اخبار روز

چرا ممکن است جنگ آینده بین روسیه و چین رخ دهد؟

به نظر می رسد که سیاست فعلی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، نمایش قدرت است، اما در واقعیت نشانه ضعف روسیه است. این کشور آینده ای ندارد و حمله به اوکراین آن را تغییر نخواهد داد.

اول: برای اینکه روسیه آینده ای داشته باشد، به روس های آینده نیاز دارد: میانگین نرخ زاد و ولد فعلی در فدراسیون روسیه 1.8 به ازای هر زن است، که بسیار کمتر از نرخ تولید مثل 2.1 مورد نیاز برای ثابت نگه داشتن جمعیت است. اگر روسیه افزایش شدید باروری را تجربه نکند، تا سال 2060 یک چهارم جمعیت خود را از دست خواهد داد، روندی که احتمالاً با جنگ فعلی تسریع خواهد شد، نه کند شود.

به گزارش اکو ایران، اگرچه کاهش نرخ زاد و ولد یک روند جهانی است، اما روسیه با یک مشکل دوگانه مواجه است: در هیچ کشور دیگری امید به زندگی مردان و زنان آنقدر متفاوت نیست. میانگین امید به زندگی مردان روسی کمتر از 64 سال است، در حالی که انتظار می رود زنان روسی حدود 77 سال عمر کنند.

اعتیاد شدید به الکل و مواد مخدر در بین مردان منجر به مرگ و میر زودرس می شود که با افزایش شیوع سوء مصرف هروئین و میزان عفونت HIV تشدید می شود که در برخی مناطق به سطح رایج در کشورهای آفریقایی نزدیک می شود.

جنگ و ساختار جمعیتی که در آن مواد مخدر، اچ‌آی‌وی و فقر تلفات سنگینی بر جمعیت وارد می‌کند، همچنان به جوانان دلیلی می‌دهد تا به کشورشان پشت کنند. اگرچه جنگ خروج از کشور را برای جوانان روس سخت‌تر می‌کند، اما فرار مغزها واقعی است و مشکل در سال‌های آینده بدتر خواهد شد.

علاوه بر این، اتحاد پرمخاطب بین مسکو و پکن بیشتر از آن چیزی است که به نظر می رسد متفاوت است: از نظر جمعیتی، روسیه و چین بدون شک برای یک آژانس خواستگاری ژئوپلیتیک مناسب هستند: روسیه در حال کمبود پسر است و در چین 120 مرد وجود دارد. برای هر یک، فقط 100 زن وجود دارد.

با این حال، احتمال درگیری بین این دو کشور نیز بسیار زیاد است: آسیای مرکزی و آینده سیبری محل اختلاف هستند و پکن به آرامی ادعاهایی را در مورد شرق روسیه مطرح می کند. به عنوان مثال، در سال 2023، نقشه های دولتی جدید برای شهرها و مناطق روسیه شروع به استفاده از نام های چینی کردند. ولادی وستوک، شهری فقیر در سواحل اقیانوس آرام، با نام چینی هایشنوای شناخته می شود.

با وجود همه ژست های عمومی دوستانه، رقابت شدیدی بین مسکو و پکن بر سر امنیت کشورهای آسیای مرکزی مانند قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، قرقیزستان و تاجیکستان وجود دارد. وابستگی روسیه و چین به منابع ثروت این کشورها روز به روز در حال افزایش است.

در حال حاضر، پکن از جنگ اوکراین سود می برد: هر چه پوتین بیشتر بر ایالات متحده و اروپا تمرکز کند، وابستگی روسیه به چین بیشتر خواهد شد، که شی جین پینگ می تواند به سازش روسیه در آسیای مرکزی و جاهای دیگر تبدیل شود.

مشکل دیگر آینده سیبری است. در زمان نگارش این مقاله، موج فزاینده ای از مهاجرت از چین به داخل روسیه وجود دارد، و نمی توان انکار کرد که همگون سازی ضمنی ممکن است در نهایت به یکسان سازی واقعی تبدیل شود.

اگرچه اکنون با دقت از این امر اجتناب می شود، ملی گرایان روسی متوجه استعمار خزنده در شرق کوه های اورال شده اند. اگر پکن از کتاب بازی مسکو بیاموزد و گذرنامه های چینی را در اختیار کسانی قرار دهد که در سیبری نیاز به حمایت دارند، روسیه قربانی همان سیاست هایی خواهد شد که در اوکراین دنبال می کند.

در شرایط فعلی، همکاری پکن و مسکو ممکن است منطقی باشد. اما در دراز مدت، اتحاد بین این دو قدرت به طور فزاینده ای دشوار خواهد شد.

خود چین از اتحاد با روسیه کمتر از دشمنی طولانی مدت پوتین و غرب سود می برد، چیزی که حتی پوتین هم باید در جایی متوجه آن شود. تا زمانی که روسیه برای چین مفید باشد، حمایت ها ادامه خواهد داشت، زیرا حزب کمونیست چین به خوبی می داند که تغییر قدرت به نفع آن است.

در تمام این موارد یک فرصت بالقوه برای سیاست خارجی اروپا نهفته است: روسیه نمی تواند هزینه های یک درگیری شرق و غرب را بپردازد، و شرق غنی از منابع از نظر استراتژیک بسیار مهمتر از شرق اوکراین است.

علاوه بر این، استراتژیست های مسکو باید بدانند که حتی با گسترش اتحادیه اروپا و ناتو به سمت شرق، خطر سیاست خارجی خصمانه چین بسیار بیشتر از خصومت احتمالی بروکسل یا واشنگتن است. برای حل مناقشه اوکراین با توجه به مشکلات استراتژیک روسیه، آنها می توانند پوتین را وادار کنند که پشت میز مذاکره بنشیند.

تبلیغات مسکو می تواند به تحریک علیه غرب ادامه دهد، اما آینده روسیه در جبهه اقتصادی و جمعیتی تعیین می شود، نه در دونباس. اتحادیه اروپا در موقعیت خوبی برای برجسته کردن این نقاط ضعف خواهد بود، در عین حال به دنبال مصالحه در اوکراین است و در عین حال به دنبال راه هایی برای رفع آنها است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا