دانستنی ها

4 علت ترک لب و روش های درمان

ترک خوردن لب ها یک اتفاق رایج است، در بیشتر موارد می تواند به دلیل عدم توجه کافی به سلامت لب ها یا عادت به چیدن پوست یا گاز گرفتن لب ها به دلیل فشار عصبی ایجاد شود.

به گزارش مگتو، خشکی، پوسته پوسته شدن یا ترک خوردن پوست لب اغلب در هوای سرد رخ می دهد، اما این عارضه ممکن است در مواقع دیگری نیز رخ دهد. این وضعیت می تواند پس از خشکی شدید درد زیادی ایجاد کند.

علت ترک خوردن لب ها چیست؟

1) شرایط آب و هوایی (آب و هوا)

هوای سرد باعث کم آبی بدن و در نتیجه ترک خوردن لب ها می شود. بنابراین، هوای خشک زمستانی می تواند لب های شما را کم آب کرده و باعث خشک شدن آن ها شود. ماندن طولانی مدت زیر نور خورشید نیز می تواند باعث ترک خوردن لب ها شود. آسیب های خورشیدی لب های شما را خشک می کند و باعث ترک خوردن و پوسته پوسته شدن آنها می شود.

2) کم آبی بدن

اگر آب کافی ننوشید، لب‌هایتان خشک می‌شوند و ترک می‌خورند. یکی یکی از عوارض کم آبی، خشکی پوست از جمله پوست لب است.

3) غذاهای محرک

رنگ قرمز یا طعم دارچینی که در آب نبات ها، قرص ها و آدامس ها استفاده می شود نیز می تواند باعث ترک خوردن لب ها شود. آب مرکبات نیز پوست لب را تحریک کرده و ترک می زند.

4) واکنش به برخی ویتامین ها

ویتامین A بیش از حد می تواند باعث پوسته پوسته شدن لب ها شود، به خصوص زمانی که در دوزهای بیش از 25000 در روز مصرف شود. علاوه بر این، برخی از افراد ممکن است به دلیل مصرف مکمل های ویتامین B12 دچار آلرژی شوند. این واکنش معمولاً خود را به صورت تورم و پوسته شدن لب ها نشان می دهد که با قرار گرفتن در معرض باد و آفتاب تشدید می شود.

برای درمان چه باید کرد؟

1) مرطوب کردن

می توانید از مرطوب کننده و بخارساز استفاده کنید. این دستگاه ها با افزایش رطوبت هوا به پیشگیری و درمان ترک خوردن لب ها کمک می کنند.

2) پماد هیدروکورتیزون

برای کنترل و درمان این عارضه، پزشکان پماد هیدروکورتیزون 2.5 درصد را تجویز می کنند که باید چهار بار در روز استفاده شود. با وجود اینکه این پماد یک پماد استروئیدی کم استحکام است، اما تاثیر زیادی روی خشکی لب ها دارد.

3) آب آشامیدنی

اگر کم آبی دلیل خشکی لب های شماست، باید آب بیشتری بنوشید، به خصوص اگر ورزش می کنید. بزرگسالان باید 9 تا 12.5 لیوان آب در طول روز بنوشند.

4) کرم های نرم کننده

بهترین راه برای درمان ترک خوردگی لب ها استفاده از نرم کننده هایی مانند وازلین است. بالم لب ساخته شده از موم زنبور عسل نیز می تواند موثر باشد. به طور منظم از نرم کننده استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا