دانستنی ها

تمرکز کافی نیست؟ این روش ها را امتحان کنید

به طور کلی، تمرکز مهارتی است که به شما کمک می کند تمام توجه خود را روی یک مشکل متمرکز کنید. قدرت تمرکز سپری در برابر حواس پرتی است و بهره وری ذهنی را افزایش می دهد. سطح تمرکز ممکن است بین افراد متفاوت باشد و میزان آن اغلب تحت تأثیر چندین متغیر است.

چه عواملی باعث اختلال در تمرکز می شود؟

به گزارش مگتو، مشکلات زمینه ای: اختلالات خواب مانند افسردگی یا آپنه خواب می تواند توانایی تمرکز را کاهش داده و تاثیرات منفی بر بینایی یا شنوایی داشته باشد. وقتی زمان زیادی را صرف درک یک متن می‌کنید یا صرفاً به صحبت‌های دیگران گوش می‌دهید، از مغزتان فراتر از ظرفیتش استفاده می‌کنید.

عوارض جانبی دارو: برخی داروها، به ویژه داروهای ضد افسردگی یا داروهای ضد حساسیت، می توانند سرعت پردازش مغز و توانایی تمرکز را کاهش دهند.

مصرف الکل: مصرف زیاد مشروبات الکلی با ایجاد اختلال در خواب و کاهش کارایی ذهنی بر تمرکز تاثیر منفی می گذارد.

اطلاعات اضافی: تلویزیون، اینترنت و غیره ما روزانه با اطلاعات بمباران می شویم. وارد کردن اطلاعات بیش از حد به مغز به سیستم پردازش اطلاعات مغز فشار وارد می کند و به راحتی باعث از دست دادن تمرکز می شود.

راه های افزایش تمرکز

ذهن آگاهی: ذهن آگاهی یا توجه آگاهانه یک تکنیک عملی برای حضور در لحظه حال است. ذهن آگاهی مغز را آموزش می دهد تا در لحظه زندگی کند. برای توسعه ذهن آگاهی، هر روز چند دقیقه بی حرکت بنشینید، چشمان خود را ببندید و روی تنفس خود تمرکز کنید. مراقب تنفس خود باشید، زمانی که احساس کردید ذهن خود سرگردان است، ذهن خود را تحریک کنید و بلافاصله روی تنفس خود تمرکز کنید.

بازی های ذهنی: هدف از انجام این بازی ها بهبود مهارت ها یا بهتر شدن در انجام آن ها نیست، بلکه بهبود عملکرد شناختی در زندگی روزمره است. شواهد نشان می دهد که با انجام بازی های فکری و افزایش تدریجی سطح عملکرد در این بازی ها می توان قدرت تمرکز را افزایش داد.

آدامس جویدن: طبق یک مطالعه در سال 2015، جویدن آدامس می تواند هوشیاری را افزایش دهد. نتایج این مطالعه نشان داد که جویدن آدامس در طول روز با افزایش بهره وری در کار و کاهش مشکلات شناختی مرتبط است.

استراحت: استراحت کافی به مغز فرصت بهبودی می دهد. این به مغز این امکان را می دهد که کارآمدتر کار کند و در حین کار یا مطالعه تمرکز بیشتری داشته باشد.

سبک زندگی سالم تر: بسیاری از جنبه های یک سبک زندگی سالم می تواند به بهبود تمرکز کمک کند. مهمترین بخش یک سبک زندگی سالم، خواب کافی و ورزش منظم است. بر اساس تحقیقات انجام شده بین ورزش و عملکرد شناختی به ویژه تمرکز و توجه در انسان رابطه مستقیم وجود دارد.

ورزش دسترسی بدن به مواد شیمیایی مغز را افزایش می دهد. این فرآیند باعث تقویت عملکرد مغز، کاهش استرس و بهبود کیفیت خواب می شود.

با بهبود کیفیت خواب، هورمون های مضر استرس و پروتئین های مخرب مغز کاهش می یابد. برای این منظور هر شب حدود 8 ساعت بخوابید و 150 دقیقه ورزش هوازی مانند پیاده روی سریع در هفته انجام دهید.

رژیم غذایی متعادل: مهمترین استراتژی برای حفظ سلامت و عملکرد مغز، پیروی از یک الگوی غذایی سالم است که شامل مقدار زیادی میوه، سبزیجات، حبوبات و غلات کامل است. سعی کنید پروتئین را از منابع گیاهی و ماهی دریافت کنید و روغن های سالم مانند روغن زیتون یا کانولا را جایگزین چربی های حیوانی و اشباع کنید.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا