اخبار روز

روش های تشخیص روغن موتور اصلی از تقلبی

روغن موتور نقش بسیار مهمی در عملکرد صحیح موتور خودرو دارد. وظیفه اصلی روغن موتور کاهش اصطکاک بین قطعات خودرو و جلوگیری از سایش آنها است. اما روغن موتور علاوه بر این عملکرد، کارکردهای دیگری از جمله خنک کنندگی و توزیع حرارت نیز دارد که ناشی از حرکت قطعات و سایش آنها به سمت یکدیگر است.

به گزارش پدال، واضح است که انتخاب روغن موتور مناسب و باکیفیت برای خودرو بسیار حائز اهمیت خواهد بود، اما با توجه به شرایط فعلی، انتخاب روغن اصلی و مرغوب کار دشواری به نظر می رسد.

احتمالا هنگام تعویض روغن با این سوال مواجه شده اید که کدام روغن موتور برای خودروی شما مناسب است. کدام یک از اینها کیفیت بهتری دارد؟ آیا تمامی موتورهای روغنی موجود در بازار اصل و ساخت شرکت مادر هستند؟ چه روش هایی برای تشخیص روغن موتور اصلی از تقلبی وجود دارد؟

روش های تشخیص روغن موتور اصلی از تقلبی

عدم حضور معتبرترین شرکت های دنیا در کشور و سودجویی عده ای باعث وفور روغن موتور بی کیفیت در بازار شده است. استفاده از این نوع روغن ها تاثیر مخربی بر عملکرد موتور خودرو دارد. برای جلوگیری از آسیب احتمالی موتور و قطعات گیربکس، تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی بسیار مهم است.

از فروشگاه های معتبر خرید کنید

اولین قدم برای انتخاب روغن موتور مناسب، مراجعه به فروشگاه های معتبر و شناخته شده برای خرید است. این فروشگاه ها اعتبار خود را فدای قیمت کمتر روغن های ناشناخته و نامرغوب نمی کنند و همچنین با توجه به سرمایه بیشتر خود همواره روغن موتورهای مرغوب را در اختیار خریداران قرار می دهند. در هنگام خرید روغن موتور، اگر متوجه شدید که فروشنده بر برند خاصی تاکید زیادی دارد، آن را کنار بگذارید.

قیمت روغن موتور

اگر قصد خرید روغن موتور مخصوص خودروی خود را دارید، قبل از خرید چندین فروشگاه اینترنتی را بررسی کرده و قیمت تقریبی محصول مورد نظر خود را تعیین کنید. در صورتی که روغن موتور انتخابی قیمت بسیار پایین تری نسبت به برندها و فروشگاه های دیگر داشته باشد، به احتمال زیاد محصول از کیفیت خوبی برخوردار نیست و تقلبی است. در انتخاب روغن موتور اصل و باکیفیت همیشه به قیمت آن توجه کنید زیرا محصولات اصلی قیمت بالاتری نسبت به تقلبی دارند.

توجه به ظاهر و بسته بندی

یکی یکی دیگر از راه های تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی، بررسی ظاهر محصول و نوع بسته بندی آن است. سازندگان روغن موتور همواره از قوطی های مرغوب و مناسب برای محصولات خود استفاده می کنند. هنگام خرید روغن موتور به ظاهر بسته بندی دقت کنید.

بسته بندی روغن موتور نباید دارای فرورفتگی، شکستگی، ترک و خط و خش غیر معمول باشد. نکته دیگر مربوط به وجود خطا در فونت و املای روغن موتور تقلبی است که باید به آن نیز توجه شود.

مهر و موم روغن موتور

وقتی دریچه روغن موتور را باز می کنید، یک لایه نازک می بینید که در واقع به معنای آب بند روغن است. این لایه باید به طور معمول و محکم به دهانه قوطی روغن چسبانده شود و هرگونه خرابی یا پارگی مهر و موم مذکور می تواند نشانه تقلبی بودن محصول باشد.

به رنگ روغن موتور دقت کنید

با بررسی و مقایسه رنگ روغن موتور می توانید نمونه اصلی را از تقلبی تشخیص دهید. روغن موتور اصل شفاف و زرد است در حالی که روغن موتور تقلبی قهوه ای تیره است. علاوه بر این، اگر روغن موتور را بین دو انگشت لمس کنید، می توانید تشخیص دهید که اصل یا تقلبی است.

روغن های تقلبی دارای ناخالصی هایی هستند که با لمس انگشتان شما قابل تشخیص است. علاوه بر این، این ناخالصی ها به مرور زمان ته نشین می شوند و نشان دهنده کیفیت پایین روغن هستند.

ویسکوزیته روغن موتور

ویسکوزیته یا ویسکوزیته نشان دهنده مقاومت مایع در برابر جریان است. روغن موتور اصلی ویسکوزیته خاصی دارد. اگر روغنی که انتخاب می کنید ویسکوزیته کمتر یا بالاتری داشته باشد، به احتمال زیاد تقلبی است. استفاده از چنین روغن هایی مطمئناً آسیب های جبران ناپذیری به قسمت های داخلی موتور خودرو وارد می کند.

بو و شفافیت روغن موتور

یکی دیگر از راه های تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی توجه به بو و شفافیت آن است. روغن موتور اصلی فاقد بو و عطر است، در حالی که برخی از روغن های تقلبی بوی تند و غیرعادی تقریباً شبیه بوی روغن سوخته و نفت دارند. همچنین روغن موتور اصلی شفاف به نظر می رسد اما روغن موتور تقلبی کدر و تیره رنگ است.

سطح روغن را در موتور پایین بیاورید

یکی یکی از ویژگی های اصلی روغن موتور تقلبی که پس از استفاده در موتور خودرو نمایان می شود تبخیر سریع آن است که می تواند مالک را نگران کند. روغن موتور اصل در طول زمان کیفیت اولیه خود را حفظ می کند اما روغن موتور تقلبی در دمای بالا تبخیر شده و حجم خود را از دست می دهد.

مشکلات استفاده از روغن موتور تقلبی

همانطور که قبلا ذکر شد روغن موتور نقش بسیار مهمی در عملکرد روان قطعات موتور دارد و استفاده از نمونه های تقلبی می تواند عوارض زیادی را به همراه داشته باشد. مشکلات اصلی هنگام استفاده از چنین روغن هایی عبارتند از:

  • استهلاک بیشتر قطعات و کوتاه شدن عمر مفید آنها
  • روغن موتور می سوزد
  • افزایش مصرف سوخت و افزایش آلایندگی موتور
  • پمپ روغن و فیلتر خراب شده است
  • کاهش عملکرد و شتاب خودرو
  • هزینه های بالا برای تعمیر قطعاتی مانند سیلندر، پیستون و سوپاپ

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا