اخبار روز

پیشگیری از قطع عضو برای دیابتی ها با کمک جوراب!

محققان کره جنوبی در یک مطالعه جدید نشان داده اند که می توان با استفاده از جوراب الکترونیکی از بروز زخم پا در افراد دیابتی و قطع عضو آنها جلوگیری کرد.

به گزارش ایسنا، دیابت به یک معضل بزرگ در سراسر جهان تبدیل شده و در حال افزایش است. به همین دلیل محققان در همه کشورها در تلاش هستند تا روش های جدیدی را برای کمک به این بیماران ارائه دهند.

به گزارش وب سایت رسمی انجمن قلب و عروق اروپا، یک جوراب الکترونیکی که سبک های راه رفتن ناسالم مرتبط با دیابت و گردش خون ضعیف را تشخیص می دهد، از زخم و قطع پا جلوگیری می کند. یک مطالعه جدید با هدف سودمندی بسیاری از بیماران دیابتی مبتلا به گرفتگی عروق در پاهایشان انجام شده است.

دکتر. کی هونگ لی از بیمارستان دانشگاه ملی چونام (CNUH) در کره جنوبی گفت: دیابت می تواند بر نحوه راه رفتن افراد تأثیر بگذارد. افراد مبتلا به دیابت تمایل دارند به جای پاشنه پا به ناحیه متاتارسال پا فشار بیاورند.

این نوع راه رفتن باعث تحریک زخم می شود. در نتیجه عفونت زخم و قطع عضو ممکن است رخ دهد. با تشخیص زودهنگام مشکلات راه رفتن از طریق استفاده از جوراب های الکترونیکی، بیماران می توانند یک سبک راه رفتن سالم را بیاموزند و از مشکلات جدی پا جلوگیری کنند.

تقریباً از هر ده نفر در سراسر جهان یک نفر از دیابت رنج می‌برد که در مجموع 537 میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستند. دیابت خطر بیماری عروق کرونر، سکته مغزی، نارسایی قلبی، فیبریلاسیون دهلیزی و بیماری شریان محیطی را در مقایسه با همسالان سالم دو تا چهار برابر افزایش می دهد.

مشکلات پا در میان افراد دیابتی رایج است. قند خون بالا به اعصاب و رگ‌های خونی آسیب می‌زند و علائمی مانند بی‌حسی، گزگز، درد و از دست دادن حس ایجاد می‌کند.

در مراحل اولیه، تشخیص علائم دشوار است. بریدگی ها و زخم ها می توانند عفونی شوند. ترکیب عفونت و گردش خون ضعیف، بهبودی را دشوار می کند و می تواند منجر به قانقاریا و در نهایت قطع عضو شود.

این تحقیق بررسی می کند که آیا جوراب مجهز به سنسور بالیستوکاردیوگرام می تواند افراد سالم و افراد دیابتی را تشخیص دهد یا خیر. سنسور بالیستوکاردیوگرام حرکت بدن را در حین دفع خون توسط قلب تشخیص می دهد و می تواند برای اندازه گیری ضربان قلب و فشار وارد شده به پاها هنگام راه رفتن استفاده شود.

در این تحقیق 20 بیمار دیابتی و 20 فرد سالم مورد بررسی قرار گرفتند. همه شرکت‌کنندگان جوراب‌های مجهز به حسگرهای بالیستوکاردیوگرام را به مدت ۴۰ ثانیه در حالت ایستاده و ۴۰ ثانیه در حین راه رفتن برای ارزیابی ضربان قلب و توزیع فشار پا پوشیدند. هنگام پوشیدن جوراب، شرکت کنندگان یک برچسب کوچک روی مچ دست خود و یک الکترود روی سینه خود برای اندازه گیری ضربان قلب خود می بستند.

مقایسه نتایج بیماران و افراد سالم نشان داد که بیماران مبتلا به دیابت در مقایسه با شرکت کنندگان سالم فشار بیشتری را در هنگام راه رفتن بر ناحیه متاتارس پا وارد می کنند.

علاوه بر این، محققان دریافتند افرادی که آسیب عروق خونی دارند، فشار قابل توجهی بر ناحیه متاتارس پا و فشار کمتری به پاشنه پا در هنگام راه رفتن نسبت به افرادی که آسیب عروق خونی ندارند، وارد می کنند. تفاوت معنی داری در توزیع فشار پا بین بیماران مبتلا به آسیب عصبی و افراد سالم وجود نداشت.

دکتر گفت: جوراب جدید ضربان قلب را با دقت اندازه گیری می کند و نتایج تقریباً مشابه اندازه گیری های EKG است. لی اندازه‌گیری فشار نشان داد که جوراب‌ها می‌توانند بیماران دیابتی و مبتلایان به دیابت و گردش خون ضعیف را شناسایی کنند.

در مجموع، نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که جوراب‌های الکترونیکی می‌توانند یک فناوری ساده و غیرتهاجمی برای تشخیص بیماران دیابتی باشند و این بیماران می‌توانند از آموزش پیاده‌روی برای جلوگیری از مشکلات پا بهره‌مند شوند.

این تحقیق در کنگره علمی انجمن قلب و عروق اروپا ارائه شده است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا