیت، سادگی و هر چیزی را دارند که من دوست دارم در تمام لباس هایم ببینم.”

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا