اخبار روز

سیستم “گنبد آهنین دریا” که اسرائیل برای اولین بار از آن استفاده کرد چیست؟

بحث در مورد سیستمی است که مدل دریایی سیستم «گنبد آهنین» به حساب می‌آید. Iron Dome یک سیستم رهگیری هدف مبتنی بر زمین است، در حالی که Naval Iron Dome از کشتی ها در برابر تهدیدات مختلف در وسط دریا یا در خشکی محافظت می کند.

گنبد آهنی دریا چیست؟

به گزارش شفقنا به نقل از العربی الجدید، «گنبد حفاظتی» یا «گنبد دریایی» یا «گنبد سی» با نام بین‌المللی خود سامانه‌ای پدافند هوایی است که بر روی کشتی‌های جنگی در دریا نصب می‌شود تا بتوانند به آنجا برسند. برای رهگیری موشک‌ها و پهپادها و محافظت از کشتی‌ها، زیرساخت‌های دریایی، سکوهای گازی و سایر دارایی‌های استراتژیک دریایی در برابر حملات حرکت کنند.

سامانه دفاع موشکی «C-Dome» نصب شده بر روی ناوهای «سار 6» مشابه سامانه پدافند هوایی «گنبد آهنین» است. جنگنده “سار 6” ساخت آلمان است.

از زمانی که حماس در سال 2007 در نوار غزه به قدرت رسید و اسرائیل با موشک های مقاومت تهدید شد، صنایع دفاعی اسرائیل تلاش کرد راه حلی برای این مشکل بیابد.

در پایان مارس 2011، سیستم گنبد آهنین رافائل توسعه یافت. در این سالها اسرائیل نیاز به توسعه نسخه دیگری از این سیستم را برای استفاده در شرایط دریایی احساس کرد.

در سال 2016، رافائل یک نسخه دریایی از گنبد آهنین به نام “C-Dome” را توسعه داد و اولین آزمایش موفقیت آمیز عملیاتی خود را در 18 می انجام داد. این سامانه بر روی یک ناو موشک انداز نیروی دریایی نصب شده بود و در حین آزمایش توانست موشک های شلیک شده به سمت کشتی را رهگیری کند.

در طول عملیات شمشیر مقدس در ماه مه 2021 و جنگ اسرائیل علیه غزه که آن را «نگهبانان دیوارها» نامید، این سامانه بر روی یک کشتی نیروی دریایی در نزدیکی سکوی گازی در نزدیکی اشکلون مستقر شد.

آزمایش این سامانه در سال 2023 ادامه یافت و اولین رهگیری عملیاتی آن در 9 آوریل 2024 با رهگیری یک هدف هوایی در نزدیکی ایلات انجامید. به گفته برخی منابع، هزینه پرتاب هر موشک از این سامانه حدود 50 دلار و هزار دلار است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا