اخبار روز

رایج ترین مشکلات خودروهای گیربکس دستی (+ راه حل)

گیربکس خودرو نیز با قطعات متحرک فراوانی که دارد می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند. بنابراین اگر می دانید مشکل از کجا می آید و چگونه گسترش آن را محدود کنید، یکی این یکی از مهارت هایی است که ممکن است برای همه رانندگان مورد نیاز باشد.

به گزارش گجت نیوز، خودروهای دنده دستی و اتوماتیک هر دو می توانند با مشکلات جدی در سیستم گیربکس مواجه شوند و اکثر این مشکلات در هنگام بروز با علائمی همراه هستند.

رایج ترین مشکلات گیربکس در خودروهای دنده دستی

مشکل تعویض

تعویض دنده در یک گیربکس دستی که به درستی کار می کند باید روان باشد و برای تعویض دنده فعلی مشکلی نداشته باشید. بنابراین اگر با چنین مشکلی مواجه هستید، حداقل می تواند به دلیل مشکلات الکتریکی باشد یکی یا دو جزء از سیستم انتقال نیاز به تعویض دارند.

دلایل چنین مشکلاتی حتی می تواند در خود کلاچ باشد، زیرا حتی شل شدن جزئی اتصال کلاچ، جدا شدن از دنده فعلی را دشوار می کند.

بنابراین برای رفع چنین مشکلاتی می توانید با مراجعه به کارشناس و تعویض برخی از قطعات گیربکس به راحتی آنها را برطرف کنید.

صداهای نامنظم

به طور کلی، هیچکس بهتر از شما نمی تواند تغییرات در صدای ماشین شما را تشخیص دهد. اگر ناگهان چیزی را می شنوید که قبلاً نشنیده اید، احتمالاً باید به دنبال مشکل باشید. صداهایی مانند زمزمه و ضربه معمولاً مربوط به سیستم انتقال نیرو است و می تواند در اثر آسیب به دنده های انتقال یا یک یا چند یاتاقان ایجاد شود.

صدای وزوز نیز می تواند ناشی از مشکل در در باشد مهر علاوه بر این، گیربکس خودرو بیش از حد رشد کرده و در نتیجه به دلیل ریختن روغن داخل گیربکس، چنین صدایی به وجود آمد.

به طور کلی پس از تشخیص مشکل بهتر است خودرو را نزد مکانیک ببرید تا موارد احتمالی توسط متخصص بررسی شود.

وقتی از راهرو بیرون می روی

یکی یکی از خطرناک ترین مشکلات انتقال این است که درگیر نمی شود. این می تواند در سرعت های بالا فاجعه آمیز باشد زیرا از شتاب گیری جلوگیری می کند. البته این اتفاق در مورد گیربکس های اتوماتیک نیز می تواند رخ دهد.

ساییدگی یک یا چند جزء گیربکس (بلبرینگ، کلاچ، فلایویل و غیره) ممکن است دلیل این مشکل باشد و باید تعویض شود. کاهش سطح روغن گیربکس و ورود آب به سیستم انتقال نیرو به دلیل رانندگی در مناطق سیل زده و تجمع آب در آن نیز می تواند چنین مشکلی را ایجاد کند.

چنین نقص هایی را اصلاح کنید یکی یکی از ضروری ترین اقدامات است. بنابراین اگر گیربکس شما تصادفاً یک دنده را گم کرد، در اسرع وقت خودرو را نزد مکانیک ببرید.

نشت مایعات مختلف از سیستم انتقال

روغن مخصوصی برای اطمینان از حرکت نرم قطعات در جعبه دنده در نظر گرفته شد. اگر سطح این مایع افت کند، مشکلات بیشتری به دلیل نقص در سیستم انتقال ایجاد می شود.

به طور کلی بهتر است پس از پارک کردن، مراقب مایعاتی باشید که زیر خودرویتان می ریزد. یکی یکی از مایعات قرمز رنگ ممکن است مایع انتقال باشد که به دلیل نشتی یا دلایل دیگر نشت کرده است.

البته باید توجه داشت که همه روغن های دنده قرمز نیستند. بنابراین بهتر است هنگام بررسی روغن های زیر خودرو همه جوانب را بررسی کنید.

وقتی سطح مایع گیربکس را کاهش می دهید، حتی ممکن است بویی شبیه به سوختن یک ماده شیرین را تجربه کنید. در چنین مواردی، کارشناسان توصیه می کنند که حتماً خودرو را نزد مکانیک ببرید و مشکل را برطرف کنید. نشت روغن دنده حتی می تواند منجر به آتش سوزی شود.

بوی سوزش غیر طبیعی را احساس کنید

بوی سوختگی که از چیزهای غیرمعمول در ماشین می آید هرگز خوب نیست و می تواند مربوط به مشکلات موتور، روغن سوخته، فرسودگی لنت ترمز یا آتش سوزی واقعی باشد. اما مشکلات انتقال نیز می تواند گاهی باعث ایجاد چنین بویی شود.

اگر بوی سوختن شبیه سوختن یک ماده شیرین باشد، احتمالاً سیستم انتقال نیرو بیش از حد گرم می شود. چنین گرمای بیش از حد ممکن است به دلیل سطح پایین سیال یا آسیب دیده سیال گیربکس باشد که نیاز به تعویض مایع انتقال دارد.

اگر می خواهید روغن گیربکس را خودتان تعویض کنید و متوجه اجزای تیره یا شن مانند در محفظه روغن شدید، بهتر است خودرو را نزد متخصص ببرید تا به روش اصولی کثیفی های موجود را تمیز کند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا