اخبار روز

4 دلیل که چرا سیستم عامل اندروید انتخاب بهتری نسبت به iOS است

تصور کنید سال 2007 است که استیو جابز با آن یقه یقه اسکی مشکی روی صحنه می آید و برای اولین بار از آیفون اپل رونمایی می کند. این دستگاه انقلابی ساخته شده از شیشه و فلز با طراحی شیک و مدرن دنیای تلفن های همراه را دوباره تعریف می کند.

از سوی دیگر انقلاب دیگری رخ داد. در همان سال، گوگل یک استارتاپ کمتر شناخته شده به نام Android Inc را خریداری کرد. این استارت آپ در واقع پایه اصلی رقابت نزدیک بین سیستم عامل های اندروید و iOS در دنیای گوشی های هوشمند را پایه گذاری کرد.

به گزارش گجت نیوز، ریشه های اندروید به اوایل دهه 2000 برمی گردد. سیستم عامل اندروید به عنوان مفهومی در نظر گرفته شد که می تواند بستری ویژه برای ارائه نوع جدیدی از تجربه تلفن همراه باشد.

برخلاف iOS که فقط برای دستگاه‌های با برند اپل توسعه داده شد، اندروید به عنوان یک سیستم عامل برای انبوه دستگاه‌های هوشمند توسعه یافت. گوگل می خواست پلتفرمی اساسی برای تولیدکنندگان فراهم کند تا سیستم عامل اندروید را بر اساس دستگاه و هدف خود سفارشی کنند. با این کار، غول فناوری تنوع و خلاقیت را به اکوسیستم اندروید آورد.

خط مقدم جنگ بین سیستم عامل های اندروید و iOS

معرفی اولیه آیفون بلافاصله و در سطح جهانی مورد استقبال قرار نگرفت. سیستم بسته، فروشگاه اپلیکیشن محدود و نبود عملکردهای اساسی مانند کپی پیست در سیستم عامل iOS به ویژه مورد انتقاد قرار گرفت. در حال حاضر تعداد بیشتری از گوشی های اندرویدی وارد بازار شده اند.

در این شرایط، کاربران می توانستند بر اساس نیاز و علایق خود، دستگاه مورد علاقه خود را از میان سخت افزارهای مختلف انتخاب کنند. شاید ساخت و پرداخت این نسل اول گوشی های اندرویدی به اندازه آیفون گران نبوده باشد. اما آنها همچنان قیمت پایین تری داشتند و به جمعیت بیشتری اجازه خرید گوشی هوشمند دادند.

نبرد بین این دو سیستم عامل به تدریج در سال های پس از معرفی آنها شدت گرفت. اپل سیستم عامل iOS خود را بهبود بخشیده و سعی در رفع نواقص اولیه خود داشته است.

غول کوپرتینویی به توسعه دهندگان این فرصت را داد تا با معرفی ویژگی های کاربردی مانند اپ استور تا حد امکان برنامه های کاربردی را توسعه دهند. از طرفی اندروید سعی کرد بیشتر بر روی باز بودن و سفارشی سازی سیستم عامل خود تمرکز کند.

کاربران سیستم عامل اندروید می‌توانند صفحه اصلی را شخصی‌سازی کنند و همچنین برنامه‌های شخص ثالث را از منابع خارج از Play Store دریافت کنند. آنها توانستند ظرفیت داخلی دستگاه خود را با حافظه خارجی افزایش دهند. در حالی که گوشی های آیفون نمی توانستند.

آزادی فردی شدن

این موضوع در تمامی مقایسه های سیستم عامل اندروید و iOS مشهود است و همیشه صادق است. اندروید همچنان در تغییر صفحه اصلی، صفحه قفل و آیکون های برنامه انعطاف پذیری بیشتری نشان می دهد.

در دستگاه‌های اندرویدی، حتی می‌توانید رابط کاربری را با استفاده از ابزارهایی مانند Nova Launcher تغییر دهید. در طول سال ها، اپل سعی کرده است قابلیت شخصی سازی و اعمال تغییرات را در iOS اضافه کند. با این حال، این سیستم عامل هنوز به اندازه اندروید کاربرپسند و جامع نیست.

نکته کاربردی: می توانید صفحه اصلی را در سیستم عامل اندروید بچرخانید و آن را در حالت افقی مشاهده کنید. همیشه بهتر است کنترل زیادی بر ظاهر دستگاه هوشمند خود داشته باشید. حتی اگر فقط یک برنامه را به صفحه اصلی اضافه کنید یا ابزارک ها را در جهات مختلف صفحه گسترش دهید.

شایعاتی وجود دارد که اپل ویژگی های سفارشی سازی بیشتری را در iOS 18 معرفی خواهد کرد. به نظر می رسد اپل به خوبی می داند که در این زمینه ها از سیستم عامل اندروید عقب مانده است.

بسیاری از کاربران ظاهر فعلی صفحه اصلی و کتابخانه برنامه در iOS فعلی را نامرتب و نادرست می دانند. آنها اغلب ترجیح می دهند برنامه هایی را که نصب کرده اند در قالب لیست و به صورت کلی مشاهده کنند.

در حال حاضر، برای یافتن اپلیکیشنی که به صفحه اصلی پین نشده است، کاربران باید به آخرین صفحه اصلی موجود بروند و ببینند اپل تصمیم گرفته است اپلیکیشن جدید را در کدام دسته قرار دهد.

دسترسی آسان به برنامه های اندروید

به گفته بسیاری از کارشناسان و کاربران، بسته نرم افزاری استاندارد گوگل در سیستم عامل اندروید بهتر از اپلیکیشن های iOS است. البته در این مورد استثناهایی وجود دارد.

ما باید Gmail را با Apple Mail، Google Docs را با Pages، Google Maps را با Apple Maps و Google Photos را با Apple Photos مقایسه کنیم. به نظر می رسد که کاربران اغلب محصولات گوگل را بر اساس این مقایسه ترجیح می دهند. از سوی دیگر، بسیاری از کاربران اپل موزیک را بیشتر از رقیب گوگل خود دوست دارند.

زمانی برای بررسی دقیق همه دلایل وجود ندارد. اما به طور کلی، برنامه های گوگل به دلیل سریع، قابل اعتماد بودن و مهمتر از همه، در دسترس بودن در چندین پلتفرم شناخته شده اند.

برای مثال، اگر کاربری تصمیم بگیرد فیلمی را از گوگل کرایه کند، می‌تواند تصور کند که تقریباً در همه دستگاه‌ها به خوبی پخش می‌شود. از طرف دیگر، اجرای Apple TV بر روی سیستم عامل اندروید می تواند چالش برانگیز و پر از مشکلات باشد.

در این قسمت به طور عمده به مقایسه بین اپلیکیشن ها و سرویس های ارائه شده توسط گوگل و اپل اشاره کردیم و تمرکز را از مقایسه محض بین سیستم عامل های اندروید و iOS منحرف کردیم.

این یک واقعیت است که به عنوان یک کاربر دستگاه اپل و غیر اپل، بیشتر اوقات ترجیح می دهید از خدمات گوگل استفاده کنید. زیرا زندگی شما را آسان تر می کند. علاوه بر این، اگر نرم‌افزار و خدمات Google را ترجیح می‌دهید، می‌توانید به‌روزرسانی‌های بیشتر و سریع‌تری را در دستگاه‌های Android خود دریافت کنید.

کنترل بیشتر در برنامه های سیستم عامل اندروید

وقتی صحبت از برنامه‌ها می‌شود، چیزی که باید در نظر داشت این است که اندروید به توسعه‌دهندگانش اجازه می‌دهد تا خلاقیت‌های خود را عمیقاً در سیستم عامل ادغام کنند. اپل برای این مجوز گسترده همیشه امنیت سیستم عامل اندروید را زیر سوال برده است.

برنامه هایی مانند Tasker به کاربران اجازه می دهد تا اتوماسیون ها و روال های مختلفی را ایجاد کنند. این نرم افزار نشان می دهد که افرادی که دوست دارند عملکردهای سیستم را کشف و دستکاری کنند، اندروید را به iOS ترجیح می دهند. به همین دلیل بسیاری از علاقه مندان باز بودن سیستم عامل اندروید را برتر می دانند.

این به شما امکان می دهد تا یک دسته کامل از برنامه های کاربردی مفید را در سیستم عامل اندروید کشف کنید که اصلاً در iOS وجود ندارند. به عنوان مثال، برنامه‌هایی را برای بررسی سلامت و استفاده باتری، عیب‌یابی شبکه‌های Wi-Fi و مدیریت فایل‌ها در نظر بگیرید.

شاید برخی از کاربران به این برنامه ها اهمیتی ندهند، اما اکثریت مردم همچنان می خواهند به این ویژگی ها دسترسی داشته باشند.

جدا از این اپلیکیشن ها، سیستم عامل اندروید نیز راه های بیشتری برای استفاده از آن ها ارائه می دهد. اکنون می توانید چندین نسخه از یک برنامه را روی دستگاه اندروید خود نصب کنید.

حتی می توانید دو برنامه را در کنار هم روی یک صفحه اجرا کنید و تغییراتی را در برنامه های پیش فرض سیستم ایجاد کنید. به عنوان مثال، می توانید یک برنامه جداگانه برای مدیریت پیام های متنی نصب کنید. این قابلیت ممکن است هرگز برای سیستم عامل iOS در دسترس نباشد.

درک مستقیم در سیستم عامل اندروید

به گفته اکثر کاربران، برخی از روش‌های مدیریت نرم‌افزار اساسی در گوشی‌های اندرویدی کارآمدتر عمل می‌کنند. برای ساده کردن این مفهوم پیچیده، مثالی می زنیم: ژست جهانی بازگشت به منو! در گوشی اندرویدی تنها با یک دکمه می توانید به منوی صفحه قبلی بازگردید.

این اپراتور در برخی از برنامه های iOS وجود دارد. با این حال، پایداری در کل اکوسیستم هنوز به دست نیامده است. در این شرایط، کاربران آیفون معمولا از دکمه بازگشت کوچک استفاده می‌کنند یا به اپ سوئیچر مراجعه می‌کنند.

سپس باید به اطلاعیه ها اشاره کنیم. با این حال، گاهی اوقات به سلیقه شخصی بستگی دارد. بسیاری از کاربران سیستم عامل اندروید را ترجیح می دهند زیرا اعلان های خوانده نشده در نوار وضعیت باقی می مانند.

این اعلان ها همچنان روی صفحه دستگاه قابل مشاهده خواهند بود. در سیستم عامل iOS آنها در مرکز اطلاع رسانی ناپدید می شوند.

اگر از زمان معرفی آیفون از همان گوشی استفاده می‌کنید و هرگز سیستم عامل اندروید را امتحان نکرده‌اید، تغییر به یک دستگاه جدید ممکن است شما را گیج کند. اگر هر دو پلتفرم را امتحان کرده باشید، می دانید که اندروید از بسیاری جهات بر iOS برتری دارد.

به عنوان مثال، در اندروید به راحتی می توانید اعلان ها را روی صفحه قفل مشاهده کنید. در مقایسه، در iOS باید یک ویجت ویژه برای این کار اضافه کنید.

دیپلم

در سال های اخیر، نبرد بین اندروید و iOS به یک نیروی تعیین کننده تبدیل شده است. هر دو سیستم یک تجربه تلفن همراه عالی را ارائه می دهند. اما چیزی که اندروید را متمایز می کند، تاکید آن بر آزادی کاربر و توانایی شخصی سازی است.

از توانایی سفارشی کردن جزئیات در صفحه اصلی گرفته تا همگام‌سازی جامع برنامه‌ها و سایر ویژگی‌ها، هدف اندروید این است که به کاربران اجازه دهد گوشی‌های خود را بر اساس سلیقه و نیاز خود شخصی‌سازی کنند.

فرقی نمی‌کند که قیمت پایین، اکوسیستم نرم‌افزاری باز یا کنترل بیشتر روی دستگاه را ترجیح می‌دهید. در هر صورت اندروید دلایل قانع کننده تری برای پیروزی در نبرد با iOS دارد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا