دانستنی ها

عوارض روغن زیتون: 16 مضرات جدی روغن زیتون برای بدن را بشناسید!

اگرچه روغن زیتون همیشه به عنوان یک روغن مفید شناخته شده است، اما باید بدانید که مصرف بیش از حد و نادرست این روغن می تواند عوارض و مشکلاتی را در سلامت بدن ایجاد کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، روغن زیتون در واقع حاوی کالری زیادی است و مصرف زیاد روغن زیتون باعث چاقی می شود. از سوی دیگر، در حالی که محتوای چربی بالای این روغن ممکن است برای برخی از انواع پوست مفید باشد، ممکن است در برخی دیگر مشکلاتی مانند آکنه در صورت و بدن ایجاد کند. بنابراین استفاده صحیح از روغن زیتون و دانستن مضرات آن می تواند به شما در استفاده از این روغن با عوارض جانبی کمتر کمک کند. در این مقاله می توانید با تمام مضرات و عوارض روغن زیتون آشنا شوید.

۱- کالری بالا یکی از مضرات روغن زیتون است

روغن زیتون علیرغم فواید زیادی که دارد، روغنی پرکالری است. چاقی و اضافه وزن از مهم ترین عوارض روغن زیتون است. هر قاشق غذاخوری از این روغن تقریباً 120 کالری دارد. مصرف بیش از حد این چربی می تواند منجر به چاقی و افزایش تعداد کالری شود. بنابراین بهتر است از روغن زیتون به مقدار محدود در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

2- حرارت دادن روغن زیتون آن را سمی می کند

روغن زیتون برای حرارت دادن مناسب نیست. وقتی روغن زیتون بیش از حد گرم می شود، مواد موجود در آن اکسید شده و تبدیل به روغن هیدروژنه می شود. این واکنش باعث تشکیل چربی های ترانس و سمی می شود که برای سلامتی فوق العاده مضر هستند. اگر از روغن فرابکر برای پخت و پز استفاده می کنید، بهتر است روغن را بیش از 176 درجه سانتیگراد گرم نکنید.

در واقع یکی از مهم ترین مضرات روغن زیتون فرابکر این است که پس از گرم شدن، سمی و مضر می شود و در نتیجه نیاز به مراقبت و توجه بیشتری دارد. گرم شدن بیش از حد روغن زیتون امگا 3 آن را از بین می برد و ساختار مولکولی روغن را تغییر می دهد. بنابراین استفاده از روغن زیتون حرارت دیده می تواند کلسترول بد خون را افزایش داده و باعث بیماری های قلبی شود.

در واقع روغن زیتون در صورت استفاده صحیح برای سلامتی مضر نیست. روغن زیتون صدها سال است که در رژیم غذایی مدیترانه ای در آشپزی استفاده می شود. فقط باید از گرم کردن آن روی حرارت زیاد و برای مدت طولانی خودداری کنید.

3- روغن زیتون باعث جوش می شود

روغن زیتون یک روغن سنگین است. استفاده از این روغن روی پوست باعث بسته شدن منافذ پوست می شود. یکی از مهم ترین عوارض روغن زیتون، آکنه است. بسیاری از افراد از این روغن به صورت موضعی برای از بین بردن جای جوش استفاده می کنند. افرادی که پوست چرب دارند هرگز نباید روغن زیتون را مستقیماً به پوست خود بمالند.

4- استفاده از روغن زیتون باعث اگزما می شود

برخی افراد هنگام استفاده از روغن زیتون دچار آلرژی می شوند. مالیدن روغن زیتون به پوست باعث قرمزی و اگزما در بسیاری از افراد می شود. این ممکن است بیشتر در پوست های خشک و حساس رخ دهد. به یاد داشته باشید که استفاده از روغن زیتون برای پوست حساس نوزادان مناسب نیست و ممکن است باعث اگزما شود.

5- روغن زیتون باعث ایجاد جوش های سر سیاه می شود

جوش های سرسیاه به دلیل بسته شدن منافذ پوست ایجاد می شوند. وقتی از روغن زیتون استفاده می کنید، منافذ باز پوست بسته می شود. سپس آلاینده ها در داخل این منافذ باقی می مانند. بنابراین ادامه این روند ممکن است باعث ایجاد جوش های سرسیاه شود.
6- مصرف زیاد روغن زیتون باعث اسهال می شود

روغن زیتون سرشار از چربی است و خاصیت ملین قوی دارد. مصرف زیاد روغن زیتون ممکن است باعث اختلالات گوارشی شود. افرادی که بیش از حد از روغن زیتون استفاده می کنند معمولاً دچار اسهال می شوند.

7- مصرف زیاد روغن زیتون باعث انسداد کیسه صفرا می شود

یکی از دیگر مضرات مصرف زیاد روغن زیتون انسداد کیسه صفرا است. وقتی فردی روغن زیتون بیش از حد مصرف می کند، بیشتر مستعد ابتلا به سنگ کیسه صفرا است. کبد با مصرف روغن زیتون و ترشح صفرا سعی در امولسیون کردن چربی ها دارد. بنابراین مصرف زیاد روغن زیتون می تواند باعث سنگ کیسه صفرا و انسداد کیسه صفرا شود.

8- روغن زیتون باعث افزایش چربی پوست می شود

احتمالاً در مورد فواید و مضرات روغن زیتون برای پوست صورت زیاد شنیده اید. با این حال باید بدانید که روغن زیتون حاوی مقدار زیادی چربی است و به همین دلیل یکی از مهمترین مضرات روغن زیتون برای پوست صورت افزایش ترشح سبوم است. اگر پوست شما چرب است، باید بدانید که استفاده از روغن زیتون باعث افزایش چربی، سوزش و قرمزی پوست شما می شود.

9- روغن زیتون برای پوست های خشک مناسب نیست

روغن زیتون حاوی مقدار زیادی چربی است اما برای پوست های خشک مناسب نیست. تحقیقات نشان می دهد که اسید اولئیک موجود در روغن زیتون، هیدراتاسیون طبیعی پوست را مختل می کند. بنابراین روغن زیتون برای پوست های خشک مناسب نیست.

10- روغن زیتون باعث بیماری های مختلفی می شود

روغن زیتون سرشار از اسیدهای چرب تک غیراشباع است. هر قاشق غذاخوری از این روغن تقریباً 14 درصد چربی اشباع شده و 120 کالری دارد. روغن زیتون 3 برابر چربی سینه مرغ است. مصرف زیاد این روغن می تواند باعث بیماری هایی مانند تصلب شرایین، چاقی، حمله قلبی، سکته مغزی، سرطان سینه و سرطان روده بزرگ شود.

11- کاهش شدید قند خون یکی از عوارض روغن زیتون است

روغن زیتون قند خون را کاهش می دهد. مصرف زیاد این روغن باعث افزایش مقاومت به انسولین می شود. به همین دلیل می تواند باعث کاهش قند خون، تعریق، لرزش و ضعف به خصوص در بیماران دیابتی شود.

12- کاهش شدید فشار خون یکی از مضرات روغن زیتون است

روغن زیتون برای سلامت افراد دیابتی بسیار مفید است. با این حال، مصرف بیش از حد می تواند باعث افت شدید فشار خون شود. افرادی که مقادیر زیادی از این روغن را مصرف می کنند مستعد فشار خون پایین، سرگیجه، سرگیجه، سکته مغزی و نارسایی کلیه هستند.

13- مصرف زیاد روغن زیتون باعث افزایش التهاب می شود

روغن زیتون دارای محتوای چربی بالایی است. مصرف بیش از حد چربی باعث افزایش التهاب در بدن می شود. اسید اولئیک بالای موجود در روغن زیتون باعث ترشح لیپوپلی ساکاریدها می شود. این ماده از روده وارد جریان خون می شود و سطح التهاب را در بدن افزایش می دهد.

14- چرب بودن مو یکی از مضرات روغن زیتون برای مو است.

استفاده از روغن زیتون در برخی افراد باعث خارش و قرمزی پوست سر می شود. از طرفی روغن زیتون حاوی مقدار زیادی روغن است و می تواند موهای شما را بسیار چرب کند. بهتر است این روغن را در ترکیب با سایر روغن های مو استفاده کنید.

15- یکی از عوارض روغن زیتون روی ابروها حساسیت پوستی است.

مصرف مقدار محدود روغن زیتون روی ابروها مفید است. اما باز هم این موضوع برای همه صادق نیست. برخی از افراد هنگام استفاده از روغن زیتون به ابروهای خود از حساسیت و حساسیت پوستی شکایت دارند. از سوی دیگر، استفاده بیش از حد از روغن زیتون در ناحیه ابرو ممکن است باعث افزایش چربی در این ناحیه شود.

16- استفاده موضعی از روغن باعث جذب آلودگی می شود

استفاده از روغن روی پوست یا مو باعث افزایش جذب آلودگی می شود. بنابراین هرگز قبل از بیرون رفتن از روغن موضعی استفاده نکنید. اگر از روغن به صورت موضعی استفاده می کنید، حتما بعد از چند دقیقه تا چند ساعت آن را بشویید.

مصرف روزانه روغن زیتون

روغن زیتون در صورت استفاده به مقدار مناسب به سلامت بدن آسیبی نمی رساند و فواید بی شماری برای بدن به همراه دارد. روغن زیتون باید تقریباً 14 درصد از کل کالری دریافتی روزانه شما را تامین کند. بهتر است تقریباً 2 قاشق غذاخوری یا 28 گرم از این روغن در روز مصرف شود. همچنین باید بدانید که هنوز اطلاعات کافی در مورد استفاده از روغن زیتون در دوران بارداری وجود ندارد. بنابراین بهتر است در دوران بارداری و شیردهی از این روغن در حد اعتدال استفاده شود.

نتیجه نهایی

روغن زیتون همیشه به عنوان روغنی سرشار از خواص و فواید شناخته شده است. البته باید بدانید که مصرف این روغن باید در حد متوسط ​​باشد. هنگامی که از روغن زیتون بیش از حد و به طور نادرست استفاده می کنید، می تواند اثرات جدی برای سلامتی داشته باشد. قبل از استفاده موضعی از این روغن، حتما آن را روی قسمت کوچکی از پوست خود آزمایش کنید. زیرا برخی افراد به روغن زیتون حساسیت دارند و مصرف این روغن باعث خارش و حساسیت می شود.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا