اخبار روز سینما

اعمال ویژه شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان/صد رکعت نماز و وضو







شب قدر شبی است که مانند بقیه سال خوب و شریف نیست و در این شب به قضاوت امور سال می پردازد. در کتاب مفاتیح الجنان نیز در مورد اعمال شب بیست و دوم ماه مبارک رمضان آمده است: این شب از دو شب قدر قبل بهتر است و در این شب از احادیث زیادی استفاده می شود، تقدیر همین شب است. و این شب، شب «جهنم» است; یعنی شبی است که دعاها مستجاب می شود و در این شب همه اعمال بر اساس حکمت الهی تعیین می شود.

در روایتی از امام باقر علیه السلام نقل شده است که در ماه رمضان مردی نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله آمد و به آن حضرت عرض کرد: من در خارج از مدینه زندگی می کنم و شتر و گوسفند دارم به طوری که من نمی توانم وارد مدینه شوم می توانم تمام شب را بمانم. شوم، دوست دارم برایم شبی قرار دهی تا به مدینه بیایم و در نماز و عبادت حضور داشته باشم. حضرت با او تماس گرفت و عصر همان روز تلفنی او را معرفی کرد.

چون شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان فرا رسید، این مرد با تمام خانواده و فرزندان و غلامان به مدینه آمدند و شب را در آنجا ماندند و صبح روز بعد به خانه خود بازگشتند.

با توجه به اهمیت شب بیست و سوم، علاوه بر تلاوت قرآن، دعای جوشن کبیر و خواندن دو رکعت نماز (در هر رکعت، پس از حمد، هفت سوره «قل هو الله احد») مرتبه خوانده می شود. و بعد از سلام گفت: «استغفر الله» وَ عتوب علیهِ) در برخی از اعمال معمول شب‌های قدر بسیار تأکید شده است.

اول: تأکید بر استحمام

برید بن معاویه می گوید: امام صادق علیه السلام را در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان غسل کردم: یک بار در شب اول و یک بار در شب آخر.

دوم: تأکید بر نگهبانی شب

از امیرالمؤمنین علیه السلام روایت شده است: «پیامبر خدا در دهه آخر ماه مبارک رمضان بستر خود را جمع می کرد و کمر خود را می بست و شب بیست و سوم خانواده خود را بیدار می کرد و… روی صورت خوابیده ها آب بپاشید .

همچنین نقل شده است که در شب بیست و سوم، فاطمه (سلام الله علیها) هیچ یک از اهل بیت خود را به خواب نگذاشت. با کم خوردن خوابشان داد و از روز اول خود را برای این شب آماده کرد و گفت: مستضعف کسی است که از خیر محروم شود. “بدون استفاده خواهد ماند.”

سوم: تأکید بر صد رکعت نماز

امام صادق علیه السلام فرمود: مستحب است در این شب صد رکعت نماز در هر رکعت بخواند: یک مرتبه حمد و ده مرتبه سوره قال هو الله احد.

امام باقر علیه السلام: «هرکس از شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان زنده بماند و در این صد رکعت نماز بخواند، خداوند جانش را به روی او می گشاید و کار دشمنانش را به دست می گیرد و او را از غرق شدن و ماندن در زیر آوار نجات می دهد. او را از دزدی و بدی های دنیا حفظ می کند و ترس کافر و بدکار را از او می گیرد و از قبر بیرون می آید در حالی که نورش بر اهل قیامت می تابد و نامه او را می گذارند. عمل به دست راست او و رهایی از آتش و عبور از راه و ایمن از عذاب برای او بنویسید و بدون حساب وارد بهشت ​​می شود و در بهشت ​​در زمره اصحاب انبیا و صالحان قرار می گیرد. شهدا و صالحان و چه اصحاب خوبی هستند!

چهارم: تأکید بر زیارت امام حسین (ع)

امام رضا علیه السلام: هر که در ماه رمضان امام حسین علیه السلام را زیارت کند مواظب باشد که در شب دنیا، شب بیست و سوم، امام بودن در کنار قبرش را از دست ندهد. شبی که امیدوارم شب قدر باشد.

از امام جواد علیه السلام نیز نقل شده است: «هر کس در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان امام حسین (علیه السلام) را زیارت کند، آن شب شب قدر باشد و در آن شب همه خردمند باشند. عمل حل می شود.» روح 24000 فرشته و پیامبر با او دست می دهند و همگی از خداوند برای زیارت حسین (ع) در آن شب اجازه می خواهند.

پنجم:

خدایا آنچه را که تصمیم داری و از امر ناگزیر و آن چه را از امر عاقل تشخیص می دهی، در شب تصمیم به تصمیم انجام بده. همان کسی که نه برگردانده می شود و نه تغییر می کند، مبادا مرا در این سال از زائران خانه مقدست بشماری که حجش مقبول و زحماتش ستوده است و بلافاصله پس از گناهانشان کفاره اعمال بدشان است و می کنند. تصمیم بگیر و حکم کن تا عمرم را زیاد کنی و روزی مرا وسعت دهی.

اقدامات شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان:

اول: خواندن سوره های عنکبوت، روم و دخان

امام صادق علیه السلام خطاب به ابوبصیر می فرماید: «هر کس در ماه رمضان در شب بیست و سوم دو سوره عنکبوت و روم را بخواند، به خدا – ابومحمد – سوگند، او از اهل بهشت ​​است و من انجام خواهم داد. بنابراین.» هرگز از این عبارت استثنا قائل نشوید. نمی ترسم خداوند در این سوگند بر من گناه بنویسد. این دو سوره در نزد خداوند از جایگاه والایی برخوردارند.

دوم: سوره قدر را هزار بار بخوانید

از امام صادق (علیه السلام) روایت شده است که فرمود: «هر کس در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان هزار مرتبه سوره انزلنه را بخواند، صبح از خواب بیدار می شود در حالی که یقینش با اقرار به آنچه هست ثابت می شود. برای ما خاص است و نیست، مگر به خاطر آنچه در خواب می بیند.

سوم: دعای شب بیست و سوم

ای پروردگار شب تصمیم و آن را از هزار ماه بهتر و پروردگار شب و روز و کوهها و دریاها و تاریکیها و نورها و زمین. و از بهشت، ای خالق، ای خالق، ای مهربان، ای مهربان، ای خدا، ای مهربان ترین، ای خداوند، ای روزی دهنده، ای خداوند. ای جلیل، خدایا، خدایا، خدایا، به توست نیکوترین نام ها، برترین نمونه ها، سربلندی و برکت. از شما می خواهم که دعا کنید یا علی محمد و آل محمد و نام مرا در این شب از سعادتمندان و روحم را از شهدا و حسن نیت من در علیین را بشمارید و گناهانم آمرزیده شود. به من اطمينان مي دهي كه با آن دلم را آشتي مي دهي و ايماني كه شبهه هايم را از بين مي برد و مرا به آنچه بر من مقرر كرده اي خشنود كن و من خواهم آمد. در آن دنیا نیک و نیکی در آخرت داریم، ما را از عذاب آتش سوزان حفظ کن و یادت و شکرت و آرزوی تو را در آن به من عطا کن. توبه و پشیمانی و توفیق در آنچه به محمد و آل محمد صلی الله علیه و آله عطا کردی.

چهارم: دعای فرج

محمد بن عیسی در سلسله ائمه صالح روایت می کند که فرمودند: در شب بیست و دوم ماه مبارک رمضان این دعا را در حال سجده و ایستاده و ایستاده بارها بخوان. و هر کجا که هستید، در تمام ماه و در طول زندگی خود، تا آنجا که ممکن است و هر زمان که به یاد آورید.

پس از حمد و ثنای بزرگوارانه پروردگار و درود فرستادن بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بگو:

خدایا فلان و فلان را فرزند حجه بن الحسن قرار بده. دعای شما برای او و پدر و مادرش در این ساعت و در تمام ساعت به عنوان ولی و نگهبان و راهنما و حافظ است. از عقل و از عقل و از عقل تا زمانی که داوطلبانه در کشور خود زندگی کنید و برای مدت طولانی از آن لذت ببرید.

و همچنین بخوانید:

اى مدير امور، اى فرستاده كنندگان در قبور، اى مجرى البحور، اى پاك كننده آهن داود، درود بر او و آل محمّد و فاعل چه و كجا.

(به جای «کجا و کجا» بپرسید و نیازهای خود را بیان کنید.)

همچنین دعا:

خدایا مرا در عمرم بسط ده و روزی ام را وسعت بخشم و بر من بر حقم، جسم و گفتارم امید من است و اگر تو از زمانی که نوشتی از سعادت که گفتی به پیامبرت در کتابت نزول، دعای تو بر او و اهل بیت اوست: (خداوند هر چه را بخواهد محو می کند و آن را باز می گرداند و مادر کتاب نزد اوست).

خدایا عمرم را طولانی کن و روزی ام را زیاد کن و تنم را سالم نگهدار و آرزویم را برآورده کن و اگر از ستمکاران هستم مرا از آن گروه محو کن و در گروه مبارکانی که در آن نازل کرده ای بنویس. کتابی که بر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) نازل شده است. به او و خاندانش گفتی: «خداوند آنچه را بخواهد محو می‌کند و آنچه را که بخواهد ثبت می‌کند و کتاب کامل نزد اوست».

پنجم:

دعای نوشته شده در کتاب اقبال را بخوانید:

ای پنهان در ظاهرش، ای آشکار در درون، ای پنهانی که پنهان نیست، ای آشکار که دیده نمی شود، ای توصیف شده اما منتقل نشده است. ذات او وصف است و حدی برای آن نیست و غایب است و گم نشده است و شاهد است و شاهد نیست. او را می‌جویند و کتک می‌زنند و از درد بی‌درد نیست. مردگان و زمین و بین آنها یک چشم به هم زدن نیست. نه برای کسی قابل درک است و نه از هیچ مکان یا مکانی دیده می شود. تو نور نور و رب الارباب هستی. شما همه چیز را در بر می گیرید. بیش از آن منزه است که هیچ چیز مانند او نیست و او شنوا و بیناست! منزه است کسی که چنین است و مانند او نیست.

اى پنهان در حالى كه آشكار است و اى آشكار در حالى كه پنهان است و اى پنهانى كه پنهان نيست، اى آشكار كه ديده نمى شود، اى آن كه براى توصيف آمده اى كه هيچ ممكنى از آن محقق نمى شود. و هیچ مرزی بر او نیست و ای غایب که گم نشده ای. ای حضوری که تا جستجو و یافت نمی شود، آسمان ها و زمین و آنچه میان آنهاست از آن خالی نیستند، همچنان که چشم پلک نمی زند، خصلت خاصی محسوب نمی شود. دارد و محدود به مکان و جهت نیست، شما تابش نور هستید، جناب پدر و مادر، احاطه به همه چیز دارید، آن که مانند آن ندارد زیباست و می شنود و می بیند.




آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا