اخبار روز

با روی کار آمدن ترامپ، وضعیت سایر کشورها چگونه خواهد بود؟/ترس از بازگشت

به گزارش مگتو، شمارش معکوس برای اتفاقاتی که در نوامبر 2024 (حدود هشت ماه دیگر) در ایالات متحده آمریکا رخ خواهد داد، مدت هاست در سراسر جهان آغاز شده است. شصتمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در شرایطی برگزار می شود که ترس از نامزدی دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین، دولت ها و ملت ها را فرا گرفته است. در حالی که این ترس با توجه به سابقه تصمیمات وی در دوران ریاست جمهوری و همچنین نظرات سخیف و نگران کننده وی غیرواقعی نیست، اما عامل فزاینده رسانه های جهانی در ترویج و تشدید این ترس غیرقابل انکار است. این مشکل زمانی حادتر می شود که به ارتباط عمیق فناوری های دیجیتال و رسانه با جناح چپ جهانی که دموکرات ها به آن تعلق دارند توجه کنیم و ما را به تحلیل های مستقل از فضای رسانه ای موجود سوق دهد.

با این وجود، تغییر رویکردهای سیاست خارجی ایالات متحده به دلیل توجه دو قطبی دموکرات ها و جمهوری خواهان به نیروهای سیاسی ایالات متحده امری اجتناب ناپذیر است. البته هر دو طرف به اندازه ایران برای ما خطرناک هستند. اگرچه دموکرات‌ها همیشه از ابراز تند و اعمال خصومت خود اجتناب می‌کنند و این امر احتمالاً تنش‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد، اتفاقاً این موضوع به دلیل ظاهر فریبنده و هضم ملایم آنها می‌تواند به همان اندازه خطرناک باشد. اما اکنون وضعیت کمی پیچیده تر شده است. به نظر می رسد که انتقال از دولت بایدن به دولت ترامپ بسیار مهم خواهد بود، به ویژه به دلیل شکاف عمیق بین مواضع سیاسی آنها و شرایط آشفته جهانی که این تغییر در آن رخ می دهد.

طی این سال ها، دولت بایدن به دنبال بازگرداندن نقش آمریکا برای دهه 2020 و پس از آن بوده است. او می خواست ابرقدرتی بسازد که در امنیت اقتصادی محتاط تر باشد و در عین حال درگیری با دشمنان و نزدیکی به متحدان را حفظ کند و در استفاده از نیروی نظامی گزینشی تر باشد.

اما با نزدیک شدن به انتخابات و انتظار رقابت سخت، دولت‌ها در سراسر جهان در حال آماده‌سازی طرح‌های جایگزین برای آمریکا تحت دولت ترامپ هستند. در چنین شرایطی، انجام تعهدات جو بایدن پس از سال 2024 از جمله راه حل دو دولتی در اسرائیل و فلسطین دشوار خواهد بود. به نظر می رسد دوره دوم ریاست جمهوری ترامپ با دوره اول او متفاوت خواهد بود، هم از نظر آشفتگی بیشتر در جهان و هم از نظر تحمل کمتر آقای ترامپ.

رفتار، تصمیمات و اظهارنظرهای ترامپ به گونه ای است که نمی توان به راحتی آنها را پیش بینی کرد و به اندازه کافی برنامه ریزی کرد. توضیح می‌دهد که ترامپ به راحتی با کشورها و بر این اساس، استراتژی حمایت از جنگ، رابطه خطی دوستی-دشمن ایجاد نمی‌کند. متحدان او باید آماده باشند تا حمایت او را در هر زمانی قطع کنند و دشمنانش ممکن است از او پیشنهاد معامله دریافت کنند.

در مورد متحدان، دو جزء تراز تجاری و سهم هزینه های دفاعی در تولید ناخالص داخلی برای ترامپ بسیار مهم به نظر می رسد.

بر اساس محاسبات، در سال 2023، از 38 متحد ایالات متحده در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و آسیا، ایالات متحده در 26 کشور دارای کسری تجاری بوده و همانطور که در نمودار زیر نشان داده شده است، 26 کشور کمتر هزینه کرده اند. نسبت به سال گذشته بیش از 2 درصد از تولید ناخالص داخلی برای دفاع هزینه شده است. این بدان معناست که وضعیت در هر دو حوزه کلیدی برای ترامپ جدی است.

در میان متحدان، به نظر می رسد وضعیت برای تایوان و اوکراین حتی بدتر باشد. از دیدگاه ترامپ، این کشورها مظنون به پذیرش رایگان از ایالات متحده هستند. با توجه به وسعت تایوان، این کشور مازاد تجاری بزرگی با ایالات متحده دارد که بین ژانویه تا نوامبر 2023 حدود 45 میلیارد دلار تخمین زده می شود. اگرچه این کشور هزینه های دفاعی خود را به 2.5 درصد تولید ناخالص داخلی افزایش داده است، اما همچنان به حضور نظامی گسترده ایالات متحده در آسیا برای جلوگیری از تهاجم احتمالی چین نیاز دارد. در مورد اوکراین، برخی تحلیلگران بر این باورند که ترامپ می‌تواند از جنگ به عنوان تخلیه استفاده کند، اگرچه به نظر می‌رسد حمایت ایالات متحده که کمتر از 10 درصد بودجه دفاعی سالانه آن است، عمدتاً به دلیل آسیب‌هایی که به روسیه وارد می‌شود، به نفع خود آمریکا باشد. دیدن منابع آمریکا و تلاش برای سوق دادن اوکراین به صلح با روسیه.

تا جایی که به دشمنان مربوط می شود، بدون شک ایران، چین، روسیه و کره شمالی اولین ها هستند. به طور کلی، به نظر می‌رسد سیاست‌های ترامپ در قبال دشمنانش شامل تهدید به امتیاز دادن و همچنین گشودگی گاه به گاه برای معاملات متحول کننده است. با توجه به تحسین ترامپ از پوتین، روسیه می تواند انتظار مهربان ترین رفتار را داشته باشد. اما در مورد چین، به دلیل ناامیدی ترامپ از مذاکرات گذشته، ادامه خصومت متقابل در سیاست دو کشور قابل انتظار است.

در مورد ایران، محتمل ترین گزینه اعمال تحریم های تهاجمی علیه ایران است. برخی بر این باورند که او ممکن است تلاش کند ایران و گروه های مقاومت منطقه ای را برای موافقت با یک توافق صلح منطقه ای متقاعد کند. این مشکل به ویژه پس از آن تشدید شد که دولت وی موفق شد پیمان ابراهیم را بین اسرائیل و چندین کشور عربی در سال 2020 منعقد کند.

در مجموع، تحلیلگران بر این باورند که این احتمال وجود دارد که در دوران ریاست جمهوری ترامپ، جهان شاهد فرسایش بیشتر قوانین بین المللی، از تجارت گرفته تا حقوق بشر باشد. فرسایشی که سازمان های بین المللی به سختی قادر به پر کردن شکاف ایجاد شده و برای کشورهای فقیر با نهادهای داخلی ضعیف خواهد بود.

جهان منتظر است تا ببیند آیا نوامبر 2024 چالش جدیدی به چالش های جهانی موجود خواهد افزود یا خیر.

منبع: مجله کارانه

311311

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا