در مورد بحث حجاب در عمل سهل انگاری وجود دارد

خطیب جمعه قم گفت: علیرغم همه تذکرات و مطالبات رهبر معظم انقلاب در خصوص حجاب، در عرصه عمل و اجرا سهل انگاری و یا اقدامات سطحی و ناکارآمد صورت می گیرد.

به گزارش ایلنا، آیت الله سید محمد سعیدی خطبه های نماز جمعه بیست و چهارم را ایراد کرد. فروردین 1403 که در مصلای قدس قم برگزار شد، با بیان اینکه ماه رمضان ماه گسترش تقوا است، تصریح کرد: مومنان باید در همه زمینه ها اعم از خانواده، انتقاد، سیاست، اقتصاد و… تقوا پیشه کنند.

وی ادامه داد: با پایان ماه مبارک رمضان، مؤمنان گواهی قبولی از مشقات و اعمال عبادی دریافت کردند و با روحی شاداب و شاداب در عرصه حیات انسانی یعنی جهاد کبیر تلاش می کنند. و مبارزه با هوای نفس، پس ماه شوال ادامه یابد. جهاد و مبارزه با هوای نفس و انسانیت بندگان را با خدای متعال می دانست.

خطیب جمعه قم به مناسبت روز ارتش و نیروی زمینی گفت: ارتش با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تدبیر حکیمانه امام خمینی (ره) پس از پاکسازی عناصر نباب، یکی یکی از ارکان حفاظت و امنیت میهن اسلامی شد و در این راه شهدای زیادی از جمله شهید صیاد شیرازی تقدیم اسلام شدند.

ایشان در سالگرد تخریب بارگاه امام بقیع فرمودند: «در کمتر کشوری آثاری به اندازه سرزمین حجاز با اوایل اسلام مرتبط است.» زیرا مکه و مدینه زادگاه اسلام است. اما متأسفانه متعصبان وهابی بیشتر این آثار ارزشمند را به بهانه های واهی تخریب کردند و نمونه بارز آن قبرستان بقیع است.

امام جمعه قم گفت: قبرستان بقیع بخش مهمی از تاریخ اسلام را در خود جای داده و کتابی بزرگ و روشنگر تاریخ اسلام و مسلمین به شمار می رود.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) در خصوص دیدار رهبر معظم انقلاب با مسئولان نظام گفت: این دیدار همواره ویژه و با موضوعات مهم ارزیابی شده است. رهبر معظم انقلاب چند موضع مهم داشتند یکی یکی از آنها حجاب بود.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در جلسه سال گذشته رفع حجاب را یک تابوی شرعی و سیاسی دانستند و امسال نیز بیان کردند که معتقدم دولت، قوه قضائیه و دستگاه های مختلف باید در این زمینه مسئولیت داشته باشند. به تعهدات شرعی و قانونی خود عمل کنند.

آیت الله سعیدی تاکید کرد: علیرغم همه هشدارها و مطالبات رهبر معظم انقلاب در مورد حجاب؛ اما در عرصه عمل و اجرا، سهل انگاری و یا استفاده از اقدامات سطحی و بی نتیجه وجود دارد، در حالی که در این جنگ همه جانبه با حجاب و عفاف، با اقدام هوشمندانه و مدبرانه و رفتن به زمانی، انتظار بیشتری از نهادهای مختلف کشور می رود. برخورد قاطعانه با این چالش تحمیلی ضروری است.

امام جمعه قم افزود: انتظار می رود ائمه جمعه، ائمه مساجد، سخنرانان، ستادهای امر به معروف و نهی از منکر، خانواده ها و… برای تبیین و پایبندی به این واجب شرعی و سیاسی تلاش همه جانبه و هماهنگ داشته باشند. محافظت از مردم از این توطئه اطلاعات بیشتر

وی ادامه داد: چه بخواهیم و چه نخواهیم بمباران فرهنگی دشمن بخشی از هویت جمهوری اسلامی ایران است و همانطور که مردم نفوذ دشمن به خاک ایران را تحمل نکرده اند، این عزیزان نیز تحمل نخواهند کرد. بمباران فرهنگی ارزش های آنها را تحمل کنید.

خطیب جمعه قم تصریح کرد: امروز حجاب خط مقدم جبهه فرهنگی محسوب می شود، یعنی دشمن با کمک کلاهبرداران داخلی و رسانه ای در صدد خدشه دار کردن فرهنگ اسلامی است که با حجاب آغاز شده است. درست است، «طبیعی است که وقتی ما منفعلانه عمل می کنیم، به یک نقشه بزرگ برای براندازی نظام جمهوری اسلامی فکر می کنند. ما قانوناً مسئول این شورش دشمن هستیم.

وی تاکید کرد: اگر همه ما رویکردی یکپارچه و منسجم داشته باشیم، دشمنان شما لجام گسیختگی جامعه اسلامی را به گور خواهند برد.

نماینده ولی فقیه در قم با تقدیر از نیروی انتظامی گفت: نیروی انتظامی از آغاز اجرای طرح عفاف و حجاب از روز شنبه بیست و پنجم فرودین خبر داد. این طرح به شرطی موفق خواهد شد که همه تجهیزات کار کنند و اولین نهادی که باید شروع به کار کند خانواده ها هستند.

وی در خصوص حوادث رانندگی جانی و مالی گفت: هر ساله شاهد انتقام جویی در این حوزه هستیم که آثار مخرب، روحی، روانی و اجتماعی آن بر کشور تحمیل می شود که ضرر بزرگی برای کشور است. سوال برانگیز است که آیا کسی خواهد بود آیا زندگی را به راننده ای که قوانین و نگرانی های ایمنی را رعایت نمی کند اعتماد می کند، چرا رانندگان به توصیه های پلیس توجه نمی کنند و زندگی خود را در دستان رانندگان بی پروا قرار می دهند.

امام جمعه قم یادآور شد: صحبت از کمبود جمعیت است. از سوی دیگر عده ای به ویژه جوانان پایتخت کشور بر اثر تصادفات جاده ای جان خود را از دست می دهند. خداروشکر رانندگان از یک سو و خودروسازان از سوی دیگر مواظب باشند که کشور هر سال در آغاز سال جدید دچار این خسارات نشود.

آیت الله سعیدی در خطبه اول با بیان اینکه علت و منشأ تقوا علم و ایمان به خداوند متعال است، گفت: یقین به آثار گناه، ثواب و عذاب الهی موجب تقویت تقوا می شود.

وی تصریح کرد: هر چه مؤمن به خدا ایمان داشته باشد و او را بشناسد و از آثار گناه بترسد و به پاداش و روزی خداوند امیدوار باشد، از گناه دوری می کند.

خداوند در آیه 91 سوره توبه درباره تاریخچه نفاق در عصر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: «علی الضفاء و لی علی المرزة» را می گذارد. و لی علی الذین لا یجدون ما یونفقون حراجٌ إِنَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ هَدْتُکُمْ. برای معلولان، بیماران و فقرا که پول سفر ندارند (و مخارج خانواده خود را) ندارند، تا زمانی که به خدا و رسولش صدقه و اخلاص داشته باشند (که خوب است) دست از جهاد بردارند گناهی نیست. ). فعل) و برای صالحان عالم خجالت و سختی نیست. و خداوند بسیار آمرزنده و مهربان است.

وی با اشاره به اینکه خداوند در این آیه کسانی را که اجازه حضور در جبهه را ندارند معرفی می کند، گفت: دسته اول کسانی هستند که از نظر جسمی قادر به حضور در جبهه نیستند. مثل کسانی که بینایی ضعیف، اعصاب ضعیف و… دارند یا زمین گیر هستند. گروه دوم شامل کسانی است که بیماری های خطرناک یا عفونی دارند و یا درمان آنها طولانی است.

معاون فقیه قم افزود: تفاوت بیمار با معلول در این است که بیمار امید به بهبودی دارد. اما عذرخواهی از ضعیفان دائمی است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه در آغاز اسلام مردم مجبور بودند سلاح و آذوقه خود را برای جنگ خود تهیه کنند، دسته سوم کسانی هستند که به دلیل فقر قادر به تامین آذوقه و ابزار جنگ نیستند و از طرفی دیگر ، به دلیل فقر در غیاب نتوانستند خرج خانواده خود را تامین کنند.

خطیب جمعه قم گفت: معذورین در این آیه دفاع از جهاد نیستند، بلکه به معنای جهاد ابتدایی است. مطلق نيست كه وظيفه جهاد از ضعيف و فقير و بيمار برداشته شود; بلکه باید طوری باشد که انسان را از حرکت باز دارد; زیرا این بهانه ها بسته به فرد و موقعیت متفاوت است.

وی ادامه داد: خداوند می فرماید کسانی که از جبهه آزاد شدند، پشت جبهه از توان خود برای کمک به پیامبر (ص)، خدا، جامعه و دین استفاده کنند.

خادم حرم حضرت معصومه(س) تصریح کرد: فقها حکم انفاق را از قسمت آخر آیه استنباط کرده اند، یعنی هرکس با انگیزه خدمت به دیگران به دیگران آسیب برساند، عملی بر عهده آنها نیست. “

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *