دانستنی ها

3 مشکل جدی پوست سر با علائم شبیه شوره سر

چند پوسته سفید زشت روی سر ممکن است چیزی جز شوره سر نباشد.

بر اساس گزارش روزیاتو، شوره سر شایع ترین مشکل پوست سر است که 50 درصد افراد را در مقطعی از زندگی خود تحت تاثیر قرار می دهد.

با این حال، اگر متوجه التهاب، خون یا تغییر رنگ در فلس شدید، ممکن است با مشکل دیگری که می تواند باعث ریزش مو شود، دست و پنجه نرم می کنید.

ایجاد یک بستر ایده آل برای مشکلات پوست سر آسان است. آیا تا به حال با موهای خیس به رختخواب رفته اید یا از شامپوی خشک بیش از حد استفاده کرده اید؟

شوره سر و علائم آن

همه ما می دانیم که پوسته های سفید یا خاکستری روی پوست سر، مو یا شانه ها نشانه شوره سر هستند.

علت ربطی به عدم رعایت بهداشت ندارد، اما عواملی مانند استرس، تغییرات هورمونی، رژیم غذایی و حتی شرایط آب و هوایی همگی می توانند باعث ایجاد شوره سر شوند.

اگرچه شوره سر به طور کلی یک مشکل پوستی خشک در نظر گرفته می شود، اما در افرادی که پوست چرب دارند شایع تر است.

مخلوط روغن اضافی و مخمری به نام مالاسزیا که به طور طبیعی روی پوست ما زندگی می‌کنند، تکثیر می‌شود و باعث تجزیه سلول‌های پوست و ایجاد شوره سر می‌شود.

چگونه شوره سر را درمان کنیم

موهایتان را مرتب بشویید! هر روز تعادل خوبی دارد.

با وجود شوره سر، روغن و مخمر همیشه روی پوست سر جمع می شوند و اگر فقط یک یا دو بار در هفته موهای خود را بشویید، تجمع می یابند.

به گفته متخصصان، استفاده از شامپوهای حاوی پیروکتون اولامین (ماده ضد میکروبی) در درمان شوره سر بسیار موثر است.

وقتی شوره سر نشانه چیز دیگری است

اگر مشکوک به مشکلات جدی تری هستید، باید خودتان با یک متخصص مشورت کنید. زیرا بسیاری از مشکلات رایج پوست سر علائم مشابه یا یکسانی دارند.

درماتیت سبورئیک

درماتیت سبورئیک یک بیماری پوستی شایع، غیر مسری و قابل کنترل است. این نوع درماتیت باعث ایجاد لکه های قرمز خارش دار و پوسته های چرب روی پوست و پوسته های سفید، زرد یا پودری روی پوست سر شما می شود.

درماتیت سبورئیک یک بیماری التهابی یا مزمن و عود کننده پوست سر است که می تواند باعث خارش شدید شود.

در موارد شدیدتر، درماتیت سبورئیک می تواند سایر قسمت های بدن مانند ابروها را نیز درگیر کند.

این بیماری ارثی نیست بلکه نتیجه عوامل محیطی و ژنتیکی است.

مانند شوره سر، استرس، تغییرات هورمونی و شرایط آب و هوایی نیز می تواند باعث رشد بیش از حد مالاسزیا شود و منجر به این عفونت قارچی شود.

با این حال، عوامل ژنتیکی، استفاده از برخی داروها، و شرایط پزشکی مانند HIV یا بیماری پارکینسون نیز می توانند این مشکل را ایجاد کنند.

پسوریازیس پوست سر

پسوریازیس پوست سر یک بیماری خود ایمنی است که با قرمزی و پوسته پوسته شدن پوست سر همراه است.

پسوریازیس پوست سر اغلب در پشت و اطراف خط مو و پشت گوش رخ می دهد. این می تواند بسیار خشن و ناراحت کننده باشد و خارش می تواند باعث خونریزی شود.

پسوریازیس پوست سر یک بیماری سیستم ایمنی است. سیستم ایمنی بدن شما بیش از حد واکنش نشان می دهد و باعث التهاب می شود که منجر به رشد سریع سلول های جدید پوست می شود.

به طور معمول، سلول های جدید پوست هر 28 تا 30 روز رشد می کنند. اما در افراد مبتلا به پسوریازیس پوست سر، سلول های جدید پوست رشد می کنند و هر سه تا چهار روز یک بار به سطح پوست می آیند. تجمع سلول های جدید و جایگزینی آنها با سلول های قدیمی، لکه های ضخیمی از پوست روی پوست سر ایجاد می کند.

پسوریازیس پوست سر می تواند ارثی باشد، اما محرک های واقعی پیچیده هستند. والدین می توانند پسوریازیس را به فرزندان خود منتقل کنند.

اما قرار گرفتن در معرض محرک های محیطی مانند آسیب پوست، آفتاب سوختگی، مصرف دارو، استرس و سایر بیماری های التهابی یا خود ایمنی نیز می تواند از علل پسوریازیس پوست سر باشد.

لازم به یادآوری است که پسوریازیس در پوست سر یک بیماری مسری نیست و افراد آلوده نمی توانند آن را از طریق تماس پوستی به افراد دیگر منتقل کنند.

فولیکولیت

علائم فولیکولیت ممکن است بسته به نوع و شدت التهاب متفاوت باشد. موارد زیر شایع ترین علائم فولیکولیت هستند.

برجستگی ها یا جوش های کوچک در اطراف فولیکول مو (برخی از جوش ها ممکن است سرسفید باشند.)

تاول های پر از چرک که می توانند پوست را باز کرده و لایه برداری کنند.

خارش و سوزش پوست

پوست دردناک و حساس

تورم و التهاب

فولیکولیت التهاب و عفونت فولیکول مو است.

فولیکول های مو منافذ اطراف ریشه مو هستند. فولیکولیت زمانی رخ می دهد که فولیکول مو آسیب دیده یا مسدود شود. این می تواند پس از اصلاح یا کوتاه کردن مو یا پس از خاراندن پوست سر اتفاق بیفتد.

اگر علائم فولیکولیت گسترش یافت یا علائم بیماری پس از دو هفته از بین نرفت، باید با پزشک مشورت کنید.

در این صورت ممکن است نیاز به مصرف داروهایی مانند آنتی بیوتیک یا داروهای ضد قارچ داشته باشید. متخصص علائم عفونت جدی مانند تب و لرز، درد و قرمزی شدید را بررسی می کند و اقدامات احتیاطی لازم را انجام می دهد.

نحوه درمان مشکلات رایج پوست سر

مشکلات پوست سر نه تنها ناراحت کننده هستند، بلکه می توانند بر احساسات ما نیز تأثیر بگذارند و منجر به خجالت و اضطراب شوند.

متخصصان می توانند با استفاده از شامپوها، کرم ها و استروئیدهای موضعی به شما در کنترل این مشکلات کمک کنند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا