اخبار روز

پنج ویتامین موثر برای درمان یبوست

به گزارش مگتوعادات غذایی نادرست مانند جویدن ناکافی غذا (به طور متوسط ​​هر لقمه باید 30 بار جویده شود)، صحبت کردن، تماشای تلویزیون و مطالعه در حین غذا خوردن، خوابیدن بلافاصله بعد از غذا خوردن و غذا خوردن در هنگام عدم گرسنگی از عوامل اصلی یبوست هستند. هستند؛ پس از این عادت های بد دوری کنید.

ایسنا نوشت: اگر از غذاهای خشک مانند برنج، نان سفید، نان باگت، سرخ کردنی ها و چاشنی ها زیاد استفاده می کنید، مقدار آنها را کاهش دهید و از غذاهایی مانند سوپ کم چرب، آش کدو حلوایی، بورانی، سوپ چغندر، شیر برنج و فرنی استفاده کنید. مقداری روغن بادام طبیعی، روغن زیتون یا روغن کنجد اضافه کنید و به غذا اضافه کنید. به یاد داشته باشید که آب عدس و آب کلم ملین هستند، اما عدس و کلم قابض هستند و باید از مصرف آن پرهیز کرد.

اگر در معرض هوای گرم هستید یا به شدت عرق می کنید، نوشیدنی های خنک مانند شربت آلو، هندوانه، خیار، دوغ و آب جو بنوشید.

مصرف برخی ویتامین ها نیز می تواند به رهایی از این عارضه کمک کند. البته قبل از مصرف یا خرید مکمل های ویتامین، باید با پزشک خود مشورت کنید. زیرا ممکن است بسیاری از ویتامین ها برای نوزادان، افراد مبتلا به اختلالات گوارشی، افراد مبتلا به بیماری های مزمن و غیره مفید نباشند.

به گفته وزارت بهداشت، درمان و ارتقای سلامت، مصرف پنج ویتامین می تواند به تسکین علائم یبوست کمک کند، از جمله موارد زیر:

_ اسید فولیک: به اسید فولیک یا ویتامین B9 نیز معروف است. کمبود اسید فولیک گاهی اوقات منجر به یبوست می شود. در صورت امکان، به جای مصرف مکمل های اسید فولیک، از غذاهای غنی از اسید فولیک استفاده کنید. غذاهای غنی از فولات عبارتند از اسفناج، نخود، غلات صبحانه و برنج غنی شده با اسید فولیک. حد بالایی اسید فولیک که اکثر بزرگسالان می توانند تحمل کنند 1000 میکروگرم است.

ویتامین B12: کمبود این ویتامین می تواند باعث یبوست شود. اگر یبوست شما به دلیل کمبود ویتامین B12 است، افزایش مصرف روزانه ممکن است به تسکین علائم کمک کند. به استثنای مکمل ها، غذاهای غنی از ویتامین B12 عبارتند از جگر گاو، ماهی قزل آلا، ماهی قزل آلا و ماهی تن. بیشتر بزرگسالان باید 2.4 میکروگرم ویتامین B12 در روز مصرف کنند.

ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است. از آنجایی که بدن می تواند از مقدار مشخصی ویتامین C استفاده کند، دوز بالای آن می تواند باعث اسهال شود. با این حال، این اثر تنها در صورتی که از یبوست رنج می برید، بزاق شما را خوشحال می کند. مصرف 1000 میلی گرم از این ویتامین سه بار در روز برای افزایش حرکات روده توصیه می شود. اما زیاده روی در مصرف آن مضر است و منجر به حالت تهوع و گرفتگی معده می شود.

_ ویتامین B5: یا اسید پانتوتنیک، انقباض عضلانی دستگاه گوارش را تحریک می کند و به دفع کمک می کند. مصرف روزانه توصیه شده ویتامین B5 برای اکثر بزرگسالان 5 میلی گرم است. اکثر زنان شیرده باید روزانه 7 میلی گرم از این ویتامین را مصرف کنند.

_ ویتامین B1: یا تیامین، به بهبود فرآیند گوارش کمک می کند و سطوح پایین آن با علائمی مانند یبوست همراه است. اکثر زنان باید روزانه 1.1 میلی گرم و مردان 1.2 میلی گرم ویتامین B1 مصرف کنند.

۴۷۴۷

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا