اخبار روز

از اینجا سیگنال افزایش قیمت سکه مخابره شد. آیا دلار سقوط خواهد کرد؟

مرتضی عزتی درباره وضعیت بازار ارز و اظهارات اخیر رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه این نرخ ها نوسانی است و به زودی کاهش می یابد، گفت: به نظر نمی رسد این روند افزایشی نرخ ارز در بازار کوتاه باشد. -مدت، اصطلاح. شاید نرخ ارز اندکی کاهش پیدا کند اما واقعیت های موجود در اقتصاد نشان می دهد که بانک مرکزی در حراج سکه قیمت ها را 30 درصد افزایش داده است که سیگنالی برای بازارهای دیگر است.

وی با ایلانا ادامه داد: پس از حراج های متعدد بانک مرکزی در سال گذشته، قیمت سکه 31 میلیون تومانی به بیش از 39 میلیون تومان رسید و خود بانک مرکزی سکه را به قیمت 39 میلیون تومان یعنی 30 درصد فروخت. گران تر از قیمت ها بازار در حالی به فروش رسید که قیمت سکه با احتساب حباب و رشد بازار جهانی در کانال 31 میلیون تومان قرار داشت و حراج بانک مرکزی سکه را گران کرد.

این کارشناس اقتصادی افزود: ارزش پول یک کشور نسبت به طلا و ارزش خارجی سنجیده می شود و وقتی طلا در کشوری با نرخ داخلی گران می شود، ارزهای خارجی نیز گران می شوند. از آنجایی که ارزها و طلا بسیار مستعد جایگزینی سفته بازی هستند، هرگونه کاهش قیمت در این دو بازار به سرعت به بازار دیگر منتقل می شود.

عزتی گفت: از آنجایی که قیمت سکه پس از حراج 30 درصد افزایش یافت، انتظار افزایش نرخ ارز منطقی بود.

وی در خصوص تاثیر تنش های منطقه ای بر نوسانات نرخ دلار، توضیح داد: اساسا تنش های سیاسی و امنیتی برای مدت کوتاهی نرخ ارز را تغییر می دهد و البته پس از فروکش کردن تنش ها، قیمت ها نیز برمی گردد و در نهایت تاثیر آن ها قیمت ها در حدود.” 5٪ است. با این حال، زمانی که ظرفیت اقتصادی برای تغییر و نوسان بیشتر باشد، تأثیر ناشی از شوک بزرگتر می شود و در همان جهتی حرکت می کند که متغیرهای اقتصادی که در واقع نرخ بهره را تعیین می کنند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه نرخ ارز و نرخ سکه و طلا تنها متاثر از عوامل اقتصادی است، گفت: در بحث تاثیر حراج سکه بر افزایش نرخ ارز باید توجه داشت که در دوره های حراج ممکن است تقاضایی وجود نداشته باشد. اما وقتی تقاضا ظاهر می شود، حجم عرضه نیز افزایش می یابد، یعنی خود بانک مرکزی نرخ سود را تعیین می کند. در صورتی که بانک مرکزی قیمت سکه را از 31 میلیون تومان به 39 میلیون تومان برساند، سایر بازارها نیز در این مسیر قیمتی حرکت خواهند کرد.

عزتی با تاکید بر اینکه سکه از افزایش قیمت دلار خبر می داد، ادامه داد: افزایش قیمت سکه در حراجی ها جهت گیری ارز را نشان داد.

وی تاکید کرد: البته عوامل دیگری نیز باعث افزایش نرخ ارز شده است یکی 30 درصد آن اوراق سپرده بانکی بود که پس از آن نرخ سود بین بانکی افزایش یافت که این نیز موثر بود. این اقدامات منجر به افزایش بازدهی پول در بانک شد، بنابراین در این مورد انتظار این افزایش بازدهی در سایر بازارها وجود دارد و این انتظار منجر به افزایش نرخ سود در سایر بازارهای مالی می شود.

این کارشناس اقتصادی افزود: این اقدامات در سال گذشته در کنار هم قرار گرفت و منجر به ایجاد چنین شرایطی شد و تقریباً همه عوامل تأثیرگذار، متغیرهای اقتصادی هستند، بنابراین به نظر می‌رسد حتی با کاهش تنش‌های منطقه‌ای، روند کاهش نرخ دلار ادامه داشته باشد. درست نیست، که شروع شده است. گذشته آغاز شد، ادامه خواهد داشت.

223223

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا