اخبار روز

درمان سرماخوردگی و آنفولانزا با این روغن

روغن پونه کوهی سلامت تنفس را افزایش می دهد و بنابراین اغلب در درمان های خانگی برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می شود. پونه کوهی گیاهی معطر از خانواده نعناع است که روغن آن به دلیل خواص ضد ویروسی، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن بسیار محبوب است.

به گزارش نمناک، افراد زیادی از این روغن برای سلامت تنفسی و درمان سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می کنند. علاوه بر استفاده موضعی، از روغن پونه کوهی برای رایحه درمانی نیز استفاده می شود.

روغن پونه کوهی از قسمت های مختلف گیاهان استخراج می شود و مصارف مختلفی دارد. بیشتر آنها به صورت مکمل های غذایی، رنگ ها یا روغن های گیاهی معطر به صورت تجاری در دسترس هستند.

نحوه استفاده از روغن پونه کوهی برای درمان سرماخوردگی

پونه کوهی حاوی ترکیبات مختلفی است که اثرات مثبتی بر سلامتی دارد. روغن پونه کوهی می تواند به مبارزه با باکتری ها، رفع گرفتگی راه های هوایی و اثر ضد التهابی کمک کند. استنشاق و غرغره کردن دو روش رایج استفاده از این روغن برای درمان سرماخوردگی است.

استنشاق بخار با روغن پونه کوهی:

ابتدا یک قابلمه آب روی اجاق بگذارید و بگذارید بجوشد سپس قابلمه را از روی حرارت بردارید و 2-3 قطره روغن پونه کوهی به آن اضافه کنید. به طور خلاصه روی قابلمه را بپوشانید و یک حوله را روی سرتان بیندازید، این کار به شما این امکان را می دهد که گلدان را روی میز قرار دهید، درب قابلمه را بردارید و بخار را از بینی خود به مدت 6 تا 12 دقیقه استنشاق کنید. این به شل شدن مخاط در سوراخ های بینی کمک می کند.

نحوه استفاده از روغن پونه کوهی برای درمان گلودرد:

۱ تا ۲ قطره روغن پونه کوهی را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید، مقداری را در دهان نگه دارید، حدود ۳۰ ثانیه غرغره کنید و تا انتهای لیوان تکرار کنید. این روش به شما کمک می کند تا حد زیادی گلودرد را کاهش دهید.

نحوه استفاده از روغن پونه کوهی برای درمان برونشیت و سرفه

یکی یکی دیگر از خواص روغن پونه کوهی اثر خلط آور آن است که باعث شل شدن مخاط و رفع علائم برونشیت می شود.

شما می توانید از آن به دو صورت استفاده کنید:

– نفس بکش

یک قابلمه آب را روی اجاق گاز قرار دهید تا بجوشد. وقتی به نقطه جوش رسید، حرارت را کم کرده، 2 تا 3 قطره روغن پونه کوهی به آن اضافه کنید و چند دقیقه در قابلمه را ببندید. در حالی که آب در حال جوشیدن است، حوله ای را روی سرتان بیندازید و قابلمه را از روی حرارت بردارید و روی میز بگذارید. سپس درب قابلمه را بردارید و بخار آن را حدود 6-12 دقیقه استنشاق کنید. این روش به شل شدن مخاط کمک می کند.

– به سینه بمالید

در یک کاسه کوچک، 1-2 قاشق چایخوری روغن نارگیل را با 5-8 قطره روغن پونه کوهی مخلوط کنید. دستان خود را گرم کنید، کمی از این روغن را روی نوک انگشتان خود بریزید و به آرامی روی سینه خود بمالید. سینه خود را در طول درمان و بعد از آن گرم نگه دارید.

موارد منع مصرف روغن پونه کوهی

برخی از این عوارض عبارتند از:

آلرژی های پوستی و چشمی

تهوع و استفراغ

پس هضمش کن

بثورات پوستی

برای درمان دقیق سرماخوردگی از روغن پونه کوهی استفاده کنید

فواید روغن پونه کوهی بسیار زیاد است و حتی حاوی آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به برخی میوه ها و سبزیجات است. این روغن را می توان برای تسکین برخی از مشکلات رایج سلامتی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده کرد، اما باید دوز صحیح را در نظر بگیرید.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا