اخبار روز

یک خطر وحشتناک برای کسانی که عاشق گلدان هستند

به گزارش مگتو، رئیس مرکز تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور گفت: سرخ کردن غذا در دمای بالا منجر به ترشح عوامل خطرناک در ترکیبات قندی و پروتئینی می شود و برای سلامتی بسیار مضر است.

سلامت نیوز در پیامی نوشت: هدایت حسینی به مردم توصیه کرد: هرگز از خوردن غذاهای سوخته لذت نبرید، زیرا غذاهای سوخته معمولاً به دلیل موادی که دارند بسیار خطرناک هستند و بدن ما مجبور است فعل و انفعالات زیادی با کبد انجام دهد تا این مواد دفع شوند. از بدن

رئیس مرکز تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور گفت: زمانی که مواد غذایی حاوی ترکیبات قندی و پروتئینی در معرض دمای بسیار بالایی قرار می گیرند، تغییرات خطرناکی در این مواد به وجود می آید. در واقع، از طریق واکنش هایی مانند واکنش های Maillard یا پیرولیز در دماهای بالا مانند سرخ کردن شدید، ترکیبات پروتئینی و قندی مواد خطرناکی مانند آکریل آمیدها را تولید می کنند که می توانند سرطان زا باشند.

وی به غذاهای سرخ کردنی اشاره کرد که ما ایرانی ها آن ها را بسیار دوست داریم و گفت: ببینید هر چه سرخ کردنی ها بیشتر باشد برای ما خوشمزه تر است در حالی که می تواند سرطان زا باشد البته نباید آن سوخاری را فراموش کرد. نان با نان سوخته فرق می کند و تکه های سوخته را باید جدا کرد.

حسینی ادامه داد: به طور کلی توصیه می شود از آهسته ترین و ملایم ترین روش های پخت ممکن مانند آب پز یا بخارپز استفاده شود تا در هنگام پخت و فرآوری هیچ گونه ترکیبات سمی ترشح نشود.

بازرس انجمن علمی سلامت و ایمنی مواد غذایی ایران همچنین با اشاره به لزوم جلوگیری از ته چین سیب زمینی سرخ شده، گفت: ته سیب زمینی در صورت پخته نشدن، سرطان زا می شود.

دکتر. «بهادر حاجی محمدی» با اشاره به اینکه در کشور ما سه نوع تدیگ خوشمزه و پرطرفدار وجود دارد، تصریح کرد: این سه نوع شامل تدیگ برنج، تدیگ نان و تدیگ سیب زمینی است.

وی با بیان اینکه ته دیگ سیب زمینی در صورت پخت نادرست می تواند سرطان زا باشد، تصریح کرد: زمانی که مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات به مدت طولانی در دمای بالای 120 درجه سانتیگراد قرار بگیرند، سم سرطان زا آکریل آمید در آنها تولید می شود.

رئیس مرکز تحقیقات بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به سم آکریل آمید یکی یکی از عوامل ناباروری و سرطان است، افزود: به طور کلی انواع دیگ ها به دلیل گرمای زیاد در معرض خطر سرطان زایی هستند.

وی علت افزایش خطر ناباروری در سیب زمینی را مواد موجود در آن دانست و بیان کرد: میزان قند پیش ساز سم آکریل آمید در سیب زمینی بسیار بیشتر از برنج یا گندم است.

حاجی محمدی تصریح کرد: خطر ابتلا به سرطان و ناباروری ناشی از پخت نادرست سیب زمینی بیشتر از نان یا برنج است.

وی در ادامه با بیان اینکه هدف از اعلام این خبر ممنوعیت مصرف سیب زمینی نبوده است، گفت: هنگام پخت به حرارت کم توجه کنید. یکی یکی از ملزومات کاربردی در آشپزی است و مناسب است تابه قهوه ای رنگ باشد.

بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران در خاتمه تفت دادن زیاد سیب زمینی را مهم ترین عامل خطر دانست و اظهار داشت: اگر رنگ سیب زمینی طلایی روشن باشد خطری ندارد. اما مهم نیست که سیب زمینی چه رنگی باشد، هرچه تیره تر باشد، احتمال وجود آکریل آمید در آن بیشتر می شود.

۲۳۳۲۱۷

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا