اخبار روز

اسب بخار و گشتاور چیست و چه تفاوتی با هم دارند؟

هنگام مقایسه موتورهای خودرو از دو پارامتر مهم به نام اسب بخار و گشتاور استفاده می شود که می تواند تصور کلی در مورد عملکرد موتور خودرو به دست دهد.

اما پاسخ به سؤال اسب بخار یا گشتاور آسان نیست زیرا هر دو به یکدیگر وابسته هستند. به خصوص اسب بخار که تا حد زیادی توسط گشتاور تعیین می شود. هر کدام نوع متفاوتی از اندازه گیری نیرو است که برای یک وسیله نقلیه خاص اعمال می شود. به عبارت دیگر، هر یک بر جنبه متفاوتی از تجربه رانندگی تأثیر می گذارد.

به گزارش گجت نیوز، هم اسب بخار و هم گشتاور برای عملکرد موتور مهم هستند و به طور کلی هر چه اعداد بزرگتر باشد، موتور قدرتمندتر است. پس اگر می خواهید یک بار برای همیشه تفاوت بین اسب بخار و گشتاور را بدانید، این مقاله را از دست ندهید.

اسب بخار چیست؟

پارامترهای PS یکی این یکی از معیارهایی است که همه در جستجوی جزئیات فنی خودرو با آن مواجه می شوند. داستان پشت این فاکتور رتبه بندی کمی فنی است، اما به طور کلی، 33000 فوت پوند “خروجی کار در دقیقه” (معادل 746 وات) اسب بخار نامیده می شود.

اسب بخار ماشین‌های مدرن معمولاً توسط یک دیناموتور تعیین می‌شود که همزمان با اندازه‌گیری سرعت و وزن، چرخ‌ها را مانند یک تردمیل بزرگ می‌چرخاند. سپس داینو محاسباتی را برای تعیین مقادیر اسب بخار و گشتاور انجام می دهد.

اسب بخار اساساً معیاری است برای مدت زمانی که یک وسیله نقلیه طول می کشد تا قدرت خود (گشتاور) را تولید کند. به طور کلی اسب بخار یک واحد قدرت است که کار انجام شده را در یک واحد زمان بیان می کند.

گشتاور چیست؟

اصطلاح گشتاور از نظر مفهومی تا حدودی ساده تر از اسب بخار است. زیرا اساساً فقط اندازه گیری قدرتی است که یک وسیله نقلیه می تواند تولید کند. در حالی که توان سرعت تولید آن توان را اندازه گیری می کند. بنابراین، گشتاور اندازه‌گیری نیرویی است که به میل محرک وارد می‌شود و بر حسب نیوتن متر (Nm) یا پوند فوت (lb-ft) اندازه‌گیری می‌شود.

به قول معروف: خودروها بیشترین بهره را از گشتاور بالا در سرعت های پایین تر می برند، اما همچنین ایده آل است که این گشتاور (قدرت) تا حد امکان در کل محدوده سرعت پخش شود. این باعث می شود قدرت تولید شده حتی در سرعت ها و دنده های بالاتر پایدارتر شود.

شتاب خودرو با قدرت خروجی در سرعت های پایین تر تعیین می شود و به راننده اجازه می دهد بسته به قابلیت های خودرو، شتاب بیشتری (یا کندتر) بگیرد. گشتاور همچنین به خودروها اجازه می دهد تا به طور موثر سرعت خود را حفظ کنند و حتی هنگام یدک کشی وسایل نقلیه سنگین یا رانندگی در سربالایی شتاب بگیرند.

تفاوت بین اسب بخار و گشتاور

هر دو اسب بخار و گشتاور معیارهای مهمی هستند که هنگام ارزیابی عملکرد خودرو باید در نظر گرفته شوند و می توانند تفاوت قابل توجهی در هنگام رانندگی ایجاد کنند. با این حال، اینکه کدام یک از دیگری بهتر است بستگی به نحوه استفاده شما از ماشین دارد.

اگر چیزی می خواهید که بتواند واقعا سریع پیش رود، باید به دنبال عملکرد بالا و وزن کم باشید. گشتاور نسبتا بالا نیز خوب است و ثبات سرعت بهتری را فراهم می کند، اما ممکن است تفاوت واقعی در حداکثر سرعت خودروی شما ایجاد نکند.

از طرف دیگر، اگر یدک کشی زیادی انجام می دهید یا در مناطق کوهستانی با تپه های زیاد هستید، باید بیشتر روی گشتاور تمرکز کنید. علاوه بر این، اگر می خواهید اجسام سنگین را بکشید، ابتدا باید دفترچه راهنمای وسیله نقلیه خود را بررسی کنید تا از ظرفیت یدک کشی و وزن وسیله نقلیه خود مطلع شوید.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا