دانستنی ها

فشار خون را با این روش ساده چک کنید

محققان سال ها پیش دریافتند که افزودن فیبر گیاهی به رژیم غذایی به کنترل و کاهش فشار خون کمک می کند. با این حال، مقدار دقیق فیبر مورد نیاز بدن برای جلوگیری از فشار خون بالا هرگز مشخص نشده است.

بر اساس اطلاعات موجود در اینترنت، یک مطالعه جدید اکنون سعی کرده است مقدار مورد نظر را به طور دقیق اندازه گیری کند و توانسته آن را تشخیص دهد.

چه مقدار فیبر از فشار خون بالا جلوگیری می کند؟

فیبر غذایی بخشی از فیبرهای گیاهی موجود در وعده های غذایی روزانه ما است که بدن ما قادر به هضم آن نیست. در واقع، پستانداران نمی توانند آنزیم لازم برای هضم الیاف گیاهی را تولید کنند. با این حال، برخی مانند نشخوارکنندگان می توانند این مواد را با استفاده از تک سلولی در سیستم گوارشی خود هضم کنند. البته اگرچه انسان نمی تواند فیبر را هضم کند، اما می بینیم که در حفظ سلامت دستگاه گوارش اهمیت زیادی دارد. زیرا به عبور بهینه غذا کمک می کند و جمعیت باکتری های مفید را حفظ می کند.

از دیگر فواید مهم فیبر در رژیم غذایی می توان به جلوگیری از فشار خون بالا اشاره کرد. بسیاری از کارشناسان توصیه می کنند که کنترل فشار خون از طریق تغییر سبک زندگی منجر به نتایج بهتر در مقایسه با روش های دارویی و گنجاندن غذاهای غنی از فیبر در رژیم غذایی روزانه می شود. یکی یکی از این موارد محسوب می شود. همچنین ثابت شده است که مصرف طولانی مدت فیبر به طور مداوم به کاهش بروز بیماری های قلبی و سکته و افزایش امید به زندگی کمک می کند.

اکنون محققان دانشگاه موناش استرالیا با جمع آوری و بررسی تحقیقات قبلی در مورد تأثیر فیبر غذایی بر کاهش فشار خون، توانسته اند میزان فیبر مورد نیاز برای کنترل فشار خون را اندازه گیری کنند. بر اساس این مطالعه، مقدار فیبر توصیه شده روزانه برای زنان با فشار خون بالا 90-140 میلی متر جیوه و بالاتر 28 گرم و بالاتر است. در حالی که این مقدار برای مردان با فشار خون مشابه، 38 گرم یا بیشتر توصیه می شود.

تخمین زده می شود که هر 5 گرم فیبر غذایی در روز می تواند فشار سیستولیک را 2.8 واحد و فشار دیاستولیک را 2.1 واحد کاهش دهد. فشار سیستولیک برابر با عدد بزرگتر هنگام اندازه گیری فشار است و نشان دهنده میزان فشار داخل رگ ها هنگام انقباض قلب است. به طور کلی این رقم در بیماری های قلبی اهمیت بیشتری پیدا می کند و به افراد توصیه می شود با ورزش، تغذیه صحیح و عدم مصرف دخانیات و الکل از افزایش آن جلوگیری کنند.

شایان ذکر است که داشتن فیبر کافی در رژیم غذایی به بهبود سیستم ایمنی و جلوگیری از التهاب و همچنین کنترل فشار خون کمک می کند. متأسفانه اکثر رژیم های غذایی مدرن و غربی حاوی فیبر کافی نیستند. به طوری که طبق داده های منتشر شده توسط دانشگاه سانفرانسیسکو، هر آمریکایی تنها 15 گرم فیبر در روز مصرف می کند. علاوه بر نان های سبوس دار، خوردن غلات کامل مانند برنج و ذرت یکی از ساده ترین راه ها برای افزایش مصرف فیبر روزانه است.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا