اخبار روز

زعفران ایران به سرنوشت پسته و قالی دچار شد

دبیر شورای ملی زعفران گفت: افغانستان در سال گذشته 40 تن زعفران از ایران خریداری و سپس در بازارهای ما به فروش رساند.

به گزارش ایلنا، فرشید منوچهری درباره بازار زعفران و مصرف خارجی و صادرات این محصول گفت: مصرف داخلی زعفران به طور مستقیم به سطح درآمد افراد جامعه بستگی دارد و قیمت آن کاهش چشمگیری خواهد داشت زیرا سطح درآمدی تعداد افراد جامعه است. افزایش نیافته است و این در حالی است که زمانی تا 25 درصد زعفران کشور در بازار داخلی عرضه می شد، اما امروز این ارقام رویایی است.

وی با بیان اینکه قیمت هر مثقال زعفران حدود 500 تا 600 هزار تومان است، افزود: با توجه به این قیمت و همچنین عدم افزایش سطح درآمد جامعه، تقاضا کاهش یافته و بسیاری از مراکز و رستوران ها از این محصول استفاده نمی کنند. .

دبیر شورای ملی زعفران درباره صادرات گفت: در 6 ماهه اول سال 1402 صادرات خوبی داشتیم اما در 6 ماهه دوم صادرات به چین کاهش یافت و در نتیجه حجم صادرات کاهش یافت.

وی رقم صادرات 1402 را حدود 217 تن و 406 کیلو عنوان کرد و تصریح کرد: بزرگترین بازار صادراتی ما امارات، چین، اسپانیا، افغانستان و قطر بوده است که رقبای زعفران ایران هستند. در واقع کشوری مانند افغانستان زعفران مصرف می‌کند که خودش را تامین نمی‌کند بلکه به عنوان محصول افغانستان به مقاصد صادراتی کشورمان صادر می‌شود و آن هم با قیمت‌های بالاتر و این رویه برای کشورهای دیگر از جمله امارات، اسپانیا و اسپانیا نیز صدق می‌کند. چین . به این معنا که زعفران ایران را می خرید و با بسته بندی کشور خود در بازارهای جهانی می فروخت، یعنی همان اتفاقی که در مورد پسته و فرش ایرانی افتاد در مورد زعفران هم تکرار شد.

منوچهری تصریح کرد: اگر افغانستان روزی حجم قابل توجهی زعفران تولید کند به راحتی می تواند وارد بازارهای ما شود و موقعیت ما را محدود کند و نیازی به واردات آن از ایران نیست. ما آن را فروختیم یا اسپانیا زعفران ایرانی را با بسته بندی جدید در فروشگاه های زنجیره ای در سراسر اروپا و حتی کشورهای عربی و آمریکا عرضه می کند، بنابراین اکنون بسیاری از مصرف کنندگان زعفران. ایران بزرگترین تولید کننده محسوب نمی شود.

وی در خصوص برنامه ریزی برای ساماندهی بازار صادراتی زعفران تصریح کرد: اولین قدم در ساماندهی این بازار ثبت برند ملی زعفران ایران مانند چای سیلان، بنز آلمان، کوکاکولا، جنرال موتورز و مایکروسافت آمریکا است. ، ال جی، سامسونگ از کره یا سونی از ژاپن و غیره به عبارت دیگر، هر کشوری با برند ملی خود معروف و شناخته شده است، بسیاری از کشورها برای برندهای خود اعتبار ملی دارند.

دبیر شورای ملی زعفران ادامه داد: بخش خصوصی به دنبال برند برای زعفران است. در حال حاضر ما تنها محصولی را داریم که منحصر به فرد در جهان است. زعفرانیه ولی همیشه ثابت میمونه؟ اکنون کشورهای آسیایی مانند ازبکستان و تاجیکستان در حال کشت هستند و این احتمال وجود دارد که در آینده به دلیل دستمزد ارزان و تسهیلات کشاورزی، زمین و آب، بخشی از موقعیت ما را بگیرند، اما اگر این کار را انجام دهیم برای حفظ بازار جهانی کاری انجام نداده ایم. تبلیغ نکنید و نوآوری داشته باشید. به عبارت دیگر، اگر این بازار راکد باشد; ما حذف خواهیم شد.

با توجه به او؛ در دو سال گذشته حجم تولید به دلیل خشکسالی کاهش یافته است. اما اگر به تولید قبلی یعنی بیش از 500 میلیون تن تولید برسیم، اما مدیریت و راهکار پیش بینی شده، قیمت این محصول به دلیل هزینه های بالای تولید افزایش نمی یابد، اینها نیاز به برنامه ریزی و مدیریت دارند. فقط با شعار دادن کار جلو نمی رود، وزارت جهاد باید این امور را به بخش خصوصی واگذار کند تا کار انجام شود. یکی مشکل دیگر این است که کشت و برداشت زعفران در ایران مانند 100 سال پیش انجام می شود و باعث افزایش دستمزد و قیمت می شود. این باعث می شود کشورهایی که نیروی کار ارزان دارند رقیب ما شوند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا