اخبار روز

پیش بینی مهم درباره بازار طلا/ آیا خرید طلا امروز سودآور است؟


به گزارش مانیبان، روند افزایشی قیمت دلار از ابتدای ماه آغاز شد و تا کنون ادامه داشته است. در حال حاضر هم که قیمت دلار و به تبع آن قیمت طلا کاهش یافته، همچنان قیمت ها نسبت به سال گذشته در سطح بالایی قرار دارد.

جهش قیمت ها و رشد انتظارات تورمی در ماه های اخیر باعث شد مردم به دنبال حفظ ارزش دارایی های خود باشند و برای سرمایه گذاری به تکاپو افتاده باشند. اما کدام بازار سود بهتری به بازیگران خود داده است؟

پیش از این تجارت نیوز در نیمه. بهمن در ماه 1402 (آغاز سیر صعودی بازار طلا و ارز) کارایی بازارهای مختلف را بررسی کرده بود. این بررسی نشان داد که در روند صعودی طلا و دلار، صندوق های طلا بهترین گزینه خرید و در عین حال ریسک پذیر هستند.

حالا بعد از گذشت بیش از دو ماه از روند صعودی دلار و طلا، باید دید چه کسانی برنده سرمایه گذاری شدند، خریداران طلا یا صندوق طلا؟

وابستگی قیمت صندوق طلا به طلا
مشاهده روند قیمت صندوق های سرمایه گذاری طلا و مقایسه آن با قیمت طلا نشان دهنده همبستگی مثبت بین این دو متغیر است. بنابراین هر زمان که طلا حرکت خود را به سمت بالا یا پایین شروع کند، صندوق های طلا نیز در جهت حرکت طلا اقدام می کنند. نمودار زیر این رابطه را به خوبی نشان می دهد.

این موضوع تا حد زیادی به وابستگی قیمت واحد وجوه طلا به طلا مربوط می شود. از آنجایی که حدود 70 تا 90 درصد دارایی این صندوق ها طلا است، با افزایش قیمت طلا، ارزش خالص دارایی این صندوق ها نیز افزایش می یابد. در نتیجه این رفتار، نسبت P/NAV صندوق های طلا کاهش می یابد و این امر خرید وجوه طلا را سودآور می کند. به این ترتیب استقبال از خرید این صندوق ها افزایش می یابد و قیمت آنها روز به روز افزایش می یابد.

عملکرد بهتر از صندوق های طلای 18 عیار
همانطور که در گزارش‌های قبلی ذکر شد، صندوق‌های طلا با افزایش قیمت طلا رشد تندتری را تجربه می‌کنند و زمانی که طلا کاهش می‌یابد کاهش شدیدتری را تجربه می‌کنند. نمودار زیر عملکرد صندوق های طلای 18 هزار دلاری، دلاری و 16 هزار تومانی را نشان می دهد. بهمن (پژوهش قبلی تجارت نیوز) حد قیمت طلا و پایان بازار روز گذشته را نشان می دهد.

همانطور که در نمودار مشاهده می شود، در لگاریتم صعودی قیمت طلای 18 عیار (از 16 بهمن تا سقف)، عملکرد طلا بالاتر از دلار بوده است. اما نکته قابل توجه این است که عملکرد 11 صندوق طلا در این مدت بیشتر از عملکرد طلای 18 عیار بوده است. این یک بار دیگر حرکت صندوق های طلا برای افزایش قیمت را نشان می دهد.

در مرحله بعد عملکرد طلا و 16 صندوق طلا بهمن مقایسه تا کنون نشان می دهد که درست زمانی که طلا اصلاح موقت خود را آغاز کرد، قیمت وجوه طلا کاهش یافت. این کاهش قیمت شدیدتر از کاهش قیمت طلا بوده است.

بنابراین فقط عملکرد چهار صندوق طلا در دوره 16 بهمن تاکنون (کل روند طلا) از طلای 18 عیار بهتر عمل کرده است.

با توجه به آنچه گفته شد، باید تاکید کرد که اگر استراتژی معامله گر ریسک گریزی به دلیل نوسانات باشد، خرید طلای فیزیکی گزینه مناسب تری نسبت به صندوق های طلا است. البته این روش خطراتی مانند سرقت طلا را نیز به همراه دارد.

از سوی دیگر، اگر سرمایه گذار به دنبال عملکرد بهتر از طلای 18 عیار است و می تواند مبادی ورودی و خروجی را به خوبی شناسایی کند، خرید واحدهای صندوق طلا گزینه بهتری است و در طول رشد، سود بیشتری به خریدار می دهد. همچنین مهم است که نگاهی به عملکرد هر صندوق طلا دید مناسبی از عملکرد این صندوق در اختیار خریدار قرار دهد.

منبع: مگتو


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا