اخبار روز سینما

دعای وداع با ماه مبارک رمضان







در ادامه فرازهایی از دعای پرشور و عاشقانه امامان عارفان، سید سجدان و امام زین العابدین علیهم السلام برای وداع با ماه مبارک رمضان – دعای چهل و پنجم صحیفه سجادیه را می خوانید:

– خداوندا، ماه رمضان را به صفای این فرائض و ویژگیهای این واجبات را که از دیگر ماهها و همه زمانها برای آن جدا و برگزیده ای و بر همه اوقات سال برتری بخشیده ای، قرار دادی. آنچه از قرآن و نور به آن نازل کردی و ایمان و تعهد را در آن مضاعف کردی، روزه را ترک کردی، خواستی به نماز بخوانی و شبی طولانی در آن گذراندی. سرنوشتی که بهتر از هزار ماه است

خداوند! و ماه رمضان را برگزیده از این واجبات و اعمال خاص قرار دادی، ماهی که آن را از ماههای دیگر ممتاز کردی و از همه زمانها و روزها برگزیدی و برگزیدی و نوری روشن داشتی و ایمان را در این ماه مضاعف کردی و روزه را در آن واجب کردی و بندگان را به قیام در آن به عبادت تشویق کردی و شب قدر را که بهتر از هزار شب است تمجید کردی.

-سپس او را بر همه امت ها برتری دادی و به فضل او ما را بر اهل دین ترجیح دادی، پس به فرمان تو روز او را روزه گرفتیم و در شب خوشش تو را یاری دادیم. از روزه و اقامه او خشنود شدیم و به برکت رحمت و ثوابت در حق او، در آنچه از تو خواسته شد، سخاوتمند و به کسانی که می خواهند به تو نزدیک شوند، نزدیکی.

سپس ما را در این ماه بر سایر امت ها قرار دادی و به خاطر فضیلت او ما را برگزیدی نه امت های دیگر و ما این ماه را به امر تو روزه گرفتیم و با کمک تو شب را به عبادت و روزه گذراندیم. با قیام به عبادت، خود را تسلیم رحمت تو کردیم که برای ما آورده ای و آن را وسیله دریافت ثواب خود قرار دادیم و خزانه تو پر است از آنچه پسندیده و در فضل و عطای توست. پرسید: تو بخشنده ای و به کسی که سعی می کند به تو نزدیک شود نزدیکی.

– او در این ماه در میان ما جایگاهی برای مداحی ایجاد کرد، ما را به عنوان مببر همراهی کرد و بهترین سودهای دنیا را به ما داد. بعد که وقتش به پایان رسید و تعداد او به پایان رسید، از ما جدا شد

و آن ماه در ميان ما ستوده بود و ياري نيكو با ما بود و بهترين نعمتهاي جهانيان را براي ما به ارمغان آورد و پس از آن كه زمانش تمام شد و مدتش تمام شد و تعداد روزهايش تمام شد. از ما جدا شد

با او خداحافظی می کنیم، خداحافظی با کسی که به جدایی اش اهمیت می دهیم و از رفتن او از ما غمگین و تنها می شویم. حق قاضی است که می گوییم: سلام بر تو ای بزرگترین ماه خدا و عید اولیاء او.

اکنون ماه رمضان را وداع می‌کنیم، همان‌طور که با کسی که جدایی از او سخت و ناراحت می‌شویم و دور شدنش از ما باعث ناراحتی و ترس می‌شود خداحافظی می‌کنیم و باید به عهدی که مستلزم احترام و وفای به آن است، عمل کنیم و به آن احترام بگذاریم. ما او را نگه می داریم. پس اکنون می گوییم: سلام بر تو ای ماه بزرگ خدا و ای سوگند دوستان خدا.

– سلام بر تو ای ارجمندترین همنشین زمان و بهترین ماه روزها و ساعات، سلام بر تو از خویشاوندی که وجودش متعالی و فقدانش بسیار غم انگیز و دلتنگ و امید و درد فراق اوست.

درود بر تو ای گرانبهاترین زمانی که با ما گذراندی و ای بهترین ماه در میان روزها و ساعات، درود بر تو ای ماهی که آرزوها در آن به حقیقت می پیوندند و نزدیکتر می شوند و در آن اعمال شایسته فراوان است. درود بر تو ای دوست که وقت است. ارزش تو خیلی بالاست و وقتی نیستی از دست دادنت دردناک است و نقطه امیدی که جدایی ات بسیار دردناک است.

سلام بر تو از الیف انس مقبیله فسر و اوهش منقادیه، سپس سلام بر تو از همسایگانی که دلها را نرم کردند و به گنهکاران گفتند سلام بر تو از ناصر که یاور شیطان و صاحب الزحمه است. راه رحمت است

درود بر تو ای جناب، وقتی آمدی با ما کنار آمدی و مایه شادی و سرور شدی، و چون ما را ترک کردی دل ما را پر از ترس و اندوهگین کردی، حفید سلام بر تو ای یاور ما را در برابر شیطان و دوستی که راه مهربانی و نیکی را بر ما آسان کرد یاری کرد.

-درود بر شما چه بسیارند از آزادگان خدا در میان شما و چه خوشا به حال آنان که به وسیله شما قداست شما را تضمین می کنند. درود بر شما درود بر شما باد. چه مدت بر جنایتکاران بودی و چقدر در دل مؤمنان ترسناک هستی؟

درود بر تو چه بسیارند مردمی که در تو از راه خدا رها شده اند و چه خوشا به حال کسی که به خاطر تو حرمت خود را حفظ کند، درود بر تو چقدر گناهان را می پوشانی و زشتی ها را برطرف می کنی. درود بر تو، هر قدر هم جنایتکار باشی، آمرزش داری و در دل مؤمنان چقدر بزرگی.

درود بر شما از ماهی که با همه چیز قابل مقایسه است. درود بر تو، بدون همنشینی ناخوشایند و لباس مذموم، ما را برکت بخشیده و آلودگی گناهان را از ما دور کرده است.

درود بر تو ای ماه که هیچ روزی شایسته رقابت با تو نیست ای ماه سالم و سلامت از هر بلا و خطری. درود بر تو ای ماه که از همراهی تو بیزار نیستی. و برخورد با شما موجب نکوهش نمی شود. درود بر تو که برکات فراوانی برای ما به ارمغان آوردی و زنگ خطاها و گناهان را از ما شسته ای.

-سلام بر تو، نه در رحمت هستی و نه روزه او را ترک کرده ای. درود بر تو خسته شدی از کسی که پیش از وقتش طلب می شود و پیش از آنکه آرامش را از دست بدهد از او غمگین می شود. چه بسیار بدی از تو دفع شد و چه نیکی به تو داده شد و در شب قدر که از هر چیزی در یک ماه بهتر است.

درود بر شما، فراق شما از روی اشتیاق نیست و ترک روزه شما از روی خستگی و کسالت نیست. سلام بر تو که پیش از آمدنت مورد آرزوی ما بودی و پیش از مرگت مایه غم و ماتم ما بودی. درود بر شما چه بسیار بلاهایی که به خاطر تو از ما برداشته شد و چه بسیار نعمت ها به خاطر تو. درود بر تو و بر هر شب قدر بهتر از هزار ماه.

-درود بر شما دیروز بیش از همه در آرزوی تو بودیم و بیشتر به تو و لطف تو که محروم کرده ایم و گذشتگان آرزو می کردیم. ما را از نعمت های شما ربوده اند. ما اهل این ماه هستیم که ما را به ما گرامی داشتی و نعمت خود را به ما ارزانی داشتی در حالی که بدبختان وقت خود را نمی دانستند و از آنها دریغ می شدند. لطف او این است که از او محافظت کند

درود بر تو که چه قدر دیروز برایت یخ زدیم و چه آرزوی فردای تو داریم، سلام بر تو و فضلت که از ما دریغ شد و برکات گذشته ات که از ما دریغ شد، پروردگارا! ما اهل این ماهی هستیم که تو ما را به آن گرامی داشتی و با لطف خود به ما امکان درک او را دادی، در حالی که شرارت نیاکان زمان گرانبهای او را نمی دانستند و به دلیل شرارت از لطف خود محروم شدند.

– خدایا بر محمد و آل او درود فرست، مصیبت های ما را در ماه ما اصلاح کن، روز عید و افطارمان را بر ما برکت ده و آن را از بهترین روزهای ماه قرار ده. او را بیاور تا ما را ببخشد، آن را به عنوان گناه محو کن و گناهان پنهان و آشکار ما را ببخش. خدایا ما را از گناهانمان رهایی بخش و از بدی هایمان بیرون گردان و ما را در آنها شادترین قرار ده و بخشی از آن را به آنها عطا کن و بخشی از آن را به آنها عطا کن.

خدایا بر محمد و آل او درود فرست و مصیبت و اندوه ما را در غم آخر این ماه جبران کن و عید سعید فطر را برای ما مبارک و یکی از بهترین روزها برای ما بگذر. و مساعدترین روز برای ماست. آمرزش و مغفرت بگیریم و گناهانمان را محو کنیم و از گناهان پنهانمان بگذریم، خدایا با انقضای این ماه گناهان ما را از گناهانمان بزدا و با بیرون رفتن خود ما را از مرداب گناهان دور کن و ما را به ما تبدیل کن. خجسته ترین مردم این ماه و مفیدترین مردم این ماه و شادترین مردم این ماه.

– خدایا ما در روز افطار خود به سوی تو توبه می کنیم که آن را برای مؤمنان عید و شادی و برای اهل دینت اجتماع و اجتماع همه مردم قرار دادی. یا کار بدی که مرتکب شده ایم یا فکر بدی که کرده ایم. توبه کسی که به معنای بازگشت به گناه و عدم بازگشت به گناه نیست. در گناه توبه خالصانه و رهایی از شک و بی اعتمادی از ما جدا شد و از ما خشنود شد و در آن استوار شدیم.

خداوند! ما در روز عید فطر به سوی تو توبه می کنیم که آن را روز عید و شادی اهل ایمان و روز اجتماع و معاشرت اهل دین خود قرار دادی تا از گناهانی که مرتکب شدیم توبه کنیم. کارهای بدی که کرده ایم یا نیت های بدی که در دل داشته ایم، توبه پاک از هر شک و ترسی، پس خدایا! این توبه را از ما بپذیر و از ما خشنود باش و ما را در این توبه استوار و پایدار بدار.




آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا