اخبار روز

چرا رشد اقتصادی روی سفره مردم نیست؟

چیزی را گزارش کنید به گزارش مگتو، تحلیل تحولات اقتصاد ایران در سال‌های اخیر موید آن است که پس از کاهش محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا به دلیل واکسیناسیون سراسری، شرایط اقتصادی کشور به تدریج به حالت قبل بازگشت، این اتفاق در حالی رخ داد که بسیاری از بنگاه‌های تولیدی بنگاه های متاثر از اعمال تحریم های بین المللی با مشکلات عدیده ای مواجه شدند و به تدریج خود را با شرایط سخت تحریم ها وفق دادند و به تدریج سطح تولید آنها افزایش یافت. افزایش تولید و صادرات غیرنفتی و نفتی و نیز بهبود شرایط بازارهای جهانی نفت به تدریج فضا را برای احیای اقتصاد ایران ایجاد کرد.

آمارهای منتشر شده از رشد اقتصادی ایران در سال‌های 2018-2019 نشان می‌دهد که میانگین رشد اقتصادی در این دوره بسیار پایین و نزدیک به صفر بوده است. تولید ناخالص داخلی از سال 1399 تا 1401 با افزایش های نسبتا مطلوبی در قیمت های پایه سال 1395 همراه بود، به طوری که متوسط ​​رشد سالانه تولید ناخالص داخلی در سال های 1399 تا 1401 به 1.4 درصد رسید.

به گزارش تسنیم، علیرغم تحقق رشد اقتصادی در سال‌های اخیر، تغییر چشمگیری در وضعیت رفاهی خانوارها ایجاد نشده است و تأثیر رشد اقتصادی اخیر تحت تأثیر عوامل متعددی بر زندگی و سطح رفاه مردم قرار نگرفته است. برخی از این عوامل در زیر بررسی می شوند.

تحلیل رشد اقتصادی کشور در سال‌های 1401 تا 1391 نشان می‌دهد که میانگین رشد سالانه تولید ناخالص داخلی کشور در این دوره به 1.2 درصد رسیده است. در حالی که متوسط ​​رشد سالانه درآمد خالص ملی در مدت مشابه 2.4 درصد بوده است، این نشان می‌دهد که علیرغم تحقق رشد متناظر تولید ناخالص داخلی و درآمد ملی در سال‌های 1401-1399، سطح درآمد خالص ملی در قیمت‌های ثابت است. سال 1395 در سال 1401 هنوز بسیار پایین تر از سال 1390 است.

متوسط ​​رشد 1.2 درصدی تولید ناخالص داخلی در سال‌های 1401-1391 با فرض اینکه میانگین رشد جمعیت در همین دوره حدود 1.1 درصد باشد، یعنی میانگین رشد تولید ناخالص داخلی و درآمد خالص ملی سرانه در دوره مورد بحث ثابت بوده است. قیمت های سال 1394 به ترتیب 0.1 و 3.4 برآورد شده است، بنابراین دستیابی به رشد اقتصادی مثبت لزوماً به معنای افزایش درآمد سرانه خانوارها در کوتاه مدت و در نتیجه افزایش رفاه جامعه نیست.

یکی یکی از چالش های اساسی که شاخص درآمد ملی و در نتیجه درآمد سرانه در بازنمایی رفاه جامعه با آن مواجه است این است که نشان دهنده توزیع درآمد در بین افراد جامعه نیست که می تواند منجر به ناهماهنگی و همکاری بین افراد جامعه شود. رفاه افراد مردم (میزان سودمندی درآمد ملی و رشد تولید).

این مشکل در اقتصادهایی وجود دارد که بخش بزرگی از تولید ملی از طریق فروش منابع طبیعی به دست می‌آید و در عین حال، سیستم توزیع و بازتوزیع درآمد به خوبی کار نمی‌کند. این امر با توجه به تحولات اقتصاد ایران در سال‌های اخیر و بررسی آناتومی تولید ملی کشور که نقش درآمدهای نفتی و منابع طبیعی در آن آشکار است و نیز این پرسش که چگونه درآمد باید از رشد توزیع شود قابل حل است. یکی وی آن را یکی از عوامل اساسی ممکن در ناهماهنگی رشد اقتصادی و رفاه افراد جامعه دانست.

بدون شک شرایط مطلوب یک اقتصاد را می توان با رشد اقتصادی بالا و مستمر و تورم پایین توضیح داد. در واقع، این واقعیت که رشد اقتصادی در سال‌های اخیر سطوح بالایی را به ثبت رسانده است، یک دستاورد است. اما در شرایطی که اقتصاد کشور تحت تاثیر نرخ تورم بالا قرار دارد، رشد اقتصادی مذکور به تنهایی نمی تواند تاثیر مثبتی داشته باشد.

وقوع شوک های ارزی ناشی از کاهش درآمدهای ارزی کشور به دلیل اعمال تحریم های ظالمانه در سال های 1401 تا 1391 منجر به افزایش شدید قیمت کالاها و خدمات مصرفی شد، به طوری که در سال های پایانی دهه رشد شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی (تورم) به بیش از 40 درصد رسید.

اگرچه تورم در این دوره به دلیل بهبود نسبی شرایط اقتصادی در برخی سال‌ها (1394 و 1395) زیر 10 درصد بود. اما در سال 1391-1401 افزایش اسمی درآمد افراد با افزایش شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی (نرخ تورم) تناسبی نداشت، بنابراین قدرت خرید خانوارها به شدت تحت تاثیر قرار گرفت و سطح رفاه خانوار در کشور کاهش یافت.

به عبارت دیگر: نگاهی به تولید ناخالص داخلی بر اساس اقلام هزینه نهایی نشان می دهد که هزینه های نهایی مصرف خصوصی در سال های 1400 و 1401 به ترتیب 9/3 و 7/8 درصد افزایش یافته است.

در این زمینه لازم به توضیح است که علیرغم افزایش مصرف نهایی بخش خصوصی در سال های مذکور، این امر منجر به افزایش رفاه افراد جامعه نشده است. زیرا باید در نظر داشت که خانوارهای ایرانی در سال های اخیر با افزایش شدید قیمت کالاهای اساسی اعم از خوراکی ها و آشامیدنی ها و مسکن مواجه بوده اند که در نتیجه بخش زیادی از درآمد مردم صرف هزینه های ضروری (غذا) می شود. صادر شد، نوشیدنی و محل اقامت).

بخشی از رشد اخیر اقتصاد ایران تحت تأثیر گشایش های سیاسی و افزایش فروش نفت محقق شده است. با این حال، بهبود عملکرد بخش نفت تنها محرک رشد اقتصادی نبود، بلکه سایر بخش‌های اقتصاد از جمله گروه خدمات نیز به دلیل کاهش محدودیت‌های کرونا، سهم بسزایی در رشد اقتصادی داشتند.

اما مشکل اساسی در این زمینه این است که افزایش‌های اخیر عمدتاً به دلیل استفاده از ظرفیت‌های بیکار در اقتصاد بوده است که منجر به افزایش سرمایه‌گذاری اساسی و ارتقای اشتغال نشده است. کشور در سال 1401 به 23.7 میلیون نفر رسید. از آنجایی که تعداد افراد شاغل در سال 2018 (قبل از کرونا) همچنان کمتر بود، باید بسترهای لازم برای ارتقای رشد اقتصادی در کشور به منظور بهبود پایدار وضعیت خانوارها ایجاد شود. با ایجاد مشاغل پایدار و افزایش دستمزدهای واقعی و از سوی دیگر با افزایش کارایی فعالیت های اقتصادی مولد، سطح رفاه جامعه افزایش می یابد.

در خاتمه باید تاکید کرد که انطباق فعالان اقتصادی با چارچوب جدید فضای کلان اقتصادی و کاهش تدریجی محدودیت‌های کرونا، علی‌رغم تداوم تحریم‌ها، موجب شده است که اقتصاد کشور به تدریج به مسیر اصلی خود بازگردد. چگونه رشد اقتصادی کشور در سال های اخیر مثبت بوده است. اگرچه محدودیت های اعمال شده بر اقتصاد کشور در دهه اخیر که به طور مستقیم و غیرمستقیم معیشت افراد و خانواده ها را تحت تاثیر قرار داده است، آنقدر عمیق بوده که در سال های اخیر متغیرهای کلان اقتصادی کشور رشد مثبتی داشته و از رکود فاصله گرفته است. چند سال گذشته در سطح رفاه جامعه قابل توجه نبوده است.

در این راستا سرمایه گذاری مستمر، بهبود شرایط تجارت و کسب و کار، ایجاد ثبات اقتصادی و کاهش تورم از جمله شرایط لازم برای تداوم رشد اقتصادی است و بدون تحقق این موارد نمی توان انتظار داشت که رشد اقتصادی در کوتاه مدت همراه باشد. تغییر قابل توجهی در رفاه اعضای جامعه. بدون شک ادامه روند افزایشی رشد اقتصادی که از سال 2019 آغاز شد، موجب شتاب بخشیدن به اقتصاد کشور و بهبود وضعیت معیشتی مردم در سال های آینده خواهد شد.

۲۲۰

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا