تهیه کننده برنامه «محفل»: برنامه ای را روی چرخ گذاشتند/ کشورهای اسلامی هنوز نتوانسته اند برنامه مشابهی بسازند/ تماس های متعددی از کشورهای مختلف دریافت کردیم که روش کار ما را جویا شدند.

پایگاه خبری تحلیلی بازتاب آنلاین (rimino.ir):

فرهیختگان: از ماه رمضان 1400 برنامه ای به نام «محفل» از تلویزیون پخش شد. برنامه ای ویژه ماه مبارک رمضان که دقایقی قبل از افطار پخش می شد. مهفل که ظاهر و احساسی متفاوت از دیگر برنامه های ویژه ماه رمضان داشت، منحصر به فرد بودن خود را در دل و مضامین خود حفظ کرد و به بخش های کم رنگ دینداری مذهبی ها رسید.

در ادامه گفتگوی سید محمد حسین هاشمی گلپایگانی تهیه کننده برنامه در ادامه می خوانید:

می توان گفت که ایام ماه مبارک رمضان به دلیل ایجاد حس آرامش و گسترش برای مسلمانان است و در کشورهای اسلامی این نکته را در مراسم و برنامه های ویژه خود می گنجانند. این در حالی است که اکثر برنامه های تلویزیونی در ماه رمضان به نحوه ارائه مطالب مذهبی و آموزشی در قالب سرگرمی توجهی نداشتند. محفیل روش جدیدی برای برنامه نویسی ماه مبارک رمضان ایجاد کرد. سوال این است که آیا این مدل برنامه‌نویسی را برای پرهیز از شکل غم‌انگیز معمول برنامه‌های ویژه ماه رمضان بازتاب آنلاین کردند یا اصلاً به چنین دغدغه‌ای مرتبط نبود؟

نه، ورودی ما به این شکل است نبود. هدف ما از ایجاد برنامه محفیل این بود که یک برنامه قرآنی با طنز بسازیم. و با توجه به اینکه قرآن مفاهیم مختلفی مثل شادی، غم، قدرت، تنبیه، انذار، تشویق و … دارد، با همین دید شروع به ساخت برنامه کردیم.

چه توصیه ای را برای جلوگیری از تکرار خود در نظر گرفتید؟ به خصوص که امسال فصل دوم سریال بود و انتظارات از این سریال بالا رفته بود.

با تنوع بخشیدن به موضوعات می توان تا حدی از تکرار جلوگیری کرد. ما سعی می کنیم انواع موضوعات را بررسی کنیم و در آنها تنوع داشته باشیم. شخصاً در ابتدا چنین تصوری از تنوع موضوع نداشتم. با توجه به اینکه قرآن ظرفیت بسیار زیادی دارد و موضوعات مختلفی را در بر می گیرد. اگرچه هنوز نمی توانیم ظرفیت عظیم قرآن را به طور کامل درک کنیم و از منظر قرآن به حوادث نگاه کنیم، اما قطعا قرآن در موضوعات مختلف حرف های زیادی برای گفتن دارد. در این فصل از چندین موضوع و چندین نفر دعوت می کنیم که قرآن زندگی آنها را تغییر داده است. قرآن برای هر یک از این موضوعات توضیحاتی دارد. متأسفانه به دلیل اینکه قرآن در ذهن و رفتار ما بسیار مغفول و کوچک است، توجهی به آن نشده است، متأسفانه اصلاً به سمت آن نرفتیم.

آیا پس از پخش برنامه محفیل در کشورهای اسلامی نمونه های مشابهی را دیده اید؟

آنها هنوز نتوانستند این کار را انجام دهند، حتی ما چندین تماس از کشورهای مختلف داشتیم که در مورد نحوه کار ما پرسیدند، اما آنها هنوز نتوانستند این کار را انجام دهند.

مدل آن یک برنامه تلاوت است که در قالب مسابقه و استعداد نمایی انجام شد. برنامه محفیل اصلاً به عنوان استعداد یابی پیشرفت نکرده است و از ابتدا به ما یادآوری کردند که محفل قرآنی هستیم. بجز یکی در هر دو مورد، در این دو فصل، شرکت کنندگان را قضاوت نمی کنیم و با دادن صفت های خوب و بد، افراد را از هم تشخیص نمی دهیم، هرچند ممکن است مجریان ما اشتباهاتی را به مردم گوشزد کنند، اما شکل و سبک برنامه اینطور نیست. . هدف ما این است که حال و هوای خوبی که از این جلسه قرآنی به وجود می آید را به اشتراک بگذاریم.

تاکنون چه بازخوردهایی از مردم، از کشورهای دیگر یا از افراد مشهور خارج از ایران دریافت کرده اید؟

برای ما نظر بینندگان خارجی و افراد مشهور مهم است، همچنین نظر افرادی که مثلا چندین سال قرآن را رها کردند و حالا با قرآن آشتی کرده اند یا از راه دین جدا شده اند نیز مهم است. به دستورات دینی پایبند بودند. از اهمیت ویژه ای برخوردار است و تأثیر زیادی بر روحیه و انگیزه تیم ما داشته است.

این انجمن به دلیل عملکرد موفق خود در فصل گذشته شناخته شده بود و احتمالاً موضوعات بیشتری به شما ارائه شد. می توانید در مورد بازتاب آنلاین موضوعات، نحوه بازتاب آنلاین و نحوه بازتاب آنلاین موضوعات برای ما توضیح دهید؟

ما 120 سوژه داشتیم.

در این فصل از برنامه محفل شاهد مهمانان و موضوعات جدیدی از جمله حضور مهمانانی بودیم که حضورشان بسیار عجیب بود، از جمله دعوت داوود کیم خواننده کره ای به دعوت حافظ قرآنی که ظاهر داشت. دشموشتی و حتی دعوت از مداح مهمی چون حاج محمود کریمی. همه این موارد در کنار هم فصل جدید مهفیل را در نگاه مخاطبان خود برجسته تر خواهد کرد. این ایده ها از کجا آمده است؟؟

تفاوت و مزیت برنامه ما با سایر برنامه ها اتاق انعکاس است که هیچ وقت در معرض دید مخاطب قرار نمی گیرد و هر اتفاقی که در برنامه می افتاد فکر شده بود. هیچ اتفاقی در نمایش نمی افتد مگر اینکه از قبل برنامه ریزی شده باشد و این گروه متخصص هستند که نمایش را متفاوت می کند.

از سختی های این فصل می گویید.

تا زمانی که برنامه دیده شود، موضوع نبود، اما به محض دیده شدن، افرادی هستند که نکاتی را بیان می کنند و حتی شاهد حسادت مردم هستیم، اما مهم این است که همه ما خادم قرآن هستیم. صادقانه بگویم، اگر فکر کنیم که فقط خودمان مهم هستیم، همه چیز پیچیده و پر از چالش می شود.

فکر می‌کردم از آنجایی که فصل دوم را دنبال می‌کنیم و سریال هویت پیدا کرده است، ادامه مسیر برای سریال آسان‌تر بود.

بله، این نکته نیز وجود دارد، زمانی که ما کارمان را ارائه کردیم، کارمان راحت تر بود. اما نه از راه های دیگر! الحمدلله قرآن متولیان زیادی در کشور دارد و برای داشتن مسیر آسانتر باید رضایت همه متولیان امر را در نظر گرفت. ما از دستگاه های متولی انتظار کمک داریم نه اینکه برای ما چالش ایجاد کنند و آچاری در چرخ ما بگذارند تا ما متوجه حضور آنها شویم.

5 مجری برنامه مهمل مانند فصل قبل هستند. نمی خواستی با افراد جدیدی آشنا شوی؟

اگر برعکس این کار را انجام می‌دادیم اشتباه بود، زیرا مردم مجری‌های فصل قبل ما را می‌شناختند و با آنها تماس می‌گرفتند. ما نباید این اصل برنده را از دست بدهیم، اگر برنامه برای مخاطب تکراری و خسته کننده شود، این تغییر ممکن است، اما مردم همچنان تشنه داوران ما هستند.

دیالوگ ها و اتفاقاتی که بین مجریان رخ داد از قبل تعیین شده بود یا در لحظه اتفاق افتاد؟

از آنجایی که این یک برنامه تلویزیونی است، متن بیشتر اتفاقاتی که رخ داده قبلاً نوشته شده است. برنامه ای تلویزیونی که به تنهایی پیش نمی رود.

فردی که به عنوان سوژه به برنامه آمده، بازیگر نیست و برای اینکه برنامه کلیشه ای نشود، یک ماه پیش با مردم مصاحبه شد، تیم اتاق فکر متن را برای هر نفر نوشت و بازیگر متن را با آن تمرین کرد. موضوع. جدای از تمرین با سوژه ها، این تیم چندین بار با داوران برای هر موضوع تمرین کرده است تا آن را به بهترین نحو انجام دهد. این توجه به این دلیل است که برای ما وقت مردم مهم است و باید به ثانیه های آنها احترام بگذاریم.

ضبط برنامه بهمن در ماه 1402 بود و تقریباً یک ماه به طول انجامید، اما تدوین برنامه تا پخش آخرین قسمت ادامه دارد.

آیا برنامه با عید سعید فطر تمام می شود؟

در رویدادهای استانی مانند اراک، ورزشگاه آزادی، بوشهر، مشهد و بقیه برنامه حضور خواهیم داشت.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *